Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsia kieltää menemästä mummolaan, ettei vaan vahingossa saa "hoitoapua"?

Vierailija
04.12.2015 |

Liittyen siihen, onko isovanhemmilla velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Omat lapseni ovat niin isoja, etten ole joka hetki heidän vierellään. Jos olen vaikka töissä, lapset voivat ottaa ja lähteä mummolaan ihan minulta kysymättä, samalla tavalla kuin kavereilleenkin. Täällä on näitä äitejä, joiden mielestä alle 18-vuotias ei saa kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan, ja isovanhempia ei saa käyttää hoitoapuna. Laittaisitteko siis lapsille kiellon, että mummolaan ei mennä? "Tuli mikä tuli, niin sinne ette vaan mene, jos ette ota äitiä mukaan."

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on ainakin selvää, että koska isovanhempani ovat minua hoitaneet, olen minä heidän apunaan ja tukenaan nyt, kun sen aika on.

Vierailija
22/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa tämä hoitoapu on tabu?

Perusoletus on, että isovanhemmat aina auttavat lastenlasten hoidossa pyyteettömästi. Isovanhempia pidetään kylminä hirviöinä, jos he haluavat raskaan työpäivän jälkeen levätä tai lomallaan matkustella keskenään tai olla ja harrastaa sen sijaan, että hoitavat lapsenlapsiaan. Minusta on ihan oikein, että isovanhemmat elävät omaa elämäänsä. He eivät ole omien lastensa orjia.

Kenen perusoletus?

Niiden samojen ihmisten, jotka olettavat, että kun nainen puskee kakaran hetuloistaan maailmaan, hänestä tulee kaikkivoipa pyhimys.

Lääkkeet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska muissa maissa isovanhemmat ovat osa perhettä, heitä kuunnellaan ja lapsia kasvatetaan niin kuin isovanhemmat tahtovat.

Näin se oli täälläkin ennen. Mutta nykyään on parempi olla itsenäisiä ja itsepäisiä ) ja sitten aina välillä joku uupuu ja lahtaa perheensä, kun apuahan ei saa pyytää.

Kylläpäs oli taas vähämielinen aivopieru! :D

Kyllä saa pyytää apua, mutta ei HOIDATTAA lapsiaan KOKONAAN isovanhemmilla!

Mikä tässä nyt on vaikeaa käsittää?

Ja nuo pimahdukset nyt on marginaali tapauksia, joiden vuoksi on aivan tarpeetonta hysterisoida.

Vierailija
24/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska muissa maissa isovanhemmat ovat osa perhettä, heitä kuunnellaan ja lapsia kasvatetaan niin kuin isovanhemmat tahtovat.

Näin se oli täälläkin ennen. Mutta nykyään on parempi olla itsenäisiä ja itsepäisiä ) ja sitten aina välillä joku uupuu ja lahtaa perheensä, kun apuahan ei saa pyytää.

Kylläpäs oli taas vähämielinen aivopieru! :D

Kyllä saa pyytää apua, mutta ei HOIDATTAA lapsiaan KOKONAAN isovanhemmilla!

Mikä tässä nyt on vaikeaa käsittää?

Ja nuo pimahdukset nyt on marginaali tapauksia, joiden vuoksi on aivan tarpeetonta hysterisoida.

Juuri näin, ymmärsit pointtini.

Vierailija
25/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytätkö perhesurmista isovanhempia?

Niimpä! Ainahan se vika on muissa, ei koskaan itsessä!

Elämässä ei ole mitään pakkoa, mihinkään suuntaan!

Itse päätät mitä teet tai et tee.

Kukaan ei ole sanonut, ettet saa hoidattaa lapsiasi isovanhemmillasi, jos et siihen itse kykene (ymmärrettävää silloin, jos vaikka itse uupuu) ja se on isovanhemmillekin ok!

Ei ole olemassa sellaista "tarkastajaa", joka tulee heristämään sormea, että "so so, ei noin saa tehdä", kun olet viemässä lapsiasi mummolaan.

Näissä keskusteluissa tarkoitetaan törkeää hyväksikäyttöä.

Vierailija
26/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on lempiblogistini viimeisimmästä postauksesta ote:

"Turkkilainen äiti ei syyllisty riittämättömyydestä, kaikenlainen apu otetaan vastaan heti synnytyksen jälkeen. Vauva ei kuulu vain äidille vaan koko suvulle, lasta hyssyttelevät ja toisinaan syöttävätkin niin sukulaiset kuin naapuritkin. Uusi äiti saa olla niin väsynyt ja pyörällä päästään kuin huvittaa. Kaikesta imetysmyönteisyydestä ja äitiyden kruunuista huolimatta epäonnistumisiin suhtaudutaan ymmärtävästi, korvikkeet, tietämättömyys ja turhautuneisuus on ihan ok ja sen takia vierellä hyörii äitiyden läpikäyneitä."

http://ulkosuomalainenaiti.blogspot.fi/

Tällainen apu on tavallista myös monessa muussa maassa, täällä taas avun vastaanottaminen saati pyytäminen tuomitaan itsekkyytenä.

Väärin. Avun vastaanottaminen ja pyytäminen eivät ole itsekkyyttä. Avun VAATIMINEN on.

Vierailija
27/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytätkö perhesurmista isovanhempia?

Niimpä! Ainahan se vika on muissa, ei koskaan itsessä!

Elämässä ei ole mitään pakkoa, mihinkään suuntaan!

Itse päätät mitä teet tai et tee.

Kukaan ei ole sanonut, ettet saa hoidattaa lapsiasi isovanhemmillasi, jos et siihen itse kykene (ymmärrettävää silloin, jos vaikka itse uupuu) ja se on isovanhemmillekin ok!

Ei ole olemassa sellaista "tarkastajaa", joka tulee heristämään sormea, että "so so, ei noin saa tehdä", kun olet viemässä lapsiasi mummolaan.

Näissä keskusteluissa tarkoitetaan törkeää hyväksikäyttöä.

Ehkä jo luitkin etten tarkoittanut noin. Mutta kiitos mielipiteestäsi, se oli mielenkiintoinen.

Vierailija
28/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on lempiblogistini viimeisimmästä postauksesta ote:

"Turkkilainen äiti ei syyllisty riittämättömyydestä, kaikenlainen apu otetaan vastaan heti synnytyksen jälkeen. Vauva ei kuulu vain äidille vaan koko suvulle, lasta hyssyttelevät ja toisinaan syöttävätkin niin sukulaiset kuin naapuritkin. Uusi äiti saa olla niin väsynyt ja pyörällä päästään kuin huvittaa. Kaikesta imetysmyönteisyydestä ja äitiyden kruunuista huolimatta epäonnistumisiin suhtaudutaan ymmärtävästi, korvikkeet, tietämättömyys ja turhautuneisuus on ihan ok ja sen takia vierellä hyörii äitiyden läpikäyneitä."

http://ulkosuomalainenaiti.blogspot.fi/

Tällainen apu on tavallista myös monessa muussa maassa, täällä taas avun vastaanottaminen saati pyytäminen tuomitaan itsekkyytenä.

Väärin. Avun vastaanottaminen ja pyytäminen eivät ole itsekkyyttä. Avun VAATIMINEN on.

Totta. Ja sitten taas niinkin, että on ihmisiä, jotka eivät kehtaa pyytää apua. Sitten, kun on liian myöhäistä, eivät sitä enää osaa vaatia, vaikka apua ehkä olisi saatavilla. Toki vedän tässä  ääriesimerkkejä, mutta työni puolesta niitä valitettavan paljon jatkuvasti näen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan