Miten saatte.lapsen.ottamaan lääkkeitä?

Vierailija

Mulla hajoaa pää. Aamut ja illat tyttä tuskaa ja kidutusta ainakin.lapsen mielestä. Kyseessä 2,5-vuotias lapsi.
Jos sekoittaa pieniä määriä esim jugurttiin hän sylkee pois. Laittaa ruiskulla.suuhun, sylkee pois. Pitää suun auki ja ruiskuttaa.nieluun pienen määrän, lapsi kakoo kaiken ylös ja sylkee pois. Annettu karkkia lääkkeen jälkeen jotta lapsi huomaisi että nielee äkkiä niin saa nopeasti pahan maun pois suusta.
Heti kun lapsi näkee alkaa hokemaan "mä en haluu lääkettä, se on maistuu pahalta" eikä.suostuisi suuta avaamaankaan.
Väkisin olen nyt saanut jotenkin menemään...
Vinkkejä?

Kommentit (8)

Vierailija

Mä olen yksinkertaisesti sanonut, että "tämä pitää niellä, koska se parantaa tuon kipeän taudin, joka muuten voi käydä vaaralliseksi". Ja olen antanut lääkkeen semmoisenaan ja vettä tai mehua päälle. En piilota mihinkään.

Mutta joidenkin lääkkeiden nestemäisessä muodossa on jotain sellaista lisäainetta, joka ihan oikeasti saa ainakin meidän lapsen oksentamaan. Esim panadolin nestemäinen on tämmöinen. Siksi meillä on käytetty pillereitä (tarpeen vaatiessa ja lääkkeen salliessa pienemmäksi jaettuina, murskattuina) tai kapseleita (tarpeen vaatiessa lusikkaan avattuina) noiden liejujen sijasta jo hyvin pienille lapsille. Joo, se maistuu pahalta, mutta vain hetken ja kun sen saa nieltyä, saa mehua päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen yksinkertaisesti sanonut, että "tämä pitää niellä, koska se parantaa tuon kipeän taudin, joka muuten voi kpahenliseksi". Ja olen antanut lääkkeen semmoisenaan ja vettä tai mehua päälle. En piilota mihinkään.

Mutta joidenkin lääkkeiden nestemäisessä muodossa on jotain sellaista lisäainetta, joka ihan oikeasti saa ainakin meidän lapsen oksentamaan. Esim panadolin nestemäinen on tämmöinen. Siksi meillä on käytetty pillereitä (tarpeen vaatiessa ja lääkkeen salliessa pienemmäksi jaettuina, murskattuina) tai kapseleita (tarpeen vaatiessa lusikkaan avattuina) noiden liejujen sijasta jo hyvin pienille lapsille. Joo, se maistuu pahalta, mutta vain hetken ja kun sen saa nieltyä, saa mehua päälle.

Pillereitä lääkäri ei kirjoittanut vaikka jouduttiin menemään uudesraan lääkäriin sen takia että en saa lääkkeet menemään, sanoi että jos en saa nämäkään menemään ainut vaihtoehto on kerta-annos pistoksena lihakseen mutta se oikeasti sattuu ja on niin ikävä toimenpide että hän ei suosittele.
Seuraavalla kerralla sanon heti että antakaa piikki. Sattuu vain sen kerran eikä mene kokonainen viikko kidutukseen.

Vierailija

Komppaan nro 2:sta. Meillä lapset ovat jo pienestä ymmärtäneet järkiselityksiä. Lääke pitää ottaa koska muuten ei parane. Oikein pahan lääkkeen jälkeen voi saada palkinnoksi vaikka pienen karkin. Harvoin tätä lahjontaa on jouduttu käyttämään.

Vierailija

Teillä on nyt valtataistelu menossa, jota et saa hävitä. Sanoit, että väkisin olet saanut menemään. Käytä sitten sitä keinoa. Tarpeetonta voimankäyttöä tulee tietysti välttää. Tiukasti lapsi pakettiin ja lääke perille. Johdonmukaisesti toimitaan AINA näin. Parin viikon päästä voi kysyä haluaako vapaaehtoisesti. Jos ei vielä halua, jatketaan taas pari viikkoa. Sitten kysytään vpaaehtoisuutta uudestaan. Kun lapsi huomaa, että aikuinen ei anna periksi, hän tyytyy ottamaan jossain vaiheessa lääkkeen. Lapsi ei voi päättää ottaako hän lääkkeen vai ei, vaikka se maistuisi kuinka pahalta. 

Älä näytä epävarmuuttasi tai ahdistu lapsen vastarinnasta. 

Esim. diabeetikkolapsetkin tottuvat lopulta pistämiseen ja jossain vaiheessa alkavat sitä itsekin opetella, kun muita vaihtoehtoja ei ole. 

Vierailija

Meillä meni pahanmakuinen antibiootti lopulta näin alas: Lapsi sai valita limpparin, jota sai ottaa kulauksen joka nielaisun jälkeen. Muumilimpparia valitsi kaupasta. Näytimme sormilla kuinka monta lusikallista lääkettä piti nielaista ja ruiskusta sitten annosteltiin lusikkaan viidesosa kerrallaan. Ja aina lusikallisen perään muimilimpparia. Ja lopuksi palkinnoksi karkki. Meidän lapsi on todella herkkä makuaistiltaan. On aina ollut, joten emme halunneet toista turhaan "kiduttaa" vaan palkinnon kautta mentiin. Ja ennen lääkkeenottoa kerroimme miksi lääke pitää ottaa. Tuo osiin jakaminen ja sormilla näyttäminen helpotti ottamista, kun lapsi näki ettei se ikuisuutta kestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä meni pahanmakuinen antibiootti lopulta näin alas: Lapsi sai valita limpparin, jota sai ottaa kulauksen joka nielaisun jälkeen. Muumilimpparia valitsi kaupasta. Näytimme sormilla kuinka monta lusikallista lääkettä piti nielaista ja ruiskusta sitten annosteltiin lusikkaan viidesosa kerrallaan. Ja aina lusikallisen perään muimilimpparia. Ja lopuksi palkinnoksi karkki. Meidän lapsi on todella herkkä makuaistiltaan. On aina ollut, joten emme halunneet toista turhaan "kiduttaa" vaan palkinnon kautta mentiin. Ja ennen lääkkeenottoa kerroimme miksi lääke pitää ottaa. Tuo osiin jakaminen ja sormilla näyttäminen helpotti ottamista, kun lapsi näki ettei se ikuisuutta kestä.

Kun saatiin tää toinen kuuri nyt niin käytiin kaupan kautta, lapsi valitsi vaahtokatkkeja lääkkeenottokarkeiksi. Pilkottiin iso pala pienemmiksi, ja sanoin että otetaan vähän kerralla, ja karkki joka nielaisun.jälkeen. Eka annos menikin aika hyvin ja tanssin mielessäni jo voittotanssin että jesjesjeees, näin se sujuu, miksen heti tajunnut! Ja ilta-annoksella.taas lapsi piti tiukasti suun kiinni, sain ylipuhuttua avaamaan duuta, avadi, otti lääkkeen ja dylki... jolloin annoin enemmän tai vähemmän väkisin.

5lasta

Järkiselityksillä meilläkin on menty ihan pienestä pitäen. Olen sanonut, että lääke parantaa, on tärkeätä ottaa se. Saat sitten suuhun xylitol-karkin. Samoin kuin kakkonen: tablettimuodossa heti kun se on onnistunut. Ja lääke lääkkeenä, ei ruokaan sekoitettuna.

Onnistuneesta lääkkeen nielaisemisesta on kehuttu reippaaksi.

Tärkeätä on mielestäni se, että aikuinen itse pysyy rauhallisena, luotettavana ja vakuuttavana ja viestii omilla otteillaan ja hymyllään, että nyt ollaan tekemässä hyvää hommaa. Jännittynyt ja stressaantunut aikuinen siirtää pelon ja stressin lapseenkin,

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat