Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksut ja toimeentulotuki

Vierailija

Hei tietääkö jo sellaista asiaa, että kun olimme lastenvalvojan kanssa sopineet, että sovimme yhdessä elatusmaksu asioista lapsen isän kanssa, koska en halunnut tehdä erillistä maksu sopimusta allekirjoitettuna, koska en halunnut tehdä "pahaa" lapsen isälle, kun hänellä muutenkin on rahallista ongelmaa, kun ulosotossa on paljon velkaa ja palkasta jo otetaan niin paljon pois, niin nyt kun jäin hoitovapaalle ja hain toimeentulotukea niin sossu vaatii erillistä elatussopimusta, jota meillä ei ole tehtynä niin saako sellaisen elatussopimuksen tehtyä, että jossa lukee, että sovimme yhdessä näista asioista vai onko pakko mennä allekirjoittamaan sellainen lappu, ettö mies maksaa vaikka 100e/kk elareita? Lapsen isä on muuten todella hyvä isä lapselle, emme vain ole yhdessä, koska hän petti minua aikaisemmin humalassa ja olen tyytyväinen, että hän viettää lapsen kanssa aikaa ja ostaa hänelle asioita ja ruokaa,

Kommentit (15)

Vierailija

Minun mielestäni sossu katsoo joka tapauksessa sulle elatusmaksut tuloksi, sillä elatusmaksut ovat nimenomaan lasta varten ja teillä vanhemmilla on molemmilla velvollisuus elättää häntä. Ei yhteiskunnalla, jos isällä on kuitenkin varaa maksaa (elatusmaksuthan maksetaan ensin ja sitten vasta tulee ulosotto).

Vierailija

Jaa, Meinaat siis, että on veronmaksajien asia hoitaa lapsesi elatus hänen isänsä puolesta? No sehän on tyypillistä nykymeininkiä. 

Vierailija

Käykää lastenvalvojalla. Siellä todennäköisesti todetaan, että isällä ei ole kykyä maksaa elatusmaksua (jos siis on todellisesti perse auki). Sitten saat elatustuen Kelan kautta.

Vierailija

Ok, no pakko tehdä sopimus sitten ja ilmoittaa hänelle asiasta, mutta isältä menee palkasta suoraan ulosottoon eli hän ei voi itse maksaa jotain tiettyä summaa ulosottoon ja vuokra ja eläminen hänelläkin edessä. Ja on oikeasti hyvä isä hänelle,ja ne jotka sanoo että ei ole niin turha teidän on sanoa, kun ette tiedä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ok, no pakko tehdä sopimus sitten ja ilmoittaa hänelle asiasta, mutta isältä menee palkasta suoraan ulosottoon eli hän ei voi itse maksaa jotain tiettyä summaa ulosottoon ja vuokra ja eläminen hänelläkin edessä. Ja on oikeasti hyvä isä hänelle,ja ne jotka sanoo että ei ole niin turha teidän on sanoa, kun ette tiedä :)

On varmaan unohtanut mainita, että hällä on korotettu suojaosuus, kun on elätettävä lapsi ;) Eli ensin katsotaan aina se lapsen elatus ja sitten vasta ulosotto vie osansa. Kyllä isän velvollisuus on kuitenkin elättää lapsensa ensisijaisesti eikä äidin ole tarkoitus hakea sitä isälle kuuluvaa elatusta sossusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opetelepa ensin yhdyssanat. Hyvän isän olet valinnut :D Lapsella edessä loistava tulevaisuus

Lapsen isä on hyvä ja saan kirjoittaa ihan miten haluan :) sinun takia minun ei tarvitse opetella mitään :) . Lapsella on varmasti hyvä tulevaisuus, kun löytyy rakastavat vanhemmat. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On varmaan unohtanut mainita, että hällä on korotettu suojaosuus, kun on elätettävä lapsi ;) Eli ensin katsotaan aina se lapsen elatus ja sitten vasta ulosotto vie osansa. Kyllä isän velvollisuus on kuitenkin elättää lapsensa ensisijaisesti eikä äidin ole tarkoitus hakea sitä isälle kuuluvaa elatusta sossusta.

Eikä äiti saa sitä isän elatuksen osuutta soskusta. Kela maksaa elatusapua, jos isä jättää tuen maksamatta, mutta se pitää hekea ulosottoon.

Vierailija

Mutta kiitos kaikille vastauksista, halusin vain kysyä, kun en tiennyt, kun jouduin vasta hakemaan tukea tulojen tippumisen takia ja älkää huoliko, itsekin palaan kohta takaisin töihin, etten joudu tukea hirveen kauan ottamaan :) hyvää yötä! Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jaa, Meinaat siis, että on veronmaksajien asia hoitaa lapsesi elatus hänen isänsä puolesta? No sehän on tyypillistä nykymeininkiä. 

Älä hölise. Ei tuossa lapsia tuilla elätetä. Ap kertoi, että isä makselee elareita, siitä vaan ei ole tarkkaa summaa sovittu paperilla. Osaatko lukea? Ei kelasta edes saa elatustukea ilman allekirjoitettua sopimusta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsen etu jättää elatusta vaatimatta.

Tosissasi väität, että on lapsen edun vastaista SOPIA vanhempien kesken hyvässä yhteishengessä lapsen asioista (esim elatuksesta, sen tarpeesta ja maksumahdollisuuksista) ?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat