Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdellaanko aikuisia lapsia tässä tapauksessa eriarvoisesti?

Vierailija
01.12.2015 |

Osalla aikuisista sisaruksistaon lapsia, osalla ei. On sovittu, että jouluna lahjoja ostetaan vain lapsille. Isovanhemmat ostavat siis lapsenlapsille lahjat, yhteissumma n. 150-300e/perhe. Lisäksi he antavat omille lapsettomille lapsilleen 100e rahaa. Kohdellaanko sisaruksia tässä tapauksessa eriarvoisesti?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikestaan ymmärrä, miksi lapsettomille tarvii antaa lahjat. Musta on aina sen jälkeen, kun täytin 18 ollut kiva, kun lahjoja annetaan vain lapsille. Romua on nurkat täynnä ja tuntuu jotenkin kummalliselta, kun en ole muutenkaan sen jälkeen mitään taloudellista apua vanhemmiltani saanut niin yhtäkkiä saada joku isohko summa rahaa. Vastavuoroisesti, kun ei oikein pysty mitään antamaan. Joulussa parasta on lasten riemu ja vaikka mulla ei lapsia olisikaan niin pystyn kyllä nauttimaan myös sisarusteni lasten riemusta.

Toisaalta ymmärrän, jos isommat sisarukset ovat olleet pitkään työelämässä ja heillä on lapsia, että vanhemmat muistavat vain näitä lastenlapsia ja selkeästi nuorempaa opiskelevaa iltatähteä, varsinkin jos tapana on ollut opiskeluaikana tukea lapsia taloudellisesti. Kukin taplaa tyylillään.

Vierailija
22/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mummon ja ukin lahjat on lapsenlapsille eikä heidän vanhemmilleen! Joten sanoisin että jos lapseton saa lahjan ja lapsia saanut ei, niin lapsetonhan saa enemmän. En tosin tajua miten joku jaksaa moista miettiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla on mies ja kolme lasta. Siskoni on yksinäinen. Äiti pitää viivoittimen tarkasti huolta, että sisko ja minä + perheeni saadaan yhtä paljon.

Vierailija
24/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin joko vain lapsenlapsille tai sitten lisäksi myös kaikille lapsilleni. Jokainen ihminen yksilönä, ei niin, että perhe saa tietyn verran.

Vierailija
25/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta, siskolla samoin, veli on lapseton. Äiti antaa minulle 300 e ja jokaiselle lapselleni 100 e, sama juttu siskon perheessä ja veli saa 600 e. Näin siksi, että täytyy olla tasapuolinen. Veli on töissä investointipankissa ja asuu Lontoossa, hän ei todellakaan ymmärrä, miksi äiti syytää hänelle rahaa.

Vierailija
26/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se eriarvoisuus oikein toteutuu tuossa aloitusviestin tilanteessa? Pitäisikö vanhempien siis antaa muille lapsilleen saman verran kuin lapsellisen lapsensa lapsille? Eihän se lapsia saanut saa niitä rahoja, vaan lapset.

Vierailija
27/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne mummon ja ukin lahjat on lapsenlapsille eikä heidän vanhemmilleen! Joten sanoisin että jos lapseton saa lahjan ja lapsia saanut ei, niin lapsetonhan saa enemmän. En tosin tajua miten joku jaksaa moista miettiä...

Monestihan nimenomaan perheelliset haluavat, että vain lapsille hankitaan lahjoja. Siinä lapseton jää herkästi vähän ulkopuoliseksi, kun ei ole niitä omia lapsia joiden kautta iloita lahjoista. Mutta joka tapauksessa vanhemmat/isovanhemmat päättävät itse, kenelle antavat lahjoja ja kuinka arvokkaita ne ovat.

Vierailija
28/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajattelevat lahjat samalla logiikalla kuin perinnönjaon eli jokaisen lapsen perheeseen saman arvosta lahjoja riippumatta lapsenlapsien määrästä.

Isojen summien kohdalla ymmärtääkin, koska niitä voi pitää ennakkoperintönä, kymppien tai satasten kohdalla vähän outoa.

Vierailija
29/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokaiselle vanhemmalle ole sama kuin itse saisi silloin kun lapsi saa eli on ok.

Vierailija
30/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monestihan nimenomaan perheelliset haluavat, että vain lapsille hankitaan lahjoja. Siinä lapseton jää herkästi vähän ulkopuoliseksi, kun ei ole niitä omia lapsia joiden kautta iloita lahjoista. Mutta joka tapauksessa vanhemmat/isovanhemmat päättävät itse, kenelle antavat lahjoja ja kuinka arvokkaita ne ovat.

Tämä on ihan totta. Itse iloitsen niin paljon lasteni saamista lahjoista etten tarvitse omia, aikanaan lapsettomana sen sijaan oli ihan kivaa saada niitä omia lahjoja.

Vierailija
31/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi ja kahdella sisaruksellani yhteensä viisi. Me ostamme vuosittain viisi joululahjaa näille lapsille ja vastavuoroisesti oma lapsemme saa kaksi lahjaa takaisin. Näin se vaan menee, jos lasten lukumäärät ei ole kaikissa suvun perheissä tasan.

On ihan fiksua, että aikuisille ei anneta lahjoja. Siksi tuo aloitusviestin lapsettomien lahja on hieman ylimääräistä, mutta tämä toki isovanhempien oman harkinnan varassa. Ymmärrän senkin, että he haluavat kohdella lapsia tasa-arvoisesti, eli kaikille lapsenlapsille samanarvoiset lahjat. Yksilapsisen perheen lapsi ei hyödy siitä, että hänellä ei ole sisaruksia ja kolmilapsisen perheen lapsi ei kärsi siitä, että hänellä on. Lahjat hyppäävät sukupolven yli eikä silloin ole merkitystä kenen perheessä lahjansaaja on. Lapsihan ei voi valita, mihin perheeseen syntyy. Ne lapset, joilla on sisaruksia, saavat sitten aikanaan pienemmän perinnön. Tämä ehkä lohduttaa niitä, jotka katsovat katkerana, että sisaruksen lapsilauma saa valtavan kasan lahjoja.

Vierailija
32/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni oli tuollainen: antoi äidilleni eli tyttärelleen aina jouluna 100 mk, minulle 100 mk ja veljelleni 100 mk, lapseton enoni sai 300 mk.

Vierailija
33/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi lapsi ja kahdella sisaruksellani yhteensä viisi. Me ostamme vuosittain viisi joululahjaa näille lapsille ja vastavuoroisesti oma lapsemme saa kaksi lahjaa takaisin. Näin se vaan menee, jos lasten lukumäärät ei ole kaikissa suvun perheissä tasan.

On ihan fiksua, että aikuisille ei anneta lahjoja. Siksi tuo aloitusviestin lapsettomien lahja on hieman ylimääräistä, mutta tämä toki isovanhempien oman harkinnan varassa. Ymmärrän senkin, että he haluavat kohdella lapsia tasa-arvoisesti, eli kaikille lapsenlapsille samanarvoiset lahjat. Yksilapsisen perheen lapsi ei hyödy siitä, että hänellä ei ole sisaruksia ja kolmilapsisen perheen lapsi ei kärsi siitä, että hänellä on. Lahjat hyppäävät sukupolven yli eikä silloin ole merkitystä kenen perheessä lahjansaaja on. Lapsihan ei voi valita, mihin perheeseen syntyy. Ne lapset, joilla on sisaruksia, saavat sitten aikanaan pienemmän perinnön. Tämä ehkä lohduttaa niitä, jotka katsovat katkerana, että sisaruksen lapsilauma saa valtavan kasan lahjoja.

On myös hyvä huomata, että lapsettomille aikuisille he ovat omia vanhempia, eivät isovanhempia. Ehkä olisi silti fiksua antaa jotain myös niille lapsille joilla on omia lapsia, tai vaihtoehtoisesti antaa ne lapsettomien lasten lahjarahat mahdollisimman huomaamattomasti.

Vierailija
34/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla aikuisista sisaruksistaon lapsia, osalla ei. On sovittu, että jouluna lahjoja ostetaan vain lapsille. Isovanhemmat ostavat siis lapsenlapsille lahjat, yhteissumma n. 150-300e/perhe. Lisäksi he antavat omille lapsettomille lapsilleen 100e rahaa. Kohdellaanko sisaruksia tässä tapauksessa eriarvoisesti?

Ei kohdella. Lahjan antaminen ei ole pakollista, isovanhemmat saavat ihan itse päättää, kenelle ja mitä antavat lahjaksi. Vai antavatko mitään.

Vierailija
35/35 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen niin, että suurin  piirtein kaikille lapsilleni saman arvoisesti.

Eli siihen perheeseen, jossa on tehtailtu lapsia neljä kappaletta, menee pelkästään lapsenlapsille lahjat. Sitten siihen perheeseen missä on vain kaksi kappaletta menee samalla rahalla lahjat, mutta kun jakajia on siellä vähemmän niin ehkä sitten vähän arvokkaammat. Ja lapsettomille menee myös suurin piirtein saman rahan edestä - tai sitten ihan rahaa. Koska ainakin mun vielä lapsettomat lapset ovat myös nuorempia ja rahattomampia kuin jo valmistuneet ja ammateissa olevat lapsia jo saaneet sisaruksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan