introvertit!
Missä ammatissa toimitte. Mitkä ammatit ovat hyviä aralle, ujolle ihmiselle?
Kommentit (58)
Olen hakenut töitä kohta neljä vuotta. Oma ala ei työllistä ollenkaan ja introverttinä olen järkyttävän huono astumaan esiin ja myymään itseäni. Ekstroverteillä on huomattavasti helpompaa saada töitä, kun voivat vain astua estradille toitottamaan erinomaisuuttaan.
Minulle ammatinvalintapsykologi suositteli arkisto- tai museoalaa. Olen ollut kirjastossa töissä, mutta siinä oli liikaa asiakaspalvelutyötä. Kädentaitoalat kiinnostaisivat myös.
Media-ala + asiakaspalvelu. Olen introvertti mutta sosiaaliset taitoni ovat myös hyvät. Pitää vaan aina välillä päästä ylhäisessä yksinäisyydessä lataamaan akkujaan.
Lisää ammatteja kaivattaisiin. Kädentaitoalat saattavat olla tänä päivänä aika vaikea leipäpuu?
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut töitä kohta neljä vuotta. Oma ala ei työllistä ollenkaan ja introverttinä olen järkyttävän huono astumaan esiin ja myymään itseäni. Ekstroverteillä on huomattavasti helpompaa saada töitä, kun voivat vain astua estradille toitottamaan erinomaisuuttaan.
Ihan samalla lailla introverttikin pystyy opettelemaan itsensä esiin tuomista ja puhetaitoja. Introverttiys ei ole mikään tekosyy!
- 4.
Vierailija kirjoitti:
Media-ala + asiakaspalvelu. Olen introvertti mutta sosiaaliset taitoni ovat myös hyvät. Pitää vaan aina välillä päästä ylhäisessä yksinäisyydessä lataamaan akkujaan.
Voitko kertoa tarkemmin?
Olen koodari, koulutukseltani FM, tietojenkäsittelytiede. Tämä on erinomainen ammatti introvertille, mä teen paljon etätyötä yksin kotona ja konttorillakaan ei tarvi juuri koskaan puhua kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla lailla introverttikin pystyy opettelemaan itsensä esiin tuomista ja puhetaitoja. Introverttiys ei ole mikään tekosyy!
- 4.
Jossain määrin pystyy mutta kyllä se aika vaikeaa on. Olen itse tosi introvertti ja olen valtavasti yrittänyt opetella. Mutta sittenkin, vielä nelikymppisenä, olen sosiaalisissa tilanteissa jäykkä ja jotenkin tylyn ja kylmän oloinen. Opettelun avulla olen saanut aikaan sen, että saan kyllä sen asian esitettyä kakistelematta, mutta elekieleni on silti ei-luontevaa ja joidenkin mielestä pelottavaa, toisten taas yleisesti luotaantyöntävää. Ihmiset ei koe oloaan mukavaksi lähelläni.
Tehdashommissa olen lähinnä ollut, vaikka koulutus olisi paljon korkeampi. Kokeilin myös vaativaa asiakaspalvelutyötä ja mielenterveyshän siinä meinasi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- 4.
Jossain määrin pystyy mutta kyllä se aika vaikeaa on. Olen itse tosi introvertti ja olen valtavasti yrittänyt opetella. Mutta sittenkin, vielä nelikymppisenä, olen sosiaalisissa tilanteissa jäykkä ja jotenkin tylyn ja kylmän oloinen. Opettelun avulla olen saanut aikaan sen, että saan kyllä sen asian esitettyä kakistelematta, mutta elekieleni on silti ei-luontevaa ja joidenkin mielestä pelottavaa, toisten taas yleisesti luotaantyöntävää. Ihmiset ei koe oloaan mukavaksi lähelläni.
Aivan, ja lisäksi liialliset ja pinnalliset ihmiskontaktit uuvuttavat henkisesti ja fyysisestikin, niin että pahimmillaan ei saa nukuttua öisin, verenpaine nousee jne. Small talk ja jatkuva vieraiden ihmisten kohtaaminen on kaikkein pahinta introvertille, asiasta puhuminen tuttujen ihmisten kanssa voi sujua hyvinkin.
Kääntäjä. Jaksan muita ihmisiä vain rajoitetun ajan omaa perhettä lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä. Jaksan muita ihmisiä vain rajoitetun ajan omaa perhettä lukuun ottamatta.
Mä olen niin ääri-intro, että en jaksaisi edes perhettä. Joskus olen kokeillut seurustella, mutta alkoi aika äkkiä ahdistaa se oman tilan ja rauhan puute edes omassa kodissa. Joten olen päätynyt erakkomaiseen sinkkuelämään.
- 8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin ääri-intro, että en jaksaisi edes perhettä. Joskus olen kokeillut seurustella, mutta alkoi aika äkkiä ahdistaa se oman tilan ja rauhan puute edes omassa kodissa. Joten olen päätynyt erakkomaiseen sinkkuelämään.
- 8
Mieheni on kauhea kälisijä ja ekstrovertti, mutta olen opettanut hänet antamaan minulle tilaa ja rauhaa :) Poika tulee enemmän minuun.
Olen opettaja. Olen löytänyt oman tapani toimia tässä työssä ja viihdyn hyvin.
Rakennusalalla. Saa tehdä käsillä ja näkee heti tuloksen. Lähes aina saa halutessaan työskennellä yksin, vain kahvitauolla ihmisten seurassa. Sopii mulle hyvin!
Mä en ole arka enkä ujo mutta viihdyn silti paremmin yksin eikä minulla ole läheisiä ystäviä. Joka testissä saan tuloksen introvertti. Outoa?
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja. Olen löytänyt oman tapani toimia tässä työssä ja viihdyn hyvin.
Miten tämä käytännössä opettajalta onnistuu?
Ei kaikki introvertit ole epäsosiaalisia möllöjä. Itsekin olen introvertti mutta en siitä huolimatta ole sosiaalisesti ujo enkä arka. Joissakin tilanteissa olen itse asiassa jopa aika dominoiva ja otan herkästi kontaktia, siksi en ensi tuntumalta varmaan introvertiltä vaikutakaan. Viihdyn myös ihmisten seurassa, omilla ehdoillani, kun olen saanut ladata akkujani rauhassa. Tutustun helposti mutta lähelle otan vain harvat.
Työssä introverttiys näkyy siten että tykkään tehdä hommat itse omien standardieni mukaan ja omassa tahdissa. Ryhmätyöt on karseinta mitä tiedän. Ei mua silti työkaverit haittaa ja välillä on kiva että pystyy konsultoimaan muita. Toimin tutkijana.
Tuttu todella introvertti tyyppi on maatalousalalla. Lähinnä traktoritöitä tekee. Aika yksin siellä kopissa ollaan. Tykkää työstään. Vaikka joskus kyllä kokee, että on vähän yksinäistä.
olen itse tarjoilija... Ei kannata olen surkea työssäni. Olin hetken leipätehtaalla töissä pakkasin vain leipää ei tarvinnut hirveesti olla ihmisten kanssa tekemissä.