Kuulin yläkouluikäiselta sukulaistytöltä, että HM:n vaatteet...

Vierailija

... ovat nykyään auttamattoman noloja, eikä kukaan teini niitä enää käytä jos vähänkään haluaa olla fäshön! Trendikkäitä vaatteita ovat vain jotkut ruotsalaiset merkit, joita saa vain ulkomailta ja nettikaupoista, ja sit tietenkin överihintaiset luksustuotteet (Burberry, Mulberry, pojilla Armani). Onks tää mennyt ihan oikeasti tämmöiseksi? Mitä teidän teinit pukee päälleen?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mennyt? Kun minä olin yläasteella, kaikilla "piti" olla Levikset. Ja ne olivat kalliita. Merkki-elitismiä on ollut varmasti koko nuorisokulttuurin ajan. Tässä välillä oli enemmän sitä, että halpisvaatteet kelpasivat, mutta nyt, kun halpamerkit kopioivat merkkivaatteita ja lähes kaikilla on varaa kartuttaa vaatevarastoaan, täytyy etsiä uusia keinoja erottautua. Mutta ei tuo merkki-elitismi kuitenkaan kaikkia nuoria koske.

Vierailija

Mun teini on sujuva sekakäyttäjä. Ei ole mitenkään merkkitietoinen, mutta itse en halua ostaa halpoja ja huonolaatuisia vaatteita, joten H&M, Lindex ja muut halpiskaupat kierretään kaukaa. Ostetaan ihan jotain perusmerkkejä, Esprit, Benetton jne. Myös lähialueen FB:n kirpparilta tehdyt löydöt kelpaavat hyvin.

Ja niitä vaatteita pidetään, kunnes ne kuluvat puhki. Sama talvitakki (Tom Hilfiger) on jo kuudetta vuotta käytössä. Oli niin saatanan kallis, että ostettiin pienellä kasvuvaralla ja sitten tyttö lakkasikin kasvamasta ennen kuin takki jäi pieneksi :-D

Vierailija

No siinä mielessä se tyttö on oikeassa, että ne vaatteet on niin halpoja, että työoloissa ja palkoissa on oltava vikaa. Ja lisäksi huono laatu ja halpa hinta saa ihmiset ostamaan niitä vaatteita niin paljon, että luonto ei kestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mennyt? Kun minä olin yläasteella, kaikilla "piti" olla Levikset. Ja ne olivat kalliita. Merkki-elitismiä on ollut varmasti koko nuorisokulttuurin ajan. Tässä välillä oli enemmän sitä, että halpisvaatteet kelpasivat, mutta nyt, kun halpamerkit kopioivat merkkivaatteita ja lähes kaikilla on varaa kartuttaa vaatevarastoaan, täytyy etsiä uusia keinoja erottautua. Mutta ei tuo merkki-elitismi kuitenkaan kaikkia nuoria koske.

Inhottavaa. Ja sitten kiusataan jos ei ole perheellä varaa ostaa milloin kutakin merkkijuttua. Itse muistan yläasteelta ainoastaan adidaksen nappiverkkarit, mitkä piti olla aidot, niin ja pojat keräili jotai NHL-lippiksiä ja niissäkin syynättiin jotain ihme tikkauksia, että kenen lakki nyt on aito ja kenen ei. Mutta siis tarkoitin, että nuo jutut mitä teinit havittelee ei enää ole mitään adidasta vaan ihan sikakalliita brändejä. Joku vuosi sitten monilla teineillä piti olla Goossin tonnin talvitakki... siis kuka ostaa vekaralleen mitään niin kallista? kun kuitenkin jo seuraavana talvena pitää taas ostaa taas joku uusi. ap

Vierailija

Katukuvassa näkee edullisia merkkejä nuorilla, vähemmän niitä tosi kalliita. Edullista ja kallista käytettäneen myös yhdistelemällä.

Vierailija

Aika jännä. Kun kruununprinsessa Victoriakin ja oliko prinsessa Sofiakin käyttää H&M-vaatteitta jopa edustustilaisuuksissa et ei sit tavallisille teineille kelpaa..

Vierailija

Joka toisella teinillä (ja vähän isommallakin) feikki vuittoni kainalos :D ellei oo jo out. Ainakin viime vuonna näki paljon. Viime kuukausina tullu paljon kirpuilla vastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun teini on sujuva sekakäyttäjä. Ei ole mitenkään merkkitietoinen, mutta itse en halua ostaa halpoja ja huonolaatuisia vaatteita, joten H&M, Lindex ja muut halpiskaupat kierretään kaukaa. Ostetaan ihan jotain perusmerkkejä, Esprit, Benetton jne. Myös lähialueen FB:n kirpparilta tehdyt löydöt kelpaavat hyvin.

Ja niitä vaatteita pidetään, kunnes ne kuluvat puhki. Sama talvitakki (Tom Hilfiger) on jo kuudetta vuotta käytössä. Oli niin saatanan kallis, että ostettiin pienellä kasvuvaralla ja sitten tyttö lakkasikin kasvamasta ennen kuin takki jäi pieneksi :-D

Siis esprit ja benetton on sun mielestä jotain parempaa laatua?! Ei todellakaan. Ne nuljahtaa monesti muutaman pesun jälkeen. Kyllä hm:lta saa mtös kestävää, mut onhan se enemmän arpapeliä ettei ikinä tiedä saako kestävää vai ei. Mut monet lasten vaatteet, jotka on useaan otteeseen kierrätetty on kyllä kestäny.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä silloinkin kun minä olin yläkoulussa/lukiossa niin piti olla vaatteet tiettyä merkkiä ollakseen cool. Ei ole uusi ilmiö.

Joo, mutta kun ne merkit vaan kallistuu koko ajan. 90-l. suurinta muotia oli tosiaan Adidaksen, Niken ym. verkkarit ja lenkkarit, mutta nykyään tarvitsee olla monen sadan euron juttuja ja luksustuotteita. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No siinä mielessä se tyttö on oikeassa, että ne vaatteet on niin halpoja, että työoloissa ja palkoissa on oltava vikaa. Ja lisäksi huono laatu ja halpa hinta saa ihmiset ostamaan niitä vaatteita niin paljon, että luonto ei kestä.

Samoissa tehtaissa niitä kalliimpia vaatteita yleensä tehdään...

Vierailija

Ehdin jo innostua, että syynä olisi eettisyys ja ekologisuus. Nykyään kun vaatteita ostetaan niin paljon niin kirppareilta, nettikirppareilta ja kierrätyskeskuksista voi löytää uudenveroisia merkkivaatteita tosi halvalla. Nyt on nousemassa merkkivaatteiden kierrätys ja toivottavasti kohta alkaa tämä kertakäyttövaatteiden hamstraamisen aika olla ohi, ei maailmassa riitä resurssit ylläpitämään tällaista kulutushysteriaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat