introvertit!
Missä ammatissa toimitte. Mitkä ammatit ovat hyviä aralle, ujolle ihmiselle?
Kommentit (58)
Lakimies. Työ on hyvin itsenäistä. Suurimman osan asiakaskontakteista hoidan sähköpostilla. Pärjään kyllä sosiaalisissa tilanteissa, tuttujen kanssa hyvä olla, mutta pinnalliset kontaktit tuskaisia. Esiintymistaitoni ovat myös hyvät. Kun vaan ei tarvitsisi jutella niiden kuuntelijoiden kanssa...
Olen viestintäalalla. Ironista... Vastaan harvoin puhelimeen, montaa palaveria en peräkkäin jaksa ymym. Jos olisin nuorempi, vaihtaisin ammattia
Introverttiys ei usein näy missään muussa kuin oman ajan tarpeena. Ihmiskontaktit vievät energiaa, eivät anna sitä. Kyse ei ole siitä, että ne olisivat vastenmielisiä tai introvertti ei osaisi olla sosiaalinen. Itse olen eloisa, puhelias ja erittäin sosiaalisesti taitava. Töissä ja ihmisten ilmoilla. Kotona haluan olla täysin rauhassa ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki introvertit ole epäsosiaalisia möllöjä. Itsekin olen introvertti mutta en siitä huolimatta ole sosiaalisesti ujo enkä arka. Joissakin tilanteissa olen itse asiassa jopa aika dominoiva ja otan herkästi kontaktia, siksi en ensi tuntumalta varmaan introvertiltä vaikutakaan. Viihdyn myös ihmisten seurassa, omilla ehdoillani, kun olen saanut ladata akkujani rauhassa. Tutustun helposti mutta lähelle otan vain harvat.
Työssä introverttiys näkyy siten että tykkään tehdä hommat itse omien standardieni mukaan ja omassa tahdissa. Ryhmätyöt on karseinta mitä tiedän. Ei mua silti työkaverit haittaa ja välillä on kiva että pystyy konsultoimaan muita. Toimin tutkijana.
Et kuulosta introvertiltä.
Kuinka niin? Olen itse hyvin samankaltainen kuin kommentoimasi viestin kirjoittaja ja introvertti olen minäkin. Viihdyn ennemmin yksin kotona kuin menen vaikkapa baariin iltaisin, mutta osaan silti kommunikoida ja viihdyn ihmisten seurassa, etenkin jos on yhteinen kiinnostuksen aihe tai muuten ollaan samanlaisia. Hyviä ystäviä on muutama. Myös työssä toimin hyvin muiden kanssa, kaupan alalla työskentely on helpottanut introverttiyteen liittyvän ujouden kanssa. Mutta omaa aikaa tarvitsen, en siksi etten kykenisi olemaan ihmisten kanssa tai kokisin sen ylivoimaiseksi, vaan koska en jaksa aina olla muiden seurassa.
Toi dominointi, introvertti mun mielestä enempi tarkkailee ja nauraa partaansa. Ja, tavallaan on hyvä ryhmätyössä, mikä nyt tietty on eriasia kuin että ne on karseita.
No introvertti olen kuitenkin. Dominointi johtuu lähinnä siitä, että jos on pakko tehdä esim. niitä ryhmätöitä, haluan että ne tulee sitten tehdyksi sillä minun tavallani, koska minulla on introverttimäiseen tyyliin tietty tapa jolla haluan asiat hoidettavan ja kova muutosvastarinta :D Ja myös kärsivällisyyteni ryhmässä toimimiseen on huono, en siedä puljaamista vaan haluan nopeasti jakaa työtehtävät ja keskittyä sitten omaan osuuteeni jota voin työstää rauhassa. En sanoisi olevani hyvä ryhmätöissä.
Terv. tuon ensimmäisenä lainatun viestin kirjoittaja
Ootko muuten ajatellut kuinka turhauttavaa se on muille, jos vaihtoehdot on joko tehdä asiat sun tavalla, mikä voi olla kuinka huono tahansa tai tappelu. Ja kuinka huonoa työnjälkeä siitä seuraa.
Nykyään polttoleikkaan rautaromua pienempiin osiin, mukavaa hommaa kun saa omassa rauhassa yleensä tehdä, työkavereita tietysti on mutta ne tekee omia hommiaan. Aiemmin olin asfalttihommissa useita kausia, aluksi en kyllä paljoa saanut puhuttua siellä. Myöhemmin eräs työkaveri, keneen olin tutustunut paremmin ja oltiin ihan vapaa-ajallakin tekemisissä, kertoi että aluksi ne oli ihmetelly minua, että mikä äijä se tämä oikein on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki introvertit ole epäsosiaalisia möllöjä. Itsekin olen introvertti mutta en siitä huolimatta ole sosiaalisesti ujo enkä arka. Joissakin tilanteissa olen itse asiassa jopa aika dominoiva ja otan herkästi kontaktia, siksi en ensi tuntumalta varmaan introvertiltä vaikutakaan. Viihdyn myös ihmisten seurassa, omilla ehdoillani, kun olen saanut ladata akkujani rauhassa. Tutustun helposti mutta lähelle otan vain harvat.
Työssä introverttiys näkyy siten että tykkään tehdä hommat itse omien standardieni mukaan ja omassa tahdissa. Ryhmätyöt on karseinta mitä tiedän. Ei mua silti työkaverit haittaa ja välillä on kiva että pystyy konsultoimaan muita. Toimin tutkijana.
Kuinka niin? Olen itse hyvin samankaltainen kuin kommentoimasi viestin kirjoittaja ja introvertti olen minäkin. Viihdyn ennemmin yksin kotona kuin menen vaikkapa baariin iltaisin, mutta osaan silti kommunikoida ja viihdyn ihmisten seurassa, etenkin jos on yhteinen kiinnostuksen aihe tai muuten ollaan samanlaisia. Hyviä ystäviä on muutama. Myös työssä toimin hyvin muiden kanssa, kaupan alalla työskentely on helpottanut introverttiyteen liittyvän ujouden kanssa. Mutta omaa aikaa tarvitsen, en siksi etten kykenisi olemaan ihmisten kanssa tai kokisin sen ylivoimaiseksi, vaan koska en jaksa aina olla muiden seurassa.
Toi dominointi, introvertti mun mielestä enempi tarkkailee ja nauraa partaansa. Ja, tavallaan on hyvä ryhmätyössä, mikä nyt tietty on eriasia kuin että ne on karseita.
No introvertti olen kuitenkin. Dominointi johtuu lähinnä siitä, että jos on pakko tehdä esim. niitä ryhmätöitä, haluan että ne tulee sitten tehdyksi sillä minun tavallani, koska minulla on introverttimäiseen tyyliin tietty tapa jolla haluan asiat hoidettavan ja kova muutosvastarinta :D Ja myös kärsivällisyyteni ryhmässä toimimiseen on huono, en siedä puljaamista vaan haluan nopeasti jakaa työtehtävät ja keskittyä sitten omaan osuuteeni jota voin työstää rauhassa. En sanoisi olevani hyvä ryhmätöissä.
Ootko muuten ajatellut kuinka turhauttavaa se on muille, jos vaihtoehdot on joko tehdä asiat sun tavalla, mikä voi olla kuinka huono tahansa tai tappelu. Ja kuinka huonoa työnjälkeä siitä seuraa.
Ohis, mutta miksi oletat, että introvertin pitkälle mietitty tapa toimia, josta hän todennäköisesti myös haluaa pitää kiinni voisi olla "miten huono tahansa"? Seuraako yleensä pitkästä paneutumisesta mihin tahansa asiaan sosiaalisen häärimisen kustannuksella huonoa jälkeä? En väitä, ettei tällaista voisi olla olemassa, mutta yleensä havaintoni ovat olleet aivan päinvastaisia.
Kirjastotäti tai joku arkistotyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se voi olla turhauttavaa jos heillä on mielestään parempi idea, jota vastaan minä vänkään. Juurihan sanoin tuossa etten mielestäni ole hyvä ryhmätyöskentelijä, juuri näistä edellä mainituista syistä. Toistaiseksi ollaan kuitenkin selvitty sillä, että kun olen pontevasti ottanut ohjat ja ehdottanut omaa tapaani toimia, muut ovat hyväksyneet sen eikä ole tarvinnut tapella (ja haloo, ei siitä nyt sentään tappelemaan tarviisi alkaa vaikka eri mieltä oltaisiinkin!). Ja työnjälki on aina hyvää, koska olen lisäksi perfektionisti ja tarkistan aina että myös muiden ryhmäläisteni työnjälki on hyväksymälläni tasolla ennen projektin palautusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta miksi oletat, että introvertin pitkälle mietitty tapa toimia, josta hän todennäköisesti myös haluaa pitää kiinni voisi olla "miten huono tahansa"? Seuraako yleensä pitkästä paneutumisesta mihin tahansa asiaan sosiaalisen häärimisen kustannuksella huonoa jälkeä? En väitä, ettei tällaista voisi olla olemassa, mutta yleensä havaintoni ovat olleet aivan päinvastaisia.
Oppimisen pyörä pysähtynyt siiinä mielessä, että ei ole enää vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Ei opi ympäristöstään. Hierarkisessa, autoritäärisessä ympäristössä ei ole oikeassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa eikä enää muutu, vaan pysyy vaan samanlaisena. Ei muutu, ei opi uutta.
Olen tuplamaisteri ja työskentelin hetken ajan tutkijana, kunnes vaihdoin pienempipalkkaiseen työhön, josta saan enemmän iloa ja voimaa. Olen ollut nyt 5 vuotta eläintenhoitajana. Tapaan joka päivä ihmisiä, mutta suurimman osan ajasta työskentelen yksin.
Tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa, mutta en jaksa olla pitkään tilanteessa, jossa minun täytyy olla huomion keskipisteenä. Vihaan small talkia ja esiintymistilanteita. Tykkään kuitenkin juhlia ja järjestää illanviettoja pienemmässä porukassa. Mikään ei kuitenkaan tee minua onnellisemmaksi kuin saada olla yksin oman kodin hiljaisuudessa. Saan yksinolosta energiaa. En ymmärrä lainkaan heitä, jotka tylsistyvät ollessaan yksin. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole arka enkä ujo mutta viihdyn silti paremmin yksin eikä minulla ole läheisiä ystäviä. Joka testissä saan tuloksen introvertti. Outoa?
Ei ollenkaan outoa. Introverttiys ei korreloi mitenkään arkuuden ja ujouden kanssa. On siis ujoja introvertteja, mtuta yhtä lailla introverttejä jotka ei ole pätkääkään ujoja, mutta eivät vaan juuri halua ihmisten seuraa. Minä olen tätä lajia myös, olen sosiaalisessa kontaktissa jopa päällekäyvän ekstrovertin oloinen, tuon mielipiteeni esiin voimalla, mutta toisaalta en halua juuri nähdä ihmisiä, en pystyisi edes olemaan parisuhteessa koska en jaksa niin paljon ihmisseuraa.
Olen asiakaspalvelija. Sitä jaksaa ja siitä jaksaa nauttia, kun vapaa-ajalla saa olla enemmän omissa oloissaan. Olen introvertti, mutten enää arka ja ujo.
Arkistointityö museossa tai virastossa, koodaaja, muut toimistotyöt, muotoilija tai muu taidealan työntekijä, elintarviketyöntekijä, pakkaaja, yövartija, labratyöntekijä, kirjailija, kääntäjä, postinjakaja, maalari, pesulatyöntekijä, hevosten ratsuttaja, kuvittaja, patologi, hautausmaan työntekijä, kerrossiivooja, äänimiksaaja, entisöijä, huonekaluverhoilija, kriitikko, sisällöntuottaja nettisivuille, puuseppä, suutari, kalastaja.
Ap, itsenäinen työskentely eläinten kanssa sopii introlle mitä parhaiten! Eläimet ovat eläviä ja antavat miellyttävällä tavalla sosiaalisen kokemuksen, kun niille voi jutella mitä haluaa, eikä ulkonäkö, pukeutuminen jne. nouse kynnyskysymykseksi. ;-)
Terv. nimim. Kokemusta on - ja ylempi korkeakoulututkinto
Pakko sanoa, että introvertti ja arka/ujo ei ole sama asia ollenkaan. Olin itse nuorempana ujo ja arka mutta ekstrovertti; nyt en ole ujo ja arka ja olen introvertti.
Voi sitä tietenkin molempiakin olla, mutta se ei ole itsestäänselvyys.