Ovatko naisten reisikarvat todella harvinaisia?
Itse kärsin niistä. Minulla on todella tuuheat ja pitkät hiukset, ja sen geenin mukana olen saanut myös tällaisen riesan. Se ei ole edes mitään vähäistä karvoitusta, vaan niitä tulee reisiin yhtä paljon kuin sääriinkin. Olen vielä tosi vaaleaihoinen, joten karvat (joiden jostain käsittämättömästä syystä pitää olla tummat, vaikka olen blondi) erottuvat todella hyvin.
Varsinkin kesäisin tuo reisien ainainen ajelu ja sängen pistely on yhtä helvettiä. Ihoni myös ärtyy ajelusta - ja siihen eivät aina auta desinfiointisuihke tai bepanthenkaan. YTHS:n hoitaja neuvoi, että jätä ajelematta, mutta en haluaisi jättää shortsejani ja mekkojani kaappiin tuollaisen takia. Pelkään myös muiden ihmisten mahdollisia ilkeitä kommentteja.
Kavereiltani en ole saanut vertaistukea, heille ei kuulemma reisikarvat kasva ja ovat ihmetelleet, että minulle niitä tulee. Netistä olen myös yrittänyt etsiä neuvoja, mutta sieltä vastaani on tullut lähinnä lääkärisivuja liittyen hirsutismiin sekä keskusteluja tyyliin "Siis kasvaako joillekin oikeesti reisikarvat? :D" Kysyn nyt täältäkin, onko tämä todella niin harvinaista? Terv. N21
Kommentit (47)
Ne myy nykyään noita koti-laserointilaitteita myös aika kohtuu hintaan. Mm verkkokaupassa. Itse tilasin just sieltä ja on kokeilussa, tosin ei reisiin vaan ihan bikinirajalle ja kainaloihin. Vielä ei ole ikävä kyllä raportoitavaa, miten tehokas tuo on kun tosiaan se vaatii useamman kerran että saa kunnon tuloksia. Keskustelupalstoilla on ollut kommenttia puolesta ja vastaan eli kai se teho on myös ihon ja karvan laadusta kiinni. https://www.youtube.com/watch?v=3unI4PDcBXw
Epilointi ei vaan sovi mulle eikä jaksa myöskään jatkuvasti sheivata. Ja sänki on aina inhottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan missään tapauksessa aja niitä terällä tai ne vain vahvistuvat. Jos budjetti antaa myöten, siirry sokeriin niin saat ne heikentymään ja ehkä voit sitten jättää lopulta ajamatta.
Terällä ajelu ei saa karvaa "vahvistumaan". Miten jotkut vielä uskookin tähän ikivanhaan juttuun... Käy vahauttamassa/sokeroimassa reitesi tai laserointikin on mahdollisuus, vaikkakin kalliimpi.
No olen sitten se poikkeus, joka vahvistaa säännön, koska olen saanut oman karvaongelmani sääristä ja kainaloista kuntoon sokerilla ja heivaamalla sheiverin ja terän mäkeen.
Selitä miten sheivaaminen vahvistaa karvan kasvua?
En osaa selittää, koska en ole kosmetologi. Kuitenkin kainaloissa kasvoi kaksi tai kolmekin karvaa yhdestä tupesta kun vedin kainalot terällä eikä tulos ollut edes yhtä päivää tasainen vaan oli huokoset, joista pilkotti jo heti ajon jälkeen sänki. Sokerin jälkeen on kasvanut vain yksi karva per tuppi ja sokerin jälkeen kainalon iho on sileä ja 'kiinni' ja kehtaan nostaa käden ylös ja näyttää kainalon. Lisäksi uudet karvat ovat hennompia ja mitä enemmän niitä on sokeroinut, sitä heikompana ne kasvavat uudelleen. Eli usealla perättäisellä sokeroinnilla on saanut kasvua heikennettyä tosi paljon.
Säärissä muutos ei ole yhtä dramaattinen, mutta väri on vaalentunut, karva ohentunut ja kasvu hidastunut. Olen muutaman talven pitänyt jalkoja sheivaamatta, ei ainakaan minulla siinä ajassa ehdi tapahtua mitään omatoimista karvan uusiutumista heikommaksi (joku kirjoitti tällaisesta kokemuksesta).
No siis vahaus ja sokerointi (sama asia, eri menetelmä vaan) kyllä voi heikentää karvankasvua, koska se vahingoittaa karvatuppeja, mutta se ei tarkoita, että sheivaus vahvistaisi karvankasvua. Sheivaus ei vaikuta mitenkään pidemmän päälle, karvojen nyhtäminen juurineen VOI vaikuttaa. Riippuu ihmisestä.
Minulla vahauskaan ei toimi, koska iho ärtyy siitä liikaa ja karvatuppi ensin värjäytyy tummaksipisteeksi ja kun aikanaan väri helpottaa, karva jää sykkyrälle sinne tuppeen ja syyhyttää ja sattuu ja tulee rumia mustia pisteitä. Olen aina aiemmin kadehtinut muita ihmisiä, joiden iho on niin siisti ja kuvitellut sängettömiä ja ärtymättömiä kainaloita photoshopatuiksi. Sokeri on ainoa, jolla itse olen päässyt samalaiseen tulokseen.
Turhaan suret että ois harvinainen ongelma. Ajattele vaikka koko maailman naisia... Tuskin kuitenkaan luopuisit paksuista hiuksistasi vaikka pääsisit sillä eroon reisikarvoista? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan missään tapauksessa aja niitä terällä tai ne vain vahvistuvat. Jos budjetti antaa myöten, siirry sokeriin niin saat ne heikentymään ja ehkä voit sitten jättää lopulta ajamatta.
Terällä ajelu ei saa karvaa "vahvistumaan". Miten jotkut vielä uskookin tähän ikivanhaan juttuun... Käy vahauttamassa/sokeroimassa reitesi tai laserointikin on mahdollisuus, vaikkakin kalliimpi.
No olen sitten se poikkeus, joka vahvistaa säännön, koska olen saanut oman karvaongelmani sääristä ja kainaloista kuntoon sokerilla ja heivaamalla sheiverin ja terän mäkeen.
Selitä miten sheivaaminen vahvistaa karvan kasvua?
En osaa selittää, koska en ole kosmetologi. Kuitenkin kainaloissa kasvoi kaksi tai kolmekin karvaa yhdestä tupesta kun (1) vedin kainalot terällä eikä tulos ollut edes yhtä päivää tasainen vaan oli huokoset, joista pilkotti jo heti ajon jälkeen sänki. Sokerin jälkeen on kasvanut vain yksi karva per tuppi ja (2) sokerin jälkeen kainalon iho on sileä ja 'kiinni' ja kehtaan nostaa käden ylös ja näyttää kainalon. Lisäksi (3)uudet karvat ovat hennompia ja mitä enemmän niitä on sokeroinut, sitä heikompana ne kasvavat uudelleen. Eli usealla perättäisellä sokeroinnilla on saanut kasvua heikennettyä tosi paljon.
Säärissä muutos ei ole yhtä dramaattinen, mutta väri on vaalentunut, karva ohentunut ja kasvu hidastunut. Olen muutaman talven pitänyt jalkoja sheivaamatta, (4)ei ainakaan minulla siinä ajassa ehdi tapahtua mitään omatoimista karvan uusiutumista heikommaksi (joku kirjoitti tällaisesta kokemuksesta).
1. Koska olet katkaissut karvan terällä ihoa myöten.
2. Koska olet vetänyt karvan juurineen.
3. Koska vahingoitat karvatuppea.
4. Oi kyllä karvasi on uusiutunut siinä ajassa. Karvoilla on oma "elinkierto" joten jos olet ollut kuukausitolkulla sheivaamatta niin karvasi on kyllä "uusiutunut".
Kyllä kai kaikilla kasvaa reisissä karvoja. Toisilla ne on vaan tummempia ja paksumpia. Minulla sellaista vaaleaa ja hentoa kuten käsivarsissa. Sheivaan silloin tällöin kesäisin ne pois.
Osalla naisista (näppituntuma 5-10%) karvoitus kasvaa selvästi reisissäkin, yleensä siellä reisien sisäpinnalla. Tyypillisesti samoilla joilla on ns hyvät hiukset
Osalla naisista runsasta karvoitusta myös navan alapuolella vatsalla.
Nämä ovat normaalivariantteja eikä vielä puhuta hirsutismista
Jos haittaa, voi poistaa. Ajaminen on huono vaihtoehto, suosittelen sokerointia tai vahausta. Epilaattorikin käy jos ei aiheuta karvojen sisään kasvamista. Kallis vaihtoehto on laserointi joka tehoaa tummiin karvoihin paremmin.
Eli ihan normaalia!
t yleislääkäri
On reisissä karvoja. Ei yhtä tummia ja paksuja kuin säärissä, mutta häiritsevästi silti. Epilaattorilla nypin. Nipistelee vähän, mutta epiloin joka viikko, niin pääsee aika helpolla.
Lisäksi mies saa kunnian epiloida alaselkäni. Seksikästä, juu.
Vierailija kirjoitti:
Osalla naisista (näppituntuma 5-10%) karvoitus kasvaa selvästi reisissäkin, yleensä siellä reisien sisäpinnalla. Tyypillisesti samoilla joilla on ns hyvät hiukset
Jos haittaa, voi poistaa. Ajaminen on huono vaihtoehto, suosittelen sokerointia tai vahausta. Epilaattorikin käy jos ei aiheuta karvojen sisään kasvamista. Kallis vaihtoehto on laserointi joka tehoaa tummiin karvoihin paremmin.
Eli ihan normaalia!
t yleislääkäri
Väittäisin että on paljon yleisempää tuo reisikarvoitus.
T. Hieroja
Ai niin ja minulla runsaahkon karvoituksen lisäksi on ohut tukka. Ou jee.
Toi sokeroinnin tehohan perustuu siihen että kun karvaa tarpeeksi usein revitään juurineen pois niin se pysyvästi heikentyy eli karvatuppia ei ole enää niin paljon.
Vielä on vahva luulo että kun alkaa ajella karvoja ne vahvistuu ja tummuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan normaalia!
t yleislääkäri
Väittäisin että on paljon yleisempää tuo reisikarvoitus.
T. Hieroja
Puhun runsaasta reisikarvoituksesta. Kaikillahan niitä jossain määrin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole poikkeus. Sheivaamalla karva katkeaa ja juuri jää ihon alle ja karva kasvaa takas, sokerointi vetää karvat juurineen.
ihanaa kuinka moni vieläkin luulee että sheivaus tummentaa ja paksuntaa karvoja :D
Tässä sama ongelma :( googlaamalla löytyy kyllä ohjeita miten se sokerointi voisi tehdä itse
Sama ongelma! Tumma tukka ja silmät joten karvat myös tummat. Ylähuulessakin meinaa kasvaa.. :( tosi inhottavaa olla kuin mies..
Anna olla vaan, eipähän tule vahingossa laitettua ainakaan tatuja reisiin kun karvat ovat suojana
Kokeile IPL laitetta. Jos sulla on vaalea iho ja tummat karvat voit hyvinkin päästä karvoituksesta eroon. Mullakin kasvaa sisäreisissä karvaa paljon eikä iho kestä sheivaamista
Vierailija kirjoitti:
Kokeile IPL laitetta. Jos sulla on vaalea iho ja tummat karvat voit hyvinkin päästä karvoituksesta eroon. Mullakin kasvaa sisäreisissä karvaa paljon eikä iho kestä sheivaamista. Ei iho kestä nylkemistä mutta silmä kestää reisikarvoja, ainakin ykän silmä, t ykäsonni
Naisilla kasvaa karvoja, tämä on täysin normaalia. Johtuen vääristyneestä naiskuvasta, niitä harvemmin nähdään missään elokuvassa tai sarjassa.
Tai sitten lopetat vain pelkäämisen.