introvertit!
Missä ammatissa toimitte. Mitkä ammatit ovat hyviä aralle, ujolle ihmiselle?
Kommentit (58)
Ilmailualalla toimihenkilö, jonka pitää osata tehdä tiimityötä ja ottaa johto käsiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla. Saa tehdä käsillä ja näkee heti tuloksen. Lähes aina saa halutessaan työskennellä yksin, vain kahvitauolla ihmisten seurassa. Sopii mulle hyvin!
Ootko maalari?
-maalariksi haluava
En mäkään ole ujo enkä nynny. Tykkään vaan olla itsekseni ja tehdä yksin mieluummin kuin ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki introvertit ole epäsosiaalisia möllöjä. Itsekin olen introvertti mutta en siitä huolimatta ole sosiaalisesti ujo enkä arka. Joissakin tilanteissa olen itse asiassa jopa aika dominoiva ja otan herkästi kontaktia, siksi en ensi tuntumalta varmaan introvertiltä vaikutakaan. Viihdyn myös ihmisten seurassa, omilla ehdoillani, kun olen saanut ladata akkujani rauhassa. Tutustun helposti mutta lähelle otan vain harvat.
Työssä introverttiys näkyy siten että tykkään tehdä hommat itse omien standardieni mukaan ja omassa tahdissa. Ryhmätyöt on karseinta mitä tiedän. Ei mua silti työkaverit haittaa ja välillä on kiva että pystyy konsultoimaan muita. Toimin tutkijana.
Et kuulosta introvertiltä.
Jospa otatte introvertit itseänne niskasta kiinni ja opettelette ne sosiaaliset taidot kuten me muutkin. Ei tarvitse sitten valita ammattia sen perusteella..
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki introvertit ole epäsosiaalisia möllöjä. Itsekin olen introvertti mutta en siitä huolimatta ole sosiaalisesti ujo enkä arka. Joissakin tilanteissa olen itse asiassa jopa aika dominoiva ja otan herkästi kontaktia, siksi en ensi tuntumalta varmaan introvertiltä vaikutakaan. Viihdyn myös ihmisten seurassa, omilla ehdoillani, kun olen saanut ladata akkujani rauhassa. Tutustun helposti mutta lähelle otan vain harvat.
Työssä introverttiys näkyy siten että tykkään tehdä hommat itse omien standardieni mukaan ja omassa tahdissa. Ryhmätyöt on karseinta mitä tiedän. Ei mua silti työkaverit haittaa ja välillä on kiva että pystyy konsultoimaan muita. Toimin tutkijana.
Minä olen hyvin samantyyppinen kuin sinä.
-22-
Vierailija kirjoitti:
Jospa otatte introvertit itseänne niskasta kiinni ja opettelette ne sosiaaliset taidot kuten me muutkin. Ei tarvitse sitten valita ammattia sen perusteella..
Opettelee itse.
Minä olen kirjanpitäjä/palkanlaskija. Viihdyn hyvin tietokonehommissa omalla työpisteellä, kahvihuoneeseen eksyn harvoin, mutta kollegan kanssa saatan välillä muutaman lauseen heittää viereisessä huoneessa.
Muiden työntekijöiden kanssa tulee oltua kontaktissa lähinnä, jos heillä on jotain kysyttävää ja se on ihan riittävästi minulle. Tykkään kyllä neuvoa, että en ole kuitenkaan sellainen jolta ei mitään uskaltaisi kysyä.
Pidän siitä että saan tehdä työtä yksin ja omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
No eipä olla valittukaan, en ole tiennyt koko introvertti/ekstroverttiasiaa kuin vasta muutaman vuoden, ammatissani olen ollut yi 20 vuotta.
-22-
Jep, olen samaa mieltä ettei kaikki introvertit ole välttämättä mitään totaalierakkoja. Itse työskentelen pankissa ja koen olevani hyvä siinä, mitä teen. Asiakkaat pitää musta, olen luotettava ja tunnollinen työntekijä. Toimin myös konttorinjohtajan sijaisena. Ja olen siis introvertti. Vapaa-ajalla en kaipaa älyttömästi ihmiskontakteja, olen aina viihtynyt paremmin pienissä porukoissa ja pienissä yksiköissä. Eräs ystäväni on myös pankissa töissä, hän on aina pitänyt itseään introverttina ja juuri hänet ylennettiin konttorinjohtajaksi. Mielestäni pankki sopiikin aika hyvin introverttiluonteelle. Työ on kuitenkin hyvin itsenäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Olen itse hyvin samankaltainen kuin kommentoimasi viestin kirjoittaja ja introvertti olen minäkin. Viihdyn ennemmin yksin kotona kuin menen vaikkapa baariin iltaisin, mutta osaan silti kommunikoida ja viihdyn ihmisten seurassa, etenkin jos on yhteinen kiinnostuksen aihe tai muuten ollaan samanlaisia. Hyviä ystäviä on muutama. Myös työssä toimin hyvin muiden kanssa, kaupan alalla työskentely on helpottanut introverttiyteen liittyvän ujouden kanssa. Mutta omaa aikaa tarvitsen, en siksi etten kykenisi olemaan ihmisten kanssa tai kokisin sen ylivoimaiseksi, vaan koska en jaksa aina olla muiden seurassa.
Mun mielestä kaikki myynnin ulkopuolelta sopii. Ei tarvitse itse aktiivisesti ottaa yhteyttä asiakkaisiin, joten helppoa on.
Olen taitellisella alalla opettajana. Joskus ajattelen että minussa on kaksi tyystin erillaista puolta; opettaja, joka opettaa, inspiroi ja avaa sielunsa oppilailleen. Ja sitten se mörökölli, jolle on työn ulkopuolella lähes mahdotonta ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin tai tehdä minkäänlaista sosiaalista aloitetta.
Ajattelen että työ tuo persoonastani parhaat puolet esille ja työajan jälkeen introvertti ottaa minussa vallan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin? Olen itse hyvin samankaltainen kuin kommentoimasi viestin kirjoittaja ja introvertti olen minäkin. Viihdyn ennemmin yksin kotona kuin menen vaikkapa baariin iltaisin, mutta osaan silti kommunikoida ja viihdyn ihmisten seurassa, etenkin jos on yhteinen kiinnostuksen aihe tai muuten ollaan samanlaisia. Hyviä ystäviä on muutama. Myös työssä toimin hyvin muiden kanssa, kaupan alalla työskentely on helpottanut introverttiyteen liittyvän ujouden kanssa. Mutta omaa aikaa tarvitsen, en siksi etten kykenisi olemaan ihmisten kanssa tai kokisin sen ylivoimaiseksi, vaan koska en jaksa aina olla muiden seurassa.
Toi dominointi, introvertti mun mielestä enempi tarkkailee ja nauraa partaansa. Ja, tavallaan on hyvä ryhmätyössä, mikä nyt tietty on eriasia kuin että ne on karseita.
Vierailija kirjoitti:
Introvertilla voi olla yhtä hyvät tai paremmatkin sosiaaliset taidot kuin ekstrovertilla. Kyse on siitä että introvertti uupuu herkemmin liiallisista pinnallista ihmiskontakteista ja tarvitsee yksinäisyyttä latautuakseen kun taas ekstrovertti saa ihmisistä voimaa.
Lukion ope.
Sosiaaliset taitoni ovat ok:t ja viihdyn työssäni hyvin. Tästä huolimatta minun täytyy myöntää että työ on minulle kaikessa sosiaalisuudessa todella kuluttavaa. Työpäivän jälkeen en mieluusti näe enää ketään vaan käperryn kaikessa rauhassa yksin kotiini lataamaan akkuja. Viikonloppuisin jaksan sitten jo nähdäkin ihmisiä myös vapaalla.
Olen siis sinkku ja näillä näkymin tulen pysymäänkin sinkkuna, sillä seurusteluyritykset kariutuvat aina siihen, etten vain jaksa/halua nähdä seurustelukumppania riittäävän usein. En vaikka yhdessä olisi todella mukavaa ja tyyppi olisi aivan mahtava: työpäivän jälkeen olen kuitenkin mieluummin omissa oloissani ja kahvittelemaan lupautuminenkin tuntuu isolta uhraukselta.
Sosiaalityöntekijä, psykologi, opettaja ja olen työskennellyt hoitoalallakin. Kotiin päästyäni lyön "luukut kiinni" täydellisesti. Ei ole edes perhettä. Puhelimeen en tod. vastaa. Kiinnostaa ratkoa ihmisiin liittyviä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi dominointi, introvertti mun mielestä enempi tarkkailee ja nauraa partaansa. Ja, tavallaan on hyvä ryhmätyössä, mikä nyt tietty on eriasia kuin että ne on karseita.
No introvertti olen kuitenkin. Dominointi johtuu lähinnä siitä, että jos on pakko tehdä esim. niitä ryhmätöitä, haluan että ne tulee sitten tehdyksi sillä minun tavallani, koska minulla on introverttimäiseen tyyliin tietty tapa jolla haluan asiat hoidettavan ja kova muutosvastarinta :D Ja myös kärsivällisyyteni ryhmässä toimimiseen on huono, en siedä puljaamista vaan haluan nopeasti jakaa työtehtävät ja keskittyä sitten omaan osuuteeni jota voin työstää rauhassa. En sanoisi olevani hyvä ryhmätöissä.
Terv. tuon ensimmäisenä lainatun viestin kirjoittaja
Ohjaaja. Teen hyvin sosiaalista työtä ja sosiaaliset taitoni ovat hyvät. Vapaa-ajalla olen sitten kotiin käpertyvä mölli enkä vahingossakaan ole tekemisissä kuin perheeni kanssa.