Miksi kukaan ei koskaan kehtaa myöntää olleensa kateellinen sanoessaan jotain pahaa toisesta ja pyytämällä anteeksi kateellisuuden aiheuttam...

Vierailija

Miksi on niin vaikea myöntää että on kateellinen? Ihmismieli on heikko, mutta kateus on pahin heikkous, sillä sitä ei myönnetä. Miksi kateus aina kielletään, sitä hävetään ja yritetään piilottaa enemmän kuin vaikkapa ahneutta?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, mä olenkin oikeasti vaan ihan helvetin kateellinen arvostellessani jotain eläinrääkkääjää :(

Nyt et ymmärtänyt. Kyse on nyt siitä että joku ON kateellinen (tiedämme että kateellisia ja sen vuoksi toisista pahaa puhuvia on olemassa). Kyse ei ole siitä että henkilö X luulee henkilön Y olevan kateellinen, vaan että henkilö Y tietää olevansa kateellinen, mutta ei koskaan myönnä sitä. Ap

Vierailija

Etenkin naisten välinen kateus on tabu, josta ei kehdata puhua vaikka tutkitusti naisten välisissä ihmissuhteissa esiintyy paljon kateutta eri asioista.

Tätäkin viestiä tullaan alapeukuttamaan.

Vierailija

Siksi että kateus käsitteenä valitettavan usein halutaan sotkea oikeudentuntoisuuteen. Edelleenkään se ei ole kateutta jos tuntee ärtymystä epäoikeudenmukaisuuden takia.

Vierailija

Koska ne jotka myöntävät kateutensa eivät pahoita toisten mieltä sillä. He diilaavat sen tunteen kanssa.

Kyllä minua kadettaa painaa niska limassa iltaduunia ja yrittää epätoivoisesti valmistua aikataulussa samalla kun kaverini vanhemmat ovat jo vuoden vuokranneet hänelle asuntoa jotta hän voi muuttaa omilleen sitten kun on valmis. Mutta en sano hänelle mitään ilkeää siksi että ymmärrän ettei hänen tilanteensa ole minulta pois ja se ikävä tunne johtuu siitä että minua harmittaa oma tilanteeni.

Ne panettelijat ovat niitä jotka eivät tunnista omia tunteitaan.

Vierailija

Ei voi olla eriävää mielipidettä ilman kateutta. Opettajat, poliisit, poliitikot ;siinä esimerkkejä pirun kateellisista ammattiryhmistä.. että jaksavatkin kantaa kaunaa..

Vierailija

Mitä sitä kieltämään, ihmismielessä on kaikki, hyvät ja pahat sikinsokin. Luonnetta kysyy se, miten käsitellä näitä tunteita.

Vierailija

No, minä en yleensä sano kellekään mitään ilkeästi, en ole vittumainen ihminen. Jotkut taas ovat vaan niin katkeria ihmisiä että ovat lähes kaikille vittumaisia ja ilkeitä ihan tahallaan koska nauttivat siitä että pahoittavat toisen mielen, ja jos toinen itkee niin se on parasta, ne ihmiset on vaan sairaita, siihen ei edes kateus riitä syyksi.

Minä olen joskus kateellinen toisille ihmisille, ja sanon sen ääneenkin, että ihana, olispa mullakin tuommonen. Koskaan en ole käsittänyt miksi toiselle pitäisi olla ilkeä sen takia että sillä on jotain mitä mulla ei, toisella on käynyt hyvä tuuri tai hän on tehnyt kovasti töitä sen asian eteen, ja kumpaakaan ei ole tapahtuntut minun kustannuksellani, se ei ole minulta pois.

Vierailija

Ongelma on joillain ihmisillä siinä, että LUULEVAT toisten olevan heille kateellisia, eivätkä ymmärrä että oikeasti on vikaa siinä omassa käytöksessä. Laitoin aikanaan välit poikki kaveriin, jonka kanssa kaikki oli yksipuolista. Häntä piti auttaa, kuunnella, ymmärtää. Hänelle piti tarjota milloin kyytiä, milloin drinksua jne. Mitään hän ei antanut takaisin. Kun ilmaisin, että ole saanut tarpeekseni tällaisesta ystävyydestä, sain kuulla olevani hänelle vain kateellinen! Jäi vain pikkuisen epäselväksi, että mistä olisi pitänyt olla kateellinen. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ongelma on joillain ihmisillä siinä, että LUULEVAT toisten olevan heille kateellisia, eivätkä ymmärrä että oikeasti on vikaa siinä omassa käytöksessä. Laitoin aikanaan välit poikki kaveriin, jonka kanssa kaikki oli yksipuolista. Häntä piti auttaa, kuunnella, ymmärtää. Hänelle piti tarjota milloin kyytiä, milloin drinksua jne. Mitään hän ei antanut takaisin. Kun ilmaisin, että ole saanut tarpeekseni tällaisesta ystävyydestä, sain kuulla olevani hänelle vain kateellinen! Jäi vain pikkuisen epäselväksi, että mistä olisi pitänyt olla kateellinen. :D

Ihmiset ymmärtävät aiheesta keskustelun aina näin. Ei ole kyse LUULOISTA vaan TIEDOISTA. Ei siitä Kaisa epäilee Minnan olevan kateellinen Kaisalle vaan siitä että Minna itse tietää olevansa kateellinen Kaisalle. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ymmärtävät aiheesta keskustelun aina näin. Ei ole kyse LUULOISTA vaan TIEDOISTA. Ei siitä Kaisa epäilee Minnan olevan kateellinen Kaisalle vaan siitä että Minna itse tietää olevansa kateellinen Kaisalle. Ap

Justhan se tuossa ylempänä sanottiin.
Ne, jotka ovat kateellisia ja tiedostavat sen itse, selvittävät asian oman päänsä sisällä eikä heillä ole tarvetta ilkeillä muille.

Eli ne ilkeät puhujat eivät itse tajua olevansa kateellisia. Siksi ei löydy kateuksissaan ilkeilevää ihmistä, joka myöntäisi kateutensa ja pyytäisi anteeksi.

Vierailija

Eikä kateus ole niin yksiselitteinen ja helposti tunnistettava tunne kuin vaikkapa ilo tai suru.

Eikä kateuteen oikein ole parannuskeinoa. Surullista voi lohduttaa, vihaista lepytellä, mutta kateelliseen ei osata suhtautua. Kuuleehan sen puheestakin, "se on VAAN kateellinen". Miten niin vain? Kateus on iso tunne, ja kateellinen tarvitsee yhtälailla ulkopuolista apua kuin muidenkin tunteiden vallassa olijat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Justhan se tuossa ylempänä sanottiin.
Ne, jotka ovat kateellisia ja tiedostavat sen itse, selvittävät asian oman päänsä sisällä eikä heillä ole tarvetta ilkeillä muille.

Eli ne ilkeät puhujat eivät itse tajua olevansa kateellisia. Siksi ei löydy kateuksissaan ilkeilevää ihmistä, joka myöntäisi kateutensa ja pyytäisi anteeksi.

Juuri näin.

Kateus piilotetaan muiden syiden alle; on ärsyttävä, itserakas, huomionkipeä, löytyyhän näitä...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat