Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maalaiset eivät ymmärrä...

Vierailija

...asuntojen hintoja kaupungeissa. Varsinkaan pk-seudulla. Kaikki ovat kyllä kuulleet, että pk-seudulla on kallista, mutta eivät sisäistä sitä. Sitten kun kertoo että meitä asuu 5 henkeä 84-neliöisessä kämpässä, ovat ihan kauhuissaan, että miten mahdutte asumaan noin ahtaasti. No pakko se on kun ei ole varaa isompaan. Ihan järjettömiä nämä hintaerot maaseudun ja kaupungin välillä, kun esim. Helsingissä jos haluaa kerrostaloneliön hyvältä sijainnilta niin joutuu maksamaan +400k euroa, maalla samalla hinnalla saisi jonkun luksus-omakotitalon. Taas kuulin kauhistelua, että onpas teillä pieni asunto. Olisi kiva muuttaa johonkin pieneen ja halpaan kaupunkiin isoon omakotitaloon, mutta kun koko elämä on keskitetty pk-seudulle, niin vaikeaahan se on.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

No kun 30% maalaisista ei osaa lukea ja 90% nostaa maataloustukea 6000-7500e /kk niin kyllähän kaikki rahapula kuulostaa kaukaiselta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kun 30% maalaisista ei osaa lukea ja 90% nostaa maataloustukea 6000-7500e /kk niin kyllähän kaikki rahapula kuulostaa kaukaiselta.

Saako kaikki maalaiset maataloustukea, vaikka maanviljelijöitä on vain noin 45 000? Oikeastiko 90% Helsingin ulkopuolella asuvista (heitä on noin 4 miljoonaa) saa kuukausittain noin 6000 - 7500 e? WAU! Muutan heti Riihimäelle tienaamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Katsohan peiliin. Mahtaako omatkaan tiedon- ja tunteiden käsittelytaidot olla sinulla kohdallaan, kun A) "faktat" on vinksallaan ja B) kommentoit hyvin ilkeän sävyyn.

Vierailija

Minä maalainen omistan siellä Helsingissä 4 asuntoa, joiden vuokratulot ovat sellaiset, että voisin ostaa pari asuntoa lisää. Mitä enemmän väkeä sinne pääkaupunkiin ahtautuu, sitä paremmin minä tienaan. Opettajanpalkan päälle mukava pikkuinen lisä, josta valtio oikeastaan maksaa asumistukina suuren osan.

Vierailija

Kyllä mä tossa työkaverille naureskelin että tampereella jossa nyt asun saa maksaa 120 000€ yksiöstä kun sieltä mistä olen kotoisin saa 80 000€ 300neliöisen omakotitalon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voivoi. Vai koko elämä sinne sitten keskitetty. Hän on hyvä ja kärsii sitten siellä.

Työt, koulut, ystävät, sukulaiset... täällä kun olen koko ikäni asunut, niin tuntuisi tosi hankalalta tässä vaiheessa vaihtaa kaupunkia ja alkaa etsiä uutta työpaikkaa ja repiä lapset irti tutusta ympäristöstään jne.

Vierailija

Mutta ap, siitä teidän kerrostaloasunnosta hyvällä sijainnilla pääsee aina eroon ja todennäköisesti parempaan hintaan, kuin millä ostitte! Sitä isoa omakotitaloa maalla ei niin helposti myydäkään ja jos myydään, niin usein tappiolla. Miten moni ihminen onkaan jumissa talonsa kanssa, kun esim. työpaikka menee alta! Ei siinä sitten kyllä neliöt lohduta. Meitäkin viisi henkeä ja neliöitä 85 ja hyvin viihdytään. Mulle riittää tieto, että jos rupeaa joskus ahdistamaan, niin tämän asunnon saa myytyä ja voimme helposti muuttaa isoon omakotitaloon.

Vierailija

Pk-seudulla asuvat taas eivät ymmärrä että muuallakin voi elää ja muuallakin on töitä saatavilla. Mekin luulimme niin v. 2008 asti. Silloin muutimme pois Helsingistä Pohjanmaalle. Myimme pienen kolmiomme ja sillä rahalla rakensimme 220 neliön talon. Palkat uusissa työpaikoissamme itse asiassa olivat absoluuttisestikin hiukan paremmat kuin Helsingissä, suhteellisesti ottaen palkoillamme saa nykyisessä kotikaupungissamme paljon enemmän asioita kuin Helsingissä. Elintasomme nousi kun muutimme. Puhumattakaan lasten koulurauhasta ja muista vastaavista asioista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
...asuntojen hintoja kaupungeissa. Varsinkaan pk-seudulla. Kaikki ovat kyllä kuulleet, että pk-seudulla on kallista, mutta eivät sisäistä sitä. Sitten kun kertoo että meitä asuu 5 henkeä 84-neliöisessä kämpässä, ovat ihan kauhuissaan, että miten mahdutte asumaan noin ahtaasti. No pakko se on kun ei ole varaa isompaan. Ihan järjettömiä nämä hintaerot maaseudun ja kaupungin välillä, kun esim. Helsingissä jos haluaa kerrostaloneliön hyvältä sijainnilta niin joutuu maksamaan +400k euroa, maalla samalla hinnalla saisi jonkun luksus-omakotitalon. Taas kuulin kauhistelua, että onpas teillä pieni asunto. Olisi kiva muuttaa johonkin pieneen ja halpaan kaupunkiin isoon omakotitaloon, mutta kun koko elämä on keskitetty pk-seudulle, niin vaikeaahan se on.

Höh, oma valintahan tuo koko juttu on. Mitä tekemistä maalaisilla edes on koko jutun kanssa?

Vierailija

Ystäväni muutti perheineen kantakaupunkiin, vuokralla pieni kolmio. En ole käsittänyt miksi muuttuvivat, koska molemmilla aikusilla oli töitä myös edellisessä kaupungissa. 

Millä tavoin elämänlaatu parani keskellä asfalttiviidakkoa, jossa lasta ei pysty päästämään yksin pihalle leikkimään?

Vierailija

Kyllä ymmärtää. Se oli yksi syy, miksi muutimme "maalle". 120 000 euroa lainaa ja 200 neliön omakotitalo hehtaarin tontilla. Nyt on enää alle 50 000 lainaa jäljellä. Eikä olla maanviljelijöitä, eikä saada tukia, vaan töissä käydään 20-30 km päässä. Palkka tietysti on pienempi kuin pk-seudulla, mutta sillä elää täällä. Tietysti on sitten jotain muita juttuja, joita täältä puuttuu, mutta sehän on jokaisen priorisoitava, mitä elämältään haluaa. Harva saa kaiken.

Vierailija

Miten jaksat pahoittaa mielesi ja syytellä maalaisia tuollaisesta asiasta? Olen ihan umpistadilainen ja maalla on asioita, jotka on mulle käsittämättämiä, outoja tai vaikeita. Mun olisi esim. hirveän vaikea elää niin, että olisi pakko olla auto. Tunnen monta muutakin kaupunkilaista, jota eivät ymmärrä autoasiaa.

Jos teillä on kiva koti jonne sovitte, niin mitä ihmeen väliä sillä on, mitä siitä ajattelee joku muunlaisessa ympäristössä asuva ihminen. Rion faveloissakin asumismuotonne kohtaisi ihmettelyä. So what? 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat