En usko miten vielä 2000-luvullakin voi mennä näin.

Vierailija

Olen vasta nyt nuorena aikuisena huomannut miten jokaisen juhlapyhän takana on joukko naisia häärimässä,suunnittelemassa, hankkimassa lahjoja, kokkaamassa ja tiskaamassa. Samaan aikaan miehet naureskelevat olohuoneessa suunnittelematta mitään. (näin hieman karrikoiden)

Jo alakouluikäisenä minua pyydettiin huolehtimaan tiskaamisesta ja siivoamisesta, sillä aikaa kun veli ja isä pitää hauskaa olohuoneessa uusien lahjojen parissa. Silloin hommaan vasta totuteltiin ja äiti ja isoäiti hoisivat suurimmat hommat. Nykyään vanhempana vastuun kasvaessa kuitenkin tiedän jo etukäteen viettäväni koko joulun keittiössä tiskatessa ja toisten jälkiä keräillessä.

Ja tiedän vielä tekeväni kaiken vapaaehtoisesti! Jos en tätä työtä tee, niin se jää nykyään avioeron jälkeen yksin vanhalle mummille. Äitini ei siis enää ole meitä auttamassa.

Viimeksi kun olin keittiössä häärinyt taas vaihteeksi yhden juhlan ajan, veljeni sattui kävelemään ohi. Nämä olivat suuremmat sukujuhlat ja tiskejä oli siis todella paljon ja pyysin ohimennen veljeäni auttamaan tiskien kuivaamisessa.

Vastaus oli: "Emmää nyt naisten hommia rupee tekemää". Tämä tuli kaikenlisäksi vielä epäuskoisten naurahdusten kera. Veljeni on siis yksinasuva aikuinen mies joka omassa kodissaan huolehtii erittäin hyvin tiskeistä ja siisteydestä.

Onko tämä näin vain meidän suvussamme vai onko muidenkin suomalaisten perheiden juhlapyhät vielä tänäkin päivänä hiljaa keittiössä tekevien naisten pyörittämiä. Väsyttää vain ajatuskin joulusta, jossa rentoutumisen sijaan tulen olemaan ilmainen Catering ja siivouspalvelu.

Anteeksi romaanista ja anteeksi myös siitä jos tämä oli kovin itsestäänselvää asiaa monelle naiselle. Minä jotenkin vain tasa-arvon harhakuvassa kasvaneena ajattelin, että nykypäivänä olisi jo erilaista.

Kiitos kuitenkin kaikille äideille ja isille, jotka näitä hienoja hetkiä pyörittävät!

T. Väsynyt taustalla häärijä

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos en tätä työtä tee, niin se jää nykyään avioeron jälkeen yksin vanhalle mummille.

Miksi veljesi ei hoida hommia?

Vierailija

öö, meillä ainakin lapsuudessa isäni teki kaiken ruuan joulupöytään ja naiset nautti virvokkeita ja seurusteli. Jälkkäri oli sitten naisten juttu.

Vierailija

Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä? Olla hiljaa ja alistua paikkaansa? Vai jättää koko joulu yksin vanhan isoäidin vastuulle. En halua mitenkään "uhriutua", mutta mielelläni ottaisin vastaan vähän apua. 

Vierailija

Olet oikeassa.  Mutta usein naiset myös itse sortuu suorittamaan esim juuri joulua ihan itse. Perhe voisi tyytyä vähempäänkin tai muuhun kuin perinteiseen, mutta nainen on päättänyt, että pöydässä on oltava itsetehdyt laatikot ja tyyliin lahjapaperitkin pitää tehdä itse. Tunnelmaa luodaan hampaat irvessä kun lapsuudenkodissakin oli näin. Olen sortunut tähän itsekin, tiedän kyllä. 

Tänä vuonna teemme ensimmäisen kerran niin, että lähdemme matkoille jouluksi. Isovanhemmat saa vaan niellä sen, että me emme nyt tänä vuonna suorita perinteistä joulurituaalia. Minusta se on ihanaa. Ei kokkausta vaan valmiiseen pöytään istumista, ei tiskejä, ei kauppojen ruuhkassa seisomista. Oikeastaan tässä stressittömyydessä alan tavoittaa pitkästä, pitkästä aikaa oikeanlaista joulutunnelmaa, sellaista oikeaa rauhaa. 

Vierailija

Sitä olen häneltä kysynyt. Ehkä siksi ettei isäkään ole koskaan hoitanut ja äiti ei ole aikoinaan käskenyt. Tytöt sinne vaan jo nuorena pyydetään. 

Vierailija

Voi sua marttyyri ressukkaa.
Kuule kun ne kotityöt nyt vaan kuuluu naisille, siis kodeissa joissa on MIEHIÄ.

Ei siinä sen kummallisempaa.

Vierailija

Ehkä itsekin sitten vaan pitäisi luopua perinteisestä joulusta. Meillä ei lähdetä mihinkään ihmeelliseen pikkunäperrykseen, mutta on aina jouluisin vähän enemmän sukua koolla. Tästä syystä hommiakin on jonkin verran jo ihan perusjutuissa. Tämä ei kuitenkaan olisi ongelma tai mikään jos asia hoidettaisiin yhdessä.

Vierailija

Mä olen kyllä nähnyt näitä perheitä, joissa yksi jos toinen vaatii, että pitää ehdottomasti olla sitä ja tätä, perinteet velvoittaa ja samalla ois niin hienoa uusiakin trendejä kokeilla - kiitos vaan sulle Joku Toinen joka teet kaiken työn, minä kun en ole käsistäni kätevä.

Aapeen sijalla kutsuisin sen mummon omaan kotiini joulunviettoon ja jättäisin muut leikkimään keskenään.

Vierailija

Sanoin, että puhuin nyt kärjistetysti. Ja KYSYIN onko muissa perheissä näin. En missään vaiheessa sanonut, että kaikissa perheissä menee näin ja lämpimästi toivon ettei mene.

Vierailija

Ketkä muut suvun miehet eivät osallistu hommiin? Onko veli ainoa? Nakittaisin ukoille ennakkoon jo sopivasti hommia ja kertoisin asiasta, jotta saataisiin järkeä ja oikeudenmukaisuutta työnjakoon. Ja ilmoittaisin kunkin vastuista etukäteen - jos ei huvita osallistua hommiin, voi jäädä omaan kotiin viettämään joulua yksin. Rajat pitää asettaa (mihin suostuu ja mihin ei), jos tuntee itsensä hyväksikäytetyksi. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat