Onko huijaus kun Danskebank haluaa valokuvan passistani?
Katselin Danske bankin tiliäni netistä ja huomasin siellä viestin missä lukee Danske Bankin asiakastiedoissasi ei ole kopiota henkilötodistuksestasi. Tämän vuoksi pyydämme sinua lähettämään valokuvan henkilötodistuksestasi kuten passistasi tai ajokortistasi viestin liitetiedostona. Klikkaa alla olevaa painiketta "Lähetä uusi viesti". Valitse alasvetovalikosta viestisi otsikoksi "Muu asia", kirjoita aiheeksi "Henkilötodistus", klikkaa "Lisää liite" ja "Lähetä viesti".
En viitsisi jonottaa niihin kalliisiin neuvontanumeroihin niin ajattelin kysyä ensin täällä. Onkohan tuo totta? Onko muut saanut tuollaista viestiä?
Kommentit (37)
Kuulostaa tosi oudolta, ihme kun ei ole tiedottaneet asiasta jos tuollainen käytäntö on? Mä en lähettäisi kyllä mitään, enkä ulkomailta alkaisi soittelemaan. Laita s-postia niille jos vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu pankin "tunne asiakkaasi" periaatteeseen. Ihan turvallista laittaa kopio.
Ei ole turvallista. Minulla ainakaan ei ole niin tehokkaasti suojattua nettiyhteyttä, että uskaltaisin ottaa passistani kopion. Varmasti joku hakkeri sen kuvan hakkeroisi vääriin käsiin.
Vaihda pankkia.
Olen ollut kymmeniä vuosia pankin asiakas, enkä ole passia näyttänyt, eikä ole kysytty.
Ihan "kiva", että virallinen tiedotuskanava tällaisille asioille on vauvan aihe vapaa...
Eiköhän tuo nyt kuitenkin ihan totta ole, varsinkin kun kysyvät sitä verkkopankissa kirjautumisen jälkeen.
http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2015/10/22/taman-takia-dansken-erik…
Onkohan tämä joku uusi juttu... Viimeksi Handelsbankenissa käydessäni ottivat valokopion mun passistani. En tajunnut kysyä miksi. Danske Bank ei ole pyytänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu pankin "tunne asiakkaasi" periaatteeseen. Ihan turvallista laittaa kopio.
Ei ole turvallista. Minulla ainakaan ei ole niin tehokkaasti suojattua nettiyhteyttä, että uskaltaisin ottaa passistani kopion. Varmasti joku hakkeri sen kuvan hakkeroisi vääriin käsiin.
Ihan mielenkiinnosta nyt kysyn, että millanen nettiyhteys sulla oikein on? Mitä kaikkea sä uskallat netilläsi tehdä?
Liittyy rahanpesulain vaatimuksiin. Rahanpesulaki ei ollut voimassa silloin, kun avasit tilisi. Pankki päivittää nyt tietokantansa, jotta myös vanhoista asiakkaista olisi lain vaatimat tiedot. Minulle pyyntö tuli vastaan Nordeassa viime vuonna kun asioin pankissa.
Otetaanhan hotelleissakin kopio passista ja luottokortista, mikä on mun mielestä todella epäilyttävää.
Multa otettiin valokopio passista Handelsbankenissa. Vastustin, mutta pakko oli kuulemma. Pimeetä touhua. Mulla on ollut siellä tili 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta nyt kysyn, että millanen nettiyhteys sulla oikein on? Mitä kaikkea sä uskallat netilläsi tehdä?
Semmoinen kun varmaan muillakin suomalaisilla. Passin kopion lähettäminen netin kautta on juuri niitä juttuja, mistä on varoitettu. Miksi ei voi pyytää käymään pankissa? Miksi pitää netin kautta lähettää?
Mulla sama pyyntö. En todellakaan laita sähkösesti yhtään mitään. Mitä jos ei laita??
Ou nou, minä ihan kuuliaisena ihmisenä otin kuvan passistani ja lähetin sen mobiililla Danskeen. Mitähän tästä nyt seuraa?
Kyllä ne tosiaan haluaa ne kopiot saada. Lapsille kun avattiin tilit niin muistan kun jälkikäteen kävin pankissa niitä passeja viemässä kopioitavaksi.
Minä laitoin passista kopion ja nyt on tili tyhjä! Poliisilta soitettiin pitäis käydä konttorilla epäilevät identiteetti varkautta.
Onko teille tullut Danske Bankista pyyntö kuva henkilökortin kääntöpuolesta eli takaosasta? Eli lähetin heille henkilökorttini kuvan mutta pyysivät myös takaosasta. Mitä mieltä olette? Uskaltaako antaa?
Mutta kun eihän nykään ole enää edes konttoreita joissa kävisi henk.koht. "Tunteehan" ne sen asiakkaa jo muutenkin; ovat laittaneet hänen verkkopankkiinsa viestin.