Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö lapsia kieltää menemästä mummolaan, ettei vaan vahingossa saa "hoitoapua"?

Vierailija

Liittyen siihen, onko isovanhemmilla velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Omat lapseni ovat niin isoja, etten ole joka hetki heidän vierellään. Jos olen vaikka töissä, lapset voivat ottaa ja lähteä mummolaan ihan minulta kysymättä, samalla tavalla kuin kavereilleenkin. Täällä on näitä äitejä, joiden mielestä alle 18-vuotias ei saa kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan, ja isovanhempia ei saa käyttää hoitoapuna. Laittaisitteko siis lapsille kiellon, että mummolaan ei mennä? "Tuli mikä tuli, niin sinne ette vaan mene, jos ette ota äitiä mukaan."

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Onneksi mun vanhemmat eivät miettineet moista. Ihanat rakkaat lapsuusmuistot kesistä mummolassa. Ei tarvinnut olla yksin koulun kesälomalla vanhempien ollessa vielä töissä ja siskon perhepäivähoitajalla .

Heidän luonaan sitten vierailinkin joka viikonloppu siihen saakka, kun isoisäni kuoli ysikymppisenä. Onneksi myös lapseni ehti tutustua isopappaansa.

Vierailija

Ei kai kovin moni ole sitä mieltä, ettei isovanhempia saisi lainkaan käyttää hoitoapuna. Kyse on siitä, että jotkut pitävät sitä itsestäänselvänä, jopa velvollisuutena. Mitä se ei ole. Jos isovanhemmille sopii, tietysti voi käyttää hoitoapuna, kunhan siitä ei tule hyväksikäyttöä.

Vierailija

Jos lapsi kykenee kulkemaan itsenäisesti kaupungilla ja harrastuksiin ja kavereille ja osaa ja saa kulkea esim. bussilla ilman vanhempiaan, miksei hän voisi mennä myös isovanhemmille kylään ilman vanhempiaan? Tietysti vain, jos kyläilystä on sovittu vanhempien ja isovanhempien kanssa.

Meidän perheessä on tapana, että kyläilyt kestävät korkeintaan pari tuntia. Siinä ajassa ehtii kahvitella ja vaihtaa kuulumiset, sitten taas menee kuukausi seuraavaan tapaamiseen.

Jos pikkulapsen vie mummolaan pariksi tunniksi, se on hoitoapua. Jos kyseessä on itse kulkeva ja toimiva teini tai sitä vanhempi lapsi, se ei ole hoitoapua.

Vierailija

Vissiin vaikuttaa enempi se matka mummolaan tai mihin aikaan vuorokaudesta lapset ulkona mummolaan tarpovat? Jos lapsilla on hyvä suhde mummolaan niin mikäs tossa on huonoa? Vissiin valittajalla on itsellään huonot välit omiin vanhempiin tms?

Eikös tuo ole lähinnä ihannetilanne että lapset saa olla mummon (tai jonkun muun aikuisen) seurassa eikä ole yksin kotona tai sisarukset keskenään tappelemassa?

Oma äiti asuu lähistöllä mutta en anna ekaluokkalaiseni mennä mummolaan yksin koulusta koska joutuu ylittämään ison kadun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Liittyen siihen, onko isovanhemmilla velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Omat lapseni ovat niin isoja, etten ole joka hetki heidän vierellään. Jos olen vaikka töissä, lapset voivat ottaa ja lähteä mummolaan ihan minulta kysymättä, samalla tavalla kuin kavereilleenkin. Täällä on näitä äitejä, joiden mielestä alle 18-vuotias ei saa kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan, ja isovanhempia ei saa käyttää hoitoapuna. Laittaisitteko siis lapsille kiellon, että mummolaan ei mennä? "Tuli mikä tuli, niin sinne ette vaan mene, jos ette ota äitiä mukaan."

Kuule juuri tuotahan noissa aiemmissa kirjoituksissa on tarkoitettu, huoh...
"Mä oon oikeesti tyhmä, enkä vaan esitä tyhmää." Niinkö?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi kykenee kulkemaan itsenäisesti kaupungilla ja harrastuksiin ja kavereille ja osaa ja saa kulkea esim. bussilla ilman vanhempiaan, miksei hän voisi mennä myös isovanhemmille kylään ilman vanhempiaan? Tietysti vain, jos kyläilystä on sovittu vanhempien ja isovanhempien kanssa.

Minä olen niin vastuuton vanhempi, etten edes sovi kyläilyjä vaan lapset (15 ja 17) itse kysyvät. Toteavat vaan päivällisellä, että kävivät mummolassa iltapäivällä ja mummon mielestä oli mukavaa kun pistäytyivät. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa tämä hoitoapu on tabu?

Perusoletus on, että isovanhemmat aina auttavat lastenlasten hoidossa pyyteettömästi. Isovanhempia pidetään kylminä hirviöinä, jos he haluavat raskaan työpäivän jälkeen levätä tai lomallaan matkustella keskenään tai olla ja harrastaa sen sijaan, että hoitavat lapsenlapsiaan. Minusta on ihan oikein, että isovanhemmat elävät omaa elämäänsä. He eivät ole omien lastensa orjia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Perusoletus on, että isovanhemmat aina auttavat lastenlasten hoidossa pyyteettömästi. Isovanhempia pidetään kylminä hirviöinä, jos he haluavat raskaan työpäivän jälkeen levätä tai lomallaan matkustella keskenään tai olla ja harrastaa sen sijaan, että hoitavat lapsenlapsiaan. Minusta on ihan oikein, että isovanhemmat elävät omaa elämäänsä. He eivät ole omien lastensa orjia.

Kenen perusoletus?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin vastuuton vanhempi, etten edes sovi kyläilyjä vaan lapset (15 ja 17) itse kysyvät. Toteavat vaan päivällisellä, että kävivät mummolassa iltapäivällä ja mummon mielestä oli mukavaa kun pistäytyivät. Ap

Niin, lasten on hyvä sopia kyläilystä myös omien vanhempiensa kanssa, jotta kotona ei ihmetellä, mihin lapset ovat menneet. Ei ollut kyse siitä, että vanhemmat sopivat isovanhempiensa kanssa lasten kyläilystä.

Vierailija

Meillä lapsen mummo on usein pyytänyt, että lapsi kävisi siellä paljon useammin. Nyt nähdään noin kerran kahdessa viikossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kenen perusoletus?

Niiden samojen ihmisten, jotka olettavat, että kun nainen puskee kakaran hetuloistaan maailmaan, hänestä tulee kaikkivoipa pyhimys.

Vierailija

Tässä on lempiblogistini viimeisimmästä postauksesta ote:

"Turkkilainen äiti ei syyllisty riittämättömyydestä, kaikenlainen apu otetaan vastaan heti synnytyksen jälkeen. Vauva ei kuulu vain äidille vaan koko suvulle, lasta hyssyttelevät ja toisinaan syöttävätkin niin sukulaiset kuin naapuritkin. Uusi äiti saa olla niin väsynyt ja pyörällä päästään kuin huvittaa. Kaikesta imetysmyönteisyydestä ja äitiyden kruunuista huolimatta epäonnistumisiin suhtaudutaan ymmärtävästi, korvikkeet, tietämättömyys ja turhautuneisuus on ihan ok ja sen takia vierellä hyörii äitiyden läpikäyneitä."

http://ulkosuomalainenaiti.blogspot.fi/

Tällainen apu on tavallista myös monessa muussa maassa, täällä taas avun vastaanottaminen saati pyytäminen tuomitaan itsekkyytenä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Koska muissa maissa isovanhemmat ovat osa perhettä, heitä kuunnellaan ja lapsia kasvatetaan niin kuin isovanhemmat tahtovat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat