Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gallup: osaatko englantia?

Vierailija

Kuinkas kielitaitoista porukkaa täällä on? Anna alapeukku jos et osaa, yläpeukku jos osaat. Osaamiseksi lasketaan vaikkapa jos pystyt lukemaan englanninkielisiä uutisia ja ymmärtämään lukemasi.

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllähän tota sen verran osaan että pystyy ulkomaalaisten kanssa keskustelemaan, ehkä seiskan antaisin kielitaidolleni.

Vierailija

Meinasin alapeukuttaa, koska en osaa puhua sitä, mutta täytyikin vaihtaa koska kysymyksessä kysyttiin luetun ymmärtämisestä. Luettua ymmärrän aika hyvinkin. Kuultua en juuri yhtään, ja itse en osaa puhua käytännössä yhtään.

Vierailija

Yläpeukutin, koska osaan englantia "tarpeeksi" - olen asunut siellä ja kirjoitan koko ajan englanniksi, vaikka toki kaikki käy ennen julkaisua kielentarkastuksen läpi, mutta en tietenkään puhu tai kirjoita täydellistä kieltä.

Uutisten ymmärtämisessä on kuitenkin oikestaan kyse jostain muusta kuin varsinaisesta kielitaidosta, se on ehkä pikemminkin kulttuurista ja ajankohtaista ymmärtämisestä. Toisin sanoen, uutisten ymmärtäminen edes omalla äidinkielellä vaatii, että tietää vähän mitä kyseisessä yhteiskunnassa ja kulttuurissa tapahtuu: mikä ihme on finlandiapalkinto tai hallintarekisteri. Toisaalta kun tämän tietää pystyy esim Pariisin terrori-iskujen uutisointia seuraamaan aika sujuvasti vaikka hollanniksi (kokeilin juuri viikko sitten työmatkalla. En osaa hollantia, mutta ymmärsin silti lehti- ja jopa tv-uutiset ainakin päällisin puolin. Radiouutisia en varmaan olisi tajunnut).

Vierailija

Olen asunut ulkomailla, luen lähes kaiken kirjallisuuden englanniksi, työkieleni on osittain englanti, kouluissa englannin kielestä aina 9 tai 10.

Vierailija

Luulisin osaavani hyvin - takana asumista USAssa 16 vuotta ja Australiassa 4v. Lisäksi työkieli on englanti, ja mies amerikkalainen, joten kotonakin puhutaan yleensä englantia

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat