Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko miten vielä 2000-luvullakin voi mennä näin.

Vierailija
01.12.2015 |

Olen vasta nyt nuorena aikuisena huomannut miten jokaisen juhlapyhän takana on joukko naisia häärimässä,suunnittelemassa, hankkimassa lahjoja, kokkaamassa ja tiskaamassa. Samaan aikaan miehet naureskelevat olohuoneessa suunnittelematta mitään. (näin hieman karrikoiden)

Jo alakouluikäisenä minua pyydettiin huolehtimaan tiskaamisesta ja siivoamisesta, sillä aikaa kun veli ja isä pitää hauskaa olohuoneessa uusien lahjojen parissa. Silloin hommaan vasta totuteltiin ja äiti ja isoäiti hoisivat suurimmat hommat. Nykyään vanhempana vastuun kasvaessa kuitenkin tiedän jo etukäteen viettäväni koko joulun keittiössä tiskatessa ja toisten jälkiä keräillessä.

Ja tiedän vielä tekeväni kaiken vapaaehtoisesti! Jos en tätä työtä tee, niin se jää nykyään avioeron jälkeen yksin vanhalle mummille. Äitini ei siis enää ole meitä auttamassa.

Viimeksi kun olin keittiössä häärinyt taas vaihteeksi yhden juhlan ajan, veljeni sattui kävelemään ohi. Nämä olivat suuremmat sukujuhlat ja tiskejä oli siis todella paljon ja pyysin ohimennen veljeäni auttamaan tiskien kuivaamisessa.

Vastaus oli: "Emmää nyt naisten hommia rupee tekemää". Tämä tuli kaikenlisäksi vielä epäuskoisten naurahdusten kera. Veljeni on siis yksinasuva aikuinen mies joka omassa kodissaan huolehtii erittäin hyvin tiskeistä ja siisteydestä.

Onko tämä näin vain meidän suvussamme vai onko muidenkin suomalaisten perheiden juhlapyhät vielä tänäkin päivänä hiljaa keittiössä tekevien naisten pyörittämiä. Väsyttää vain ajatuskin joulusta, jossa rentoutumisen sijaan tulen olemaan ilmainen Catering ja siivouspalvelu.

Anteeksi romaanista ja anteeksi myös siitä jos tämä oli kovin itsestäänselvää asiaa monelle naiselle. Minä jotenkin vain tasa-arvon harhakuvassa kasvaneena ajattelin, että nykypäivänä olisi jo erilaista.

Kiitos kuitenkin kaikille äideille ja isille, jotka näitä hienoja hetkiä pyörittävät!

T. Väsynyt taustalla häärijä

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sua marttyyri ressukkaa.

Kuule kun ne kotityöt nyt vaan kuuluu naisille, siis kodeissa joissa on MIEHIÄ.

Ei siinä sen kummallisempaa.

Terveisiä vaan sinne kivikaudelle.

Meillä miehet osallistuu ihan samallalailla kuin naisetkin siivoukseen ja ruuanlaittoon.

Väärin !

Teillä ei ole MIEHIÄ talossa, siinä yksinkertainen TOTUUS sulle.

Vierailija
42/43 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska miehet voisi iha hyvin istua olohuoneessa, juoda kaljaa ja kattoo elokuvia, safkat mikron kautta tai vaikka pizzaa ählämistä. naiset on yleensä ne jotka väkisin sählää ja ottaa stressiä asioista, joita ei edes tarvitse. älkää viettäkö joulua, pääsee helpoiten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
01.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani ei isä ainakaan livennyt joulun valmistelusta eikä "auttanut" äitiä vaan vastuu järjestelyistä oli yhtä lailla molemmilla.

Nykyään aikuisena hoidan joulupuuhat lähinnä itse, koska mieheni ei niistä paljoa perusta, mutta minulle ovat tärkeitä. En kuitenkaan koskaan marttyroi tai suorita, vaan teen vain ne hommat, joista oikeasti nautin. Muu jääköön tekemättä. 

Naiset, uhriutuminen on rasittavaa. Sopikaa miestenne ja veljienne kanssa, kuka hoitaa mitäkin vai luovutaanko joistain traditioita. Jos passaatte miehet laiskoiksi, olette tilanteeseen yhta lailla syyllisiä kuin miesväkennekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi