Millainen on tuntemasi/tietämäsi "omituinen ihminen"?
Jokainen meistä varmaan vähintään tietää jonkun omalaatuisen ihmisen lähipiiristä, naapurista tai samalta kylältä. Millainen hän on? Miten hänen omituisuutensa ilmenee?
Yritän selvittää millainen käytös tulkitaan omituisuudeksi, millainen taas on kuitenkin normaalia.
Kommentit (79)
Monenlaiset "outoudet" lasken kuuluvan vain ihmisen persoonallisuuteen tai moninaisuuteen, mutta toisten ihmisten seurassa itsekseen puhuminen ja/tai mutiseminen on tarpeeksi omituista minulle, että kierrän tälläiset yksilöt kaukaa. Ymmärrän, jos joku puhuu yksinään itsekseen, tai vaikka koiralleen, mutta julkisissa tiloissa itsekseen mumisijat luokittelen mahdollisiin akuutin vaiheen skitsofrenikoihin enkä halua saada yllättäen ja varoittamatta esim. kirveestä päähäni.
Minun omituisuuteni on sellaista assien peruskauraa. Luulen ihmisten olevan tosissaan kun vitsailevat, nauran väärissä paikoissa, ymmärrän ihmisten elekielen väärin, ja vauhtiin päästyäni puhun loputtomiin tietystä asiasta. Luoja paratkoon, jos joku erehtyy kysymään tutkimuskohteestani. En tajua, miksi en osaa katkaista tällaista yksinpuheluani.
Ahdistavaa tässä on se, että ymmärrän kyllä, miten omituiselta taas kerran vaikutin, kun jälkeenpäin pysähdyn ajattelemaan käytöstäni. Mutta itse tilanteessa en voi sille mitään. En vaan osaa lukea sosiaalisia tilanteita. Koska tiedostan tämän, olen ujo ja kömpelö, mikä ei ainakaan auta asiaa mitenkään. Punastun, änkytän niin ettei joskus puheesta tule mitään, ja elehdin kömpelösti, huidon käsiäni minne sattuu, läikytän juomia ihmisten päälle ja ruokaa pitkin pöytiä. Törmäilen seiniin ja kaadan huonekaluja.
Kyllähän tästä on kommenttia saanut vuosien varrella kuulla. Etenkin änkytys on sellaista, mikä tuntuu raivostuttavan yllättävän monia ihmisiä. Minulle onkin kehittynyt sellainen tapa, että vieraita ihmisiä tavatessani en tee oikein muuta kuin hymyilen sellaista nykivää missihymyä, nyökyttelen ja hoen "näin on, näin on" joka asiaan. Olenkin kuullut, että minua pidetään hieman ns. yksinkertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Monenlaiset "outoudet" lasken kuuluvan vain ihmisen persoonallisuuteen tai moninaisuuteen, mutta toisten ihmisten seurassa itsekseen puhuminen ja/tai mutiseminen on tarpeeksi omituista minulle, että kierrän tälläiset yksilöt kaukaa. Ymmärrän, jos joku puhuu yksinään itsekseen, tai vaikka koiralleen, mutta julkisissa tiloissa itsekseen mumisijat luokittelen mahdollisiin akuutin vaiheen skitsofrenikoihin enkä halua saada yllättäen ja varoittamatta esim. kirveestä päähäni.
Ai niin joo, ja puhun myös itsekseni, välillä huomaan mutisevani jopa julkisilla paikoilla. Ja noloa kyllä, hyräileväni. En ole skitsofreenikko.
t: aspergeri viestistä 44
Vierailija kirjoitti:
Vaikka SÄ luokittelet ne skitsoiksi, ei se totuus kuitenkaan muutu siksi, että he olisivat.
Tuskin sulla on edes koulutusta luokitella ketään.
Mun edellisessä työpaikassa lähes kaikki jupisi itsekseen, sillä se AUTTAA KESKITTYMÄÄN!!
Sinä pikkuihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin joo, ja puhun myös itsekseni, välillä huomaan mutisevani jopa julkisilla paikoilla. Ja noloa kyllä, hyräileväni. En ole skitsofreenikko.
t: aspergeri viestistä 44
Etenkin afrikkalaiset hyräilevät usein itsekseen tullessaan vastaan kadulla. Sielläpäin sitä ei ainakaan pidetä outona. Ei se minunkaan mielestäni ole erityisen outoa jos hyräilee itsekseen.
Hyvin usein oudot ihmiset ovat tyhmiä, hieman hitaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka SÄ luokittelet ne skitsoiksi, ei se totuus kuitenkaan muutu siksi, että he olisivat.
Mun edellisessä työpaikassa lähes kaikki jupisi itsekseen, sillä se AUTTAA KESKITTYMÄÄN!!
Sinä pikkuihminen.
Noin huonolla suomenkielellä sepiteltyä vastausta epäilen suoraan googlekääntäjällä tehdyksi. Ainakin olet yksi niistä agressiivisista ja vastenmielisistä trolleista, jotka nykyään tehtailevat melkein sataprosenttisesti aihe vapaan viestit. Hyvä syy poistua täältä (ja koko manipuloidusta netistä) iäksi. Täällä nääntyy nykyään tylsyyteen. Sinua ja kaltaisiasi ei kerta kaikkiaan jaksa kuunnella/lukea.
Omituisia ihmisiä ovat he, jotka yhteisö niin määrittää olevan. He eivät siis sinänsä ole, mutta ihmiset ympärillä voivat leimata näin.
Olen ymmärtänyt että minua pidetään vähän omituisena siitä syystä, että puhun monotonisesti ja epätavallisella sanajärjestyksellä. Kuulemma räpäytän silmiäni vasta kun olen puhunut loppuun.
Silti olen pidetty, sympaattinen ja kiva. En itse oikein tajua kumpaakaan, en omituisuutta enkä sitä miksi minusta tykätään. Kiusaannun omasta seurastani.
Vierailija kirjoitti:
Luettu.
Mikä ihmeen idea näitä typeriä Luettu. -kommentteja on laittaa joka keskusteluun? Raivostuttaa lukea tälläisiä!
En koskaan itse pitänyt itseäni outona, se selvisi minulle vasta aikuisena.
Lapsena minulla ei ollut kavereita, koska en jaksanut pitää yllä ihmissuhteita. Luulin, että kaikki tuntevat samalla tavalla. Nuorena pukeuduin oudosti, ja kiinnostuksen kohteet olivat vähän epätavalliset. Siihen kun liitetään se, etten osaa oikein puhua muille, ja olen todella ujo ja kuitenkin jotenkin röyhkeällä tavalla kiusallisen suorapuheinen, niin tadaa, teillä on oikea outolintu!
Huomaan itse nykyään olevani omituinen ja häpeän sitä. Yritän muuttua "normaaliksi" mutta mitä "normaalimmin" yritän olla, sitä onnettomammaksi itseni tunnen. Jos tutustun uuteen ihmiseen, jaksan pitää yhteyttä ehkä kaksi kertaa, ja se jää sitten siihen. Kun tapaamme, huomaan, etten koskaan kysy kysymyksiä juttukaveriltani. Minulle esitetyt kysymykset tuntuvat tungettelulta, en halua kertoa itsestäni mitään toiselle. (Netissä anonyyminä se on helppoa).
Kai halusin vain kertoa siitä, että miten häpeä omasta outoudesta ja tyhmyydestä tekee onnettomaksi, kun ei vain kertakaikkiaan kehtaa olla oma itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä pikkuihminen.
Noin huonolla suomenkielellä sepiteltyä vastausta epäilen suoraan googlekääntäjällä tehdyksi. Ainakin olet yksi niistä agressiivisista ja vastenmielisistä trolleista, jotka nykyään tehtailevat melkein sataprosenttisesti aihe vapaan viestit. Hyvä syy poistua täältä (ja koko manipuloidusta netistä) iäksi. Täällä nääntyy nykyään tylsyyteen. Sinua ja kaltaisiasi ei kerta kaikkiaan jaksa kuunnella/lukea.
Voi älä mene, meille kaikille tulee niin ikävä! :D Not.. :)
Vierailija kirjoitti:
SULKIA, ei sukkia :D t.7
Kieltäydyn hyväksymästä tätä korjausta ja jatkan kuvitelmaa miehestä jolla on sukkia hiuksissaan.
Kun kerron vitsin, huomaan sen parin sekunnin hetken, jolloin kaikkien aivoissa sinkoilee ajatus "onko se tosissaan herraisä" ja sitten he tajuavat minun vitsailevan.
kai se on se vakava olemus, resting bitch face ja perus deadpan-olemus.
muuten, eikö kaikki halua olla vähän omituisia? Eikä tylsän tavallisia :)
Nainen jonka melkein kaikki sosiaalinen elämä tapahtuu netissä.
Seurustelee, mutta tämä on melkein ainoa netin ulkopuolella oleva säännöllinen kontakti.
Normaalisti ei puhelias tai seurallinen, mutta netissä täysin vastakohta ja todella kieron ja törkeän huumorintajun omaava.
Oudoin tuntemani ihminen valehtelee ihan käsittämättömistä asioista (mm. väitti itsellään olevan kuolemaan johtava syöpä, keksii itselleen mitä mielikuvituksellisempia autoja ja työpaikkoja, keksii tarinoita ystävistään, valehtelee huoltajuusasioista ja lapsensa tapaamisista...) ja "salaa" iskee ystäviensä tyttöystäviä - ystäväpiirissään ei ole yhtään jota ei ole yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kolmekin.
Eka on mies, 44-vuotias. Puhuu vain ja ainoastaan pakolaisita, päivät kuluu lukiessa netistä mitä ne on milloinkin tehneet. Haluaisi muuttaa Kanarialle halvan elämäisen toivossa.
Uskoo kaiken maailman ufo juttuihin. Kuvittelee kaikenlaisia salaliittoteorioita, kuten että Islam valloittaa koko maailman ja sitä ei aijo kukaan estää.Toinen on nainen, 33-vuotias. Otattaa 6- ja 9-vuotiailla tyttärillään herukuvia itestään, lataa ne facebookkiin ja nauttii miesten kehuvista kommenteista. Elävät kuin huvikummussa.
Tyttäristä tulee takuulla samanlaisia heitukoita kuin äidistään.Kolmas on nainen, kahden lapsen kotiäiti.
Elää lapsilleen, ja sukulaislapsilleen, toimii ikäänkuin ilmaisena hoitopaikkana läheistensä lapsille. Lapsetkin hänelle läheisiä ja tärkeitä.
Ei juuri käy missään ilman lapsia, aina on mukana vähintäänkin omat lapset, yleensä myös muiden. Pelailee ja leikkii näiden kanssa, leipovat ja käyvät erilaisissa tapahtumissa yms. Outoa tästä tekee että tämä äiti on vasta 24-vuotias. Yleensä tuon ikäisten elämään kuuluu niin paljon kaikkea muuta(kin).Ihan mukavia ihmisiä muuten, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen heistä outoina asioista.
Hauskaa, mä olen aikalailla samaa mieltä kuin sun mies. Paitsi ufoihin en usko. Kaikki muut ovat mielestäni totta. Olen kai myöskin outo. Ja Islam tulee valloittamaan koko maailman.
17, kultakoruja on korvissa, kaulassa ja kaikissa sormissa ainakin 2 sormusta. Hiuksissa joskus myös jotain omituisia hiuslenkki-pinni-viritelmiä, osa hiuksista rastoittunut. Tosin tosin tämän tapauksen kohdalla en ihmettelisi vaikka sieltä hiuksista roikkuisi myös sukkia :D t.7