Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhukset yksinkertaisesti tyhmiä? Vai miksi teknologian käyttö on heille niin vaikeaa

Vierailija
03.12.2015 |

Sehän on ihan tieteellinen fakta, että ihmisten ÄÖ nousee kokoajan. Mutta aika mielenkiintoista, että se on ihan kahdessa sukupolvessa tehnyt näin järkyttävän ja selkeän harppauksen. Esim. mammani ei vain osaa käyttää edes perus matkapuhelinta, puhumattakaan älypuhelimesta. Hänellä on ollut se kännykkä jo useamman vuoden, eikä vieläkään osaa muuta kuin vastaanottaa soittoja. Huvittavaa tavallaan, että alle 10 vuoden ikäiset lapset ovat älykkäämpiä kuin nämä vanhukset keskimäärin. Tietysti poikkeuksiakin on, niitä teknologiaguruvanhuksia.

Toisaalta pelottaa hieman ajatella, kuinka itse tulee olemaan samassa asemassa muutaman vuosikymmenen päästä, kun kaikki lapsetkin ylittävät itseni älykkyydessä.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies 40-kymppinen tekniikan tohtori eikä osaa viedä roskapussia ulos. Onkohan kysymys ÄO:sta?

Vierailija
22/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan hyvä, mutta noi kyllä onnistuu perusälykkäältä nykyajan nuorelta. Vetoketjun vaihto on käsityötä joten kokemattomalta siitä tulee ruman näköinen, mutta periaate että lanka sitoo ketjun ja vaatteen yhteen neulan avulla riittää, että homma onnistuu välttävästi. Noi muut nyt onnistuu ihan varmasti.

Näin. Nykyajan nuori ei todennäköisesti osaa terottaa kirvestä, lypsää tai valjastaa hevosta (koska ei ole sellaista koskaan aikaisemmin tehnyt), mutta oppii, kun joku neuvoo miten se tehdään. Aloittajakaan ei mielestäni oleta, että vanhus osaisi käyttää älypuhelinta siltä istumalta kuin sellainen ensimmäisen kerran käteen annetaan, vaan ihmetteli, miksei sellaisen käyttöä opita, vaikka laitteen olisi omistanut jo vuosia (ja oletettavasti läheiset ovat yrittäneet neuvoa ja opastaa).

Itse olen huomannut, että monella osaamattomalla kyse on siinä, ettei uskalla kokeilla. Mitään nappia ei uskalla painaa ja kokeilla, mitä siitä tapahtuu, vaan jokainen askel pitää kädestä pitäen neuvoa, ja silti varmistelevat, että ai tästäkö, ai yhden kerran? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä puolestani ihmettelen, miten alhaiseksi on nuorison älykkyys pudonnut, kun eivät osaa vaihtaa vetoketjua, laskea päässä yksinkertaisia yhteenlaskuja (9.90 + 3.20 on monelle mahdoton tehtävä) tai sytyttää tulta hellaan.

Tulta hellaan?

Niin, ei takkaan, ei kiukaaseen, ei vuolukiviuuniin, ei fondue-padan alle vaan hellaan, siihen semmoiseen vempaimeen, jonka avulla voi vaikka keittää perunoita. Liesi on liian kaupunkimainen termi.

Sähköhellat on keksitty :)...

Vierailija
24/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 85-vuotias käyttäisi älypuhelinta ihan yhtä hyvin kuin 8- ja 15-vuotias, jos olisi harjoitellut sitä lapsesta asti. Käyttäisi itse asiassa helkkarin paljon sujuvammin ja monipuolisemmin 75 vuoden etumatkansa ansiosta.

Jollei mennyt perille, mieti vaikka sitä, ovatko sujuvasti suomea puhuvat lapsesi suomen taitonsa vuoksi älykkäämpiä kuin aikuiset ruotsalaiset, jotka osaavat suomea ehkä muutaman sanan.

Vierailija
25/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän turha vertailla johonkin 50 vuoden takaisiin maataloustyökaluihin, joita lapsikin kyllä oppisi käyttämään jos tarve olisi ja joku opastaisi. 

Minulla on toinen mummo tuollainen "en osaa enkä opettele"-tapaus ja kyllä se lähinnä asennekysymys on. Ensimerkit oli havaittavissa äitini mukaan jo viisikymppisenä, oli ikäänkun tyytyväinen siihen mitä oli ja mitään uusia "turhuuksia" ei tarvinnut. Juuttui sinne 80-luvulle henkisesti. 

Toinen mummo taas oli loppuun saakka ihan ajan hermolla, hanskasi verkkopankit, skypet, meset, facet jne. Oli älypuhelinta, tablettia ja läppäriä, etsi gps'n avulla geokätköjä, kirjoitteli keskustelupalstoilla ym. Oli muutenkin vielä viimeisenä vuotenaankin paljon terävämpi tapaus, kun tuo toinen mummo taas on jotenkin paljon selvästi enemmän "mummoutunut", vähän sellainen höppänä mikä minusta juuri johtuu tuosta, että aikanaan ikäänkuin hyppäsi pois kelkasta ja jäi mielessään menneisyyteen.

Vierailija
26/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 25, ihan varmasti uskon että kuka tahansa oppii kutomaan kuviopöytäliinoja kangaspuilla kun joku vähän näyttää. Lapsikin. *huokaus* Ei myöskään varmaan ole temppu eikä mikään valmistaa karjalanpaistia puulämmitteisessä uunissa itse kasvatettujen ja teurastettujen eläinten lihoista ja itse kasvatetuista porkkanoista ja sipuleista. Lastenleikkiä suorastaan! Kaikki tyttölapset ovat myös oppineet ihan pienellä näyttämisellä ompelemaan siistejä pukimia koko perheelle, virkkaamaan pitsiliinoja ohuesta langasta ja tekemään perheen miehille villapuserot itse kehräämistään langoista. Kaikki pojat ovat vastaavasti oppineet nuoresta pitäen veistämään huonekaluja, viljelemään ruokaa ja käsittelemään turvallisesti hevosia.

Vierailija
27/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä puolestani ihmettelen, miten alhaiseksi on nuorison älykkyys pudonnut, kun eivät osaa vaihtaa vetoketjua, laskea päässä yksinkertaisia yhteenlaskuja (9.90 + 3.20 on monelle mahdoton tehtävä) tai sytyttää tulta hellaan.

Tulta hellaan?

Vielä niin tyhmiäkin, ettei tiedä perusjuttuja.

Vierailija
28/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, 25, ihan varmasti uskon että kuka tahansa oppii kutomaan kuviopöytäliinoja kangaspuilla kun joku vähän näyttää. Lapsikin. *huokaus* Ei myöskään varmaan ole temppu eikä mikään valmistaa karjalanpaistia puulämmitteisessä uunissa itse kasvatettujen ja teurastettujen eläinten lihoista ja itse kasvatetuista porkkanoista ja sipuleista. Lastenleikkiä suorastaan! Kaikki tyttölapset ovat myös oppineet ihan pienellä näyttämisellä ompelemaan siistejä pukimia koko perheelle, virkkaamaan pitsiliinoja ohuesta langasta ja tekemään perheen miehille villapuserot itse kehräämistään langoista. Kaikki pojat ovat vastaavasti oppineet nuoresta pitäen veistämään huonekaluja, viljelemään ruokaa ja käsittelemään turvallisesti hevosia.

Kuinka tyhmä sä oikein olet? Vertailet käsityötä johonkin padin tai tietokoneen näpyttelyyn johon pystyy kuka tahansa. Älä nolaa itseäsiä enempää, kiitos.

Vierailija
29/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ns. teknologiamaahanmuuttajia, kun me nuoret taas ollaan natiiveja.

Vierailija
30/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kysymys älykkyydestä eikä motivaatiostakaan. Vaikeus oppia käyttämään teknisiä laitteita on muistisairauden ensioire.

Luuletteko alapeukuttajat että tämä on mielipidekysymys? Ei muuten ole!

Vierailija
31/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ansaitse tyhmään kysymykseen sen kummempaa vastausta, kuin että sanoo vaan rauhoittavalla äänellä, että kyllä ne kaikki vanhukset on niin tyhmiä. Älä sinä vaivaa päätäsi tämmöisillä.

Vierailija
32/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin isälläni on kännykkä ollut jo 15 vuotta. Ei osaa muuta kuin vastata. Ei osaa soittaa, ei osaa tekstata tms. On eläkeläinen. Oli työelämässään hyvin pärjännut juristi.

Vierailija
33/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulainen suoritti ATK-ajokortin täytettyään 90 vuotta, vähän niin kuin synttärilahjaksi itselleen. Toinen ei osaa käyttää sähköpostia seitsemänkymppisenä.

Eroja on vanhemmissa ihmisissä paljonkin. Niin myös nuoremmissa.

Tietotekniikan käyttäminen ei todellakaan ole mikään osoitus älykkyydestä. Senhän huomaa jo palstaillessaan...

Vierailija
34/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kysymys älykkyydestä eikä motivaatiostakaan. Vaikeus oppia käyttämään teknisiä laitteita on muistisairauden ensioire.

Siihen opetteluun tarvitaan ensin motivaatio. Jos sitä ei ole, ei ihminen vaivaudu opettelemaankaan.

Vierailija
35/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilla on tosi isoja eroja siinä, miten muisti pelaa. Ei tarvitse olla muistisairas, että oppiminen vaikeutuu, kun se, miten nopeasti asiat painuvat mieleen, ja miten nopeasti ne sieltä palautuvat, hidastuu. Jos pohjalla ei ole minkäänlaista kokemusta samantyyypisistä asioista, vaan aloittaa oppimisen ihan tyhjältä pöydältä, se on vaikeaa, jos muisti toimii hitaasti. 

Vierailija
36/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulta hellaan?

Vieläkin yksinkertaisempi kaivautui esiin!

Vierailija
37/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan hyvä, mutta noi kyllä onnistuu perusälykkäältä nykyajan nuorelta. Vetoketjun vaihto on käsityötä joten kokemattomalta siitä tulee ruman näköinen, mutta periaate että lanka sitoo ketjun ja vaatteen yhteen neulan avulla riittää, että homma onnistuu välttävästi. Noi muut nyt onnistuu ihan varmasti.

Kyllä kaikki osaavat vaihtaa vetoketjun, se vain vaatii kärsivällisyyttä.  Ensimmäinen huomio kiinnitettävä siihen että tekee rauhassa, ettei hosu.  Ajan mittaan oppii käyttämään apuvälineitä kuten vinonauhaa (vetoketju neuletakkiin).

Tietotekniikan oppimisen vaikeus on pelon tunteessa, voin sanoa itsestäni ja ikätovereista, vaikka perusasiat ovatkin helppoja, kädestä pitäen-neuvojat ovat ihania.  Onneksi asiakaspalvelijat myös kärsivällisiä.

Vierailija
38/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin isälläni on kännykkä ollut jo 15 vuotta. Ei osaa muuta kuin vastata. Ei osaa soittaa, ei osaa tekstata tms. On eläkeläinen. Oli työelämässään hyvin pärjännut juristi.

Laita hänelle viestipohjat.

Vierailija
39/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyydellä tuskin on mitään merkitystä, sillä niin sippeleitä ja helppokäyttöisiä ovat tämän päivän laitteet, toisin kuin esim. 50 vuotta sitten.

Luulen syyn löytyvän motivaatiosta ja mielenkiinnon puutteesta, näin on ainakin omalla kohdallani ja nyt ikäihmisenä (65v)  minulla on vihdoinkin oikeus tehdä juuri niitä asioita mistä pidän ja kehittää niitä taitoja ja osaamista mistä saan elämälleni sisältöä ja juuri teknologia ei juuri kiinnosta, sillä lähes koko elämäni (ja niin monen muun) on ollut jatkuvaa teknologian kehityksen omaksumista, onhan ikäiseni olleet lähes kaikki työelämässä ja uusi teknologia on ollut osa työtä.

Mites ap. ÄÖ, tiedätkö mitkä ovat reikäkortit, lerput, korput, faksit, readerit, zeroxit, kannettavat matkapuhelimet, radiolähettimet, reikäkortit jne. jne. miten ap. mahtaisi suoriutua esim. 70-luvun tietokoneesta, joka täytti lähes yhden huoneen kokonaan, niiden käytössä kun tarvittiin vähän enemmän taitoja ja osaamista,  kuin tämän päivän älypuhelimessa tai läppärissä. Juu, ja kaikista löytyy kokemusta käytössä, toisin kuin ap. ainakin kommentista päätellen, niin ulkona hän on, kuin lumiukko teknologian kehityksestä ja vielä puhuu AÖ.  

Vierailija
40/74 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Älykäs selviää tilanteesta johon viisas ei joudu."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän