Ovatko vanhukset yksinkertaisesti tyhmiä? Vai miksi teknologian käyttö on heille niin vaikeaa
Sehän on ihan tieteellinen fakta, että ihmisten ÄÖ nousee kokoajan. Mutta aika mielenkiintoista, että se on ihan kahdessa sukupolvessa tehnyt näin järkyttävän ja selkeän harppauksen. Esim. mammani ei vain osaa käyttää edes perus matkapuhelinta, puhumattakaan älypuhelimesta. Hänellä on ollut se kännykkä jo useamman vuoden, eikä vieläkään osaa muuta kuin vastaanottaa soittoja. Huvittavaa tavallaan, että alle 10 vuoden ikäiset lapset ovat älykkäämpiä kuin nämä vanhukset keskimäärin. Tietysti poikkeuksiakin on, niitä teknologiaguruvanhuksia.
Toisaalta pelottaa hieman ajatella, kuinka itse tulee olemaan samassa asemassa muutaman vuosikymmenen päästä, kun kaikki lapsetkin ylittävät itseni älykkyydessä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Minunkin isälläni on kännykkä ollut jo 15 vuotta. Ei osaa muuta kuin vastata. Ei osaa soittaa, ei osaa tekstata tms. On eläkeläinen. Oli työelämässään hyvin pärjännut juristi.
Tuskin kysymys on osaamisesta, vaan lopen kyllästynyt teknologian kehityksestä ja jatkuvan uuden opettelusta, niin nopeaa on kehitys ollut.
Ehkä hänellä kännykkä 15 vuotta, mutta jos juristina, niin luulen hänellä olleen jo työn takia matkapuhelin 90-luku (iso mötikkä) jossa oli vain soitto mahdollisuus ja sitä ennen autopuhelin (80-luvun kiinteä laite, jossa puhelut tilattiin ulakeskuksen kautta).
Luulen, että isäsi on vain kyllästynyt härveleihin ja nyt eläkepäivinä osaa nauttia elämästään ja päättää miten teknologia kuuluu elämään.
Kaikki lähtee kirjoituskoneesta. Ne vanhukset, jotka ovat nuorilla päivillään opetelleet kirjoituskoneen käytön (esim. työelämässä), ovat pysyneet paremmin perässä tietokoneiden ja muun arkisen teknologian kehityksessä. Näppäimistö ja kirjoitus on olennaista tietokoneen käytössä - jopa älypuhelinten, sillä niidenkin näytössä on näppäimistö. Kaikki muu teknologiaan (esim.tietokoneiden sovelluksiin) liittyvät, opeteltavat asiat tulevat siinä sivussa. Näppäimistö on siis tärkein. Kirjoitus-ja tietokoneet olivat aikansa harvinaisuuksia, sillä ne olivat kalliita eikä niitä normaalissa arjessa tarvittu. Siksi monella vanhuksella on jäänyt kokonaan opettelematta koko kirjoitus ja tietokoneen käyttö. Ja luonnollisesti kaikki uuden opettele käy sitä vaikeammaksi mitä enemmän ikää tulee eikä ole mitään pohjaa uusiin opeteltaviin asioihin. Esimerkkinä tästä isoisäni, joka on melkein 80v ja osaa kättää sujuvasti älypuhelintaan. Hän aina whatsappailee ja snäppäilee meidän lastenlasten kanssa sekä muutenkin puuhastelee paljon tietokoneellaan, kirjoittelee muistelmiaan, lukee sieltä uutiset ja käyttää hakukoneita melko taitavasti. Ja tietenkin hoitaa kaikki laskut, sähköpostit, verkkoasioinnit... Hän osaa ja on opetellut mielellään sen kaiken, koska on koko pitkän työikänsä kirjoitellut koneella ja käyttänyt tietokoneita työnsä puolesta siitä lähtien, kun niitä oli tarjolla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 25, ihan varmasti uskon että kuka tahansa oppii kutomaan kuviopöytäliinoja kangaspuilla kun joku vähän näyttää. Lapsikin. *huokaus* Ei myöskään varmaan ole temppu eikä mikään valmistaa karjalanpaistia puulämmitteisessä uunissa itse kasvatettujen ja teurastettujen eläinten lihoista ja itse kasvatetuista porkkanoista ja sipuleista. Lastenleikkiä suorastaan! Kaikki tyttölapset ovat myös oppineet ihan pienellä näyttämisellä ompelemaan siistejä pukimia koko perheelle, virkkaamaan pitsiliinoja ohuesta langasta ja tekemään perheen miehille villapuserot itse kehräämistään langoista. Kaikki pojat ovat vastaavasti oppineet nuoresta pitäen veistämään huonekaluja, viljelemään ruokaa ja käsittelemään turvallisesti hevosia.
Se, että ollaan vielä täällä keskustelemassa padeista ja älypuhelimista on aika kiistaton todiste siitä, ettei tuossa tullut mainittua mitään, mitä ei ihminen pystyisi niin halutessaan oppimaan.Eikä ne padit ja älypuhelimet sen kummempia ole, jos puhutaan vain käytöstä eikä vaikka sellaisen valmistamisesta tai siihen appsin koodaamisesta.
Suurin osa noista mainitsemistasi jutuista sujuu minultakin jo entuudestaan, tosin kangaspuita en ole kokeillut ja ompelujälkeäni ei parhaimmalla tahdollakaan voi kutsua siistiksi. En kuitenkaan näe mitään syytä, miksi en vielä näin keski-ikäisenä voisi noita taitoja halutessani oppia - saati sitten lapsi, jolle oppiminen on vielä paljon helpompaa. Mikä noista sinun mielestäsi tekee muka niin vaikeaa, ettei kuka tahansa normaali ihminen voisi niitä oppia?
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on tosi isoja eroja siinä, miten muisti pelaa. Ei tarvitse olla muistisairas, että oppiminen vaikeutuu, kun se, miten nopeasti asiat painuvat mieleen, ja miten nopeasti ne sieltä palautuvat, hidastuu. Jos pohjalla ei ole minkäänlaista kokemusta samantyyypisistä asioista, vaan aloittaa oppimisen ihan tyhjältä pöydältä, se on vaikeaa, jos muisti toimii hitaasti.
Ei kännykkä ole mikään uusi keksintö ja kaikki vanhukset ovat joutuneet jossakin elämänsä vaiheessa käyttämään vastaavaa laitetta esim. 90-luvulla matkapuhelimet ja 80-luvulla autopuhelin, samoin faksit ja lankaliittymät, jotka periaatteessa olivat paljon vaativampia käytettäviä kuin tämän päivän älypuhelimet.
Suurin ongelma älypuhelimessa on sen herkkyys ja usein ikäihmisellä ei enää nivelet toimi samalla tavalla kuin nuoremmilla ja sama ongelma älypuhelimien käytössä on myös vammaisilla tai muutoin nivelongelmaisilla, oli sitten vaikka lapsi.
Vanhukset täällä puolustelevat osaamattomuuttaan teknologian suhteen sillä, että "eihän nykynuoretkaan osaa mitään mitä me ollaan osattu nuorina, esim käsityöt tai lehmän lypsäminen". Voin kertoa, että ihan varmasti kaikki osaisivat niitä asioita, jos ne vain olisivat nykypäivänä hyödyllisiä taitoja tavalliselle nykyihmiselle! Siis jos kaupoista ei saisi ruokaa, nuoret kyllä opettelisivat ja osaisivat metsästää/kerätä/kokata/perkaa/nylkeä/valmistaa/tunnistaa sieniä jnejne KUN SE OLISI TARPEELLISTA. Mutta nykyään kaikkea saa valmiina kaupasta ettei siitä sen enempää. Mutta vanhuksilla taas ei ole mitään syytä olla opettelematta ja käyttämättä teknologiaa, sillä se on olennainen osa nykypäivän arkea. Kyllä minä ainakin olen varautunut, että sitten 40v päästä, kun olen eläkeiässä, jatkan sinnikkäästi uuden opettelua ja teen niitä asioita, joista on hyötyä siihen maailman aikaan. Enkä kapinoi vastaan kuin uhmaikäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on tosi isoja eroja siinä, miten muisti pelaa. Ei tarvitse olla muistisairas, että oppiminen vaikeutuu, kun se, miten nopeasti asiat painuvat mieleen, ja miten nopeasti ne sieltä palautuvat, hidastuu. Jos pohjalla ei ole minkäänlaista kokemusta samantyyypisistä asioista, vaan aloittaa oppimisen ihan tyhjältä pöydältä, se on vaikeaa, jos muisti toimii hitaasti.
Ei vanhukset suinkaan lähde tyhjältä pöydältä, vaan he ovat käyttäneet teknologiaa hyväksi yli 50-vuotta. Esim. sähköposti ei tosiaan ole mikään uusi keksintö, vaan sitä ennen lähes jokainen vanhus on jossakin elämänsä aikana joutunut lähettämään sähköviestejä Lennättimen välityksellä. Jos ei muuta, niin ainakin onnitteluviestin.
Voisiko asia olla niin, että vanhus ei vaan viitsi olla naama kiinni siinä älypuhelimessa kaiken aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko asia olla niin, että vanhus ei vaan viitsi olla naama kiinni siinä älypuhelimessa kaiken aikaa?"
Yksi syy on varmaan tuo ja nykyiset laitteet ovat aivan liian herkkiä vanhusten tai muuten rajoitteisten ihmisten käyttöön, koska sormet eivät enää toimi samalla tavalla kuin lapsilla ja nuorilla. Samoin näkökyky heikkenee iän myötä, joka tekee tämän päivän teknologian hankalaksi käyttää, jolloin mielenkiinto ja motivaatio heikkenee.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset täällä puolustelevat osaamattomuuttaan teknologian suhteen sillä, että "eihän nykynuoretkaan osaa mitään mitä me ollaan osattu nuorina, esim käsityöt tai lehmän lypsäminen". Voin kertoa, että ihan varmasti kaikki osaisivat niitä asioita, jos ne vain olisivat nykypäivänä hyödyllisiä taitoja tavalliselle nykyihmiselle! Siis jos kaupoista ei saisi ruokaa, nuoret kyllä opettelisivat ja osaisivat metsästää/kerätä/kokata/perkaa/nylkeä/valmistaa/tunnistaa sieniä jnejne KUN SE OLISI TARPEELLISTA. Mutta nykyään kaikkea saa valmiina kaupasta ettei siitä sen enempää. Mutta vanhuksilla taas ei ole mitään syytä olla opettelematta ja käyttämättä teknologiaa, sillä se on olennainen osa nykypäivän arkea. Kyllä minä ainakin olen varautunut, että sitten 40v päästä, kun olen eläkeiässä, jatkan sinnikkäästi uuden opettelua ja teen niitä asioita, joista on hyötyä siihen maailman aikaan. Enkä kapinoi vastaan kuin uhmaikäinen lapsi.
Aika monella vanhuksella on ihan hyvä syy olla käyttämättä nykyteknologiaa: he eivät tarvitse sitä eivätkä halua sitä. Esimerkiksi minä, viisikymppinen yrittäjä, en aio siirtyä älypuhelimen käyttäjäksi ennen kuin vanhanaikaiset matkapuhelimet loppuvat kaupoista. En, katsos, tee älypuhelimella yhtään mitään, ja ihmisten riippuvuus mokomasta rasiasta inhottaa minua. Samoin inhottaa sosiaalinen media, jonka huumevaikutus oikein kulminoituu älypuhelimeen.
Sinunkin kannattaa oppia se, että ihmiset ovat erilaisia, ja se, mikä sinua kiinnostaa ja minkä koet välttämättömäksi, on joillekin muille merkityksetöntä ja tarpeetonta nyt ja tulevaisuudessa. Voit kitistä kuin uhmaikäinen lapsi, mutta ei tämä totuus siitä miksikään muutu.
Ottamatta kantaa ikäihmisten tyhmyyteen: meidän vanhin elossa oleva ikäpolvemme on syntynyt 20-luvulla. Ehkä osa näistä 90+ ihmisistä on tehnyt peltotöitä hevosen kanssa mutta 30-40-luvulla syntyneet seniorit ovat kyllä eläneet nuoruutensa jo kovin koneellistuneella 50-60-luvuilla ja monet kaupunkiympäristössä. Eli naurettavaa rinnastaa että siinä missä vanhukset eivät osaa käyttää nettiä niin eivät nykynuoretkaan osaa tehdä paanukattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella vanhuksella on ihan hyvä syy olla käyttämättä nykyteknologiaa: he eivät tarvitse sitä eivätkä halua sitä. Esimerkiksi minä, viisikymppinen yrittäjä, en aio siirtyä älypuhelimen käyttäjäksi ennen kuin vanhanaikaiset matkapuhelimet loppuvat kaupoista. En, katsos, tee älypuhelimella yhtään mitään, ja ihmisten riippuvuus mokomasta rasiasta inhottaa minua. Samoin inhottaa sosiaalinen media, jonka huumevaikutus oikein kulminoituu älypuhelimeen.
Sinunkin kannattaa oppia se, että ihmiset ovat erilaisia, ja se, mikä sinua kiinnostaa ja minkä koet välttämättömäksi, on joillekin muille merkityksetöntä ja tarpeetonta nyt ja tulevaisuudessa. Voit kitistä kuin uhmaikäinen lapsi, mutta ei tämä totuus siitä miksikään muutu.
Mutta miksi sitten kaikki vanhukset aina valittelevat sitä, kun eivät ymmärrä ja kaikki palvelut on siirtynyt verkkoon eikä mikään arkihomma suju, kun kaikki on yhtä nettiä ja teknologiaa? Miksi kaikki vanhukset aina nimenomaan valittavat, että tarvitsevat ja joutuvat käyttämään? Sitä paitsi, teknologiahan mahdollistaa (ja tulee kenties tulevaisuudessa mahdollistamaan) monia vanhuuden tukemiseen tarvittavia asioita. Esim. kaatumis-/hälytysrannekkeet, videopuheluyhteys omaisiin+muita ratkaisuja yksinäisille vanhuksille, palveluiden/tavaroiden tilaaminen ja kotiinkuljetus, kaikki perus pankki- ja kela-asioinnit netin kautta ettei tarvi lähteä huonoilla jaloilla jonottamaan virastoon... Ja paljonpaljon muuta. Moni uusi teknologia olisi ikääntyvien hyväksi eikä teknologia tai netti ole mikään hyökkäys vanhuksia kohtaan. Niitä kehitellään ja käytetään juurikin helpottaakseen ihmisten arkea. Mistä moinen kauhea raivo ja inho noinkin arkipäiväistä asiaa kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi sitten kaikki vanhukset aina valittelevat sitä, kun eivät ymmärrä ja kaikki palvelut on siirtynyt verkkoon eikä mikään arkihomma suju, kun kaikki on yhtä nettiä ja teknologiaa? Miksi kaikki vanhukset aina nimenomaan valittavat, että tarvitsevat ja joutuvat käyttämään? Sitä paitsi, teknologiahan mahdollistaa (ja tulee kenties tulevaisuudessa mahdollistamaan) monia vanhuuden tukemiseen tarvittavia asioita. Esim. kaatumis-/hälytysrannekkeet, videopuheluyhteys omaisiin+muita ratkaisuja yksinäisille vanhuksille, palveluiden/tavaroiden tilaaminen ja kotiinkuljetus, kaikki perus pankki- ja kela-asioinnit netin kautta ettei tarvi lähteä huonoilla jaloilla jonottamaan virastoon... Ja paljonpaljon muuta. Moni uusi teknologia olisi ikääntyvien hyväksi eikä teknologia tai netti ole mikään hyökkäys vanhuksia kohtaan. Niitä kehitellään ja käytetään juurikin helpottaakseen ihmisten arkea. Mistä moinen kauhea raivo ja inho noinkin arkipäiväistä asiaa kohtaan?
Tässä skenaariossa sitten jokainen kököttää kotonaan oman älylaitteensa kanssa.... Lienee syytäkin vastustaa ajatusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi kaikki? Mutta miksi kaikki?"
Käypä kuuntelemassa niitä itseäsi vanhempia, jotka eivät halua eivätkä tarvitse nykyhärpäkkeitä, niin ei tarvitse kitistä teinien tapaan, että "miksi kaikki" ja "kaikki muutkin saa".
Ei ole kysymys kauheasta inhosta ja raivosta, kun ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhukset suinkaan lähde tyhjältä pöydältä, vaan he ovat käyttäneet teknologiaa hyväksi yli 50-vuotta. Esim. sähköposti ei tosiaan ole mikään uusi keksintö, vaan sitä ennen lähes jokainen vanhus on jossakin elämänsä aikana joutunut lähettämään sähköviestejä Lennättimen välityksellä. Jos ei muuta, niin ainakin onnitteluviestin.
*huutonauru*
Enpä minäkään usko, että on kyse on älykkyydestä. Itse 26 vuotiaana olen tottunut esim. tietokoneisiin ja kännyköihin pienestä pitäen, joten olen luonnollisesti oppinut niitä käyttämäänkin.
Mutta jos ajattelee kahdeksankymppistä vanhusta, joka oli suht korkeassa iässä jo silloin kuin nämä laitteet ilmestyivät, niin en ihmettele yhtään miksi niiden käyttö saattaa olla vaikeaa.
Oma mummoni on juuri noita ihmisiä jotka osaavat soittaa ja vastata peruskännykällä. Tämä johtuu mielestäni siitä, koska hän ei uskalla kokeilla, mitä tapahtuu mistäkin näppäimestä. Pelkää siis, että kännykkä hajoaa, jos hän erehtyy painamaan väärästä näppäimestä. Tietokoneesta ei puhettakaan hänen kohdallaan.
Ihminen oppii yleensä sen, mikä kiinnostaa ja mikä kuuluu itselle läheiseen asiaympäristöön.
Voisi sanoa, että ap on varmaankin huomattavasti tyhmempi kuin suurin osa vanhemmista ihmisistä. Ap:ltä puuttuu tietysti elämänkokemusta, mutta pitäisi jo aika vähälläkin kokemuksella osata ymmärtää, että esimerkiksi älypuhelimen käyttö ei kerro käyttäjänsä älystä yhtään mitään. Sen sijaan jo ap:n kirjoitus kertoo hänen älykkyydestään tai sen puutteesta paljonkin.
Mietipä ap, sinun ja älykkäänä pitämäsi nuorison elämä muuttuu katastrofiksi samana päivänä kun sähkö loppuu töpselistä. Sillä, osaatko päivittää käyttöjärjestelmän koneeseesi ei ole silloin mitään merkitystä. Viikon sisällä kaupoista loppuvat pakastepizzat, joita niin hienosti osaat mikrossa lämmittää. Mitäs sitten? Silloin suosittelen pikaisesti hakeutumaan tyhmänä pitämiesi vanhojen ihmisten seuraan, he tietävät tasan tarkkaan kuinka eletään ja tullaan toimeen ilman ap:n viisauden merkkinä pitämien härpäkkeiden käyttöä. Voisi olla että sinunkin viisautesi lisääntyisi ja arvomaailmasi kokisi keikauksen.
Mutta toivotaan että töpselissä virta riittää, teet seuraavat 40 vuotta jotain yhteiskuntaa edes jollain tavalla hyödyttävää työtä, tienaat ja kulutat, kunnes yhtenä päivänä istut keikkustuolissa ja ihmettelet, että miksi sinua pidetään tyhmänä kun et ole yhtään kiinnostunut uudesta musiikkiaallosta, jossa kone laittaa satunnaisia piippauksia peräkkäin tai älyhienosta laitteesta, jolla aivoihin projisoidaan värejä tai uudesta 3D -härpäkkeestä, jonka avulla voi tutustua esimerkiksi pelottavaan metsään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä sä oikein olet? Vertailet käsityötä johonkin padin tai tietokoneen näpyttelyyn johon pystyy kuka tahansa. Älä nolaa itseäsiä enempää, kiitos.
Millä tavalla padin näpyttely oikeastaan eroaa vaikkapa pitsinnypläyksestä? Samalla tavalla silmän ja sormien yhteistyön pitää toimia, aivoja unohtamatta.
Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että tietokoneen näpyttely vaatii vähemmän aivotyötä eli älykkyyttä kuin käsityöt, mitä mieltä tästä lienee aloittaja.
Nuoremmilla on fluidia älykkyyttä enemmän. Anonyymi tunnustus: mielessäni kieppui opettajien vihaisuus: ymmärrätkö.. kun opettelin tietokoneen käyttöä. En vieläkään kaikkea hallitse, on ehdoton kuitenkin huonosti liikkuvalle ihmiselle. Siinä motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Hih, oli siinä pikkuinen ero! Lennättimen "sähköviestiä" ei suinkaan näpytellyt mummo itse, vaan lennätinvirkailija. Sitä paitsi siihen aikaan onnitteluviestit lähetettiin enimmäkseen paperipostina, ja paperilla ne SÄHKÖSANOMAT toimitettiin perille.
Telex oli ensimmäinen vehje, jolla nykyiseen tapaan asiakas itse näpytteli sähköiset viestit, tämä mummo on käyttänyt sitäkin!
Oikeasti nykytekniikassa on se vika, että käyttäjää ei ole ajateltu. Tämän voi moni nuorikin tunnustaa, että laitteet on tehty laitevalmistajan eikä asiakkaan ehdoilla.
Isoäitini pörräsi fb:ssö kuolemaansa saakka, 92-vuotiaaksi.
Anoppini taas ei osaa nuoresta 65v:n iästään huolimatta lähettää edes tekstaria. Pitkän ajan jälkern sentään oppi sellaisen lukemaan ja osaa vastata puheluihin sekä soittaa valmiiksi tallennettuun numeroon.
Muutosvastarinta ja täysi asioista kiinnostamattomuus tähän on nähdäkseni syynä.