Listataan pilattuja tuotteita! >:(
Fazer/palmuöljy-keskustelun innoittamana, listataan aiemmin hyviä tuotteita, jotka valmistaja on sittemmin onnistunut pilaamaan ahneuttaan tai ajattelemattomuuttaan.
Aloitan:
-Wienernougat: Kaakaovoi korvattu palmuöljyllä ja sheavoilla, lopputuloksena pahanmakuista joulukalenterisuklaata, jota ei tee mieli. Vyötärölinja kiittää!
-Valion luomuvadelmajugurtti: Myytiin ennen 0,75 litran tetrassa, oli aidosti marjaisaa ja vähän kirpeääkin, suosikkijugurttini. Keväällä pakkauskoko kasvoi litraan, hinta kasvoi vaivihkaa enemmän kuin pakkauskoon lisäys olisi sallinut ja maku muuttui keinotekoiseksi ja vetiseksi, vähän kuin laimean pinkiksi värjättyä, vedellä lantrattua banaanijugurttia.
-Tupla: Silloin tällöin ostan vanhasta tottumuksesta, aina petyn.
Omat esimerkit olivat kaikki syötäviä, mutta listatkaa myös vaatemerkkejä ja esim. kosmetiikkaa, joiden uudistaminen ei ole mennyt ihan putkeen.
Kommentit (304)
Minua harmittaa hammastahnat. Tuntuu, että mitä merkkiä ikinä ostankin, niin ei löydy sellaista "räjähtävän raikasta", mitä purkin kyljessä mainostetaan. En sitten tiedä, onko minun suuni vain tottunut siihen voimakkuuteen, vai mistä kiikastaa...
Minäkin olen huomannut Pätkiksen. Makuhermoni ovat äärimmäisen epähienostuneet ja epätarkat, eli minulle kaikki ruoka on yleensä vain syötävää. En kovin helpolla erota hyvää ja pahaa makua toisistaan. Pätkis on kuitenkin ihan eri juttu kuin lapsuudessani, jopa minä huomaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söin usein Piltin aurinkoista, oli hyvää puurossa ja rahkan kanssa. Kerran se sitten maistuikin todella pahalta. Luulin että tuotteessa oli jotain vikaa, kunnes hoksasin purkin kyljestä että reseptiä on muutettu. On jäänyt hyllyyn siitä asti.
Piltti- ym. hedelmäsoseet on suurimmaksi osaksi riisitärkkelystä. Luumusose on ainoa, joka on täyttä hedelmää.
Tärkkelystä on kai lisätty vuosien mittaan rutkasti, ainakin maku on ihan toista kun 6 vuotta sitten esikoiselle niitä ostin. Nykyään ostan Bonne soseita taaperolle, tosin ne ei kai ihan vauvoille käy? Myös Valion litran pönikässä oleva mangosose maistuu ihan tärkkelykselle verrattuna Bonnen vastaavaan. Jää kaupan hyllylle myös tuo Valion mangosose (pyree).
Oih vitsi, minä haluaisin kyllä maistaa "vanhan hyvä ajan" Aakkosia. Varsinkin Sirkus Aakkoset ovat lempimakeisiani, mutta olen löytänyt ne vasta nyt lähes kolmekymppisenä. Makuelämys on ilmeisesti eri kuin ennen.
Rakentaminen. Uudet materiaalit osoittautuvat enimmäkseen muutamassa vuodessa kelvottomiksi, ja joudutaan tekemään kallis remontti.
Toista sataa vuotta vanhat puu-, kivi- ja tiilitalot vaan tököttävät asumiskelpoisina.
Mulla on h&m:ltä yksi paita joka on ostettu vuonna 2000 ja oon käyttäny sitä todella paljon ja se on edelleen hyvässä kunnossa. Nykyään kun ostaa ns. Kalliita & parempia merkkejä niin alle 6kk ja paita näyttää kun ois ollut sotatantereella se päällä.
Söin juuri Taffelin Broadway-sipsejä piiiiiiiitkästä aikaa. Mitä kummaa näille on tapahtunut? Ennen näihin tuli himo, kun otti yhden. Nyt nämä eivät maistu juuri miltään..
T-paidat joo.
Ensinnäkin noita peruspaitoja (puuvillaa, yksivärisiä, ei kuvia) on vaikea löytää. Toiseksi niissä on seassa turhan usein jotain "stretsiä" ja kolmanneksi mitoitus on superlaihoille joille makkarankuorimitoitus sopii. Omat vanhat xl-paidat on paljon isompia kuin nykyiset joita kaupasta saa samalla kokomerkinnällä. Toinen on sitten materiaali joka tuppaa olemaan jotain superohutta joka hajoaa muutaman kuukauden pesuissa riekaleiksi. Suhteellinen hinta tuntuu kuitenkin laadun huononnuksesta huolimatta olevan samaa luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Reissumies
Niin totta! Mitä leivässä on muutettu? Kuivaa ja mautonta nykyään, vaikka ostaisi juuri hyllyyn tulleen pussin! Ennen syötiin tosi usein aamupalaksi hyvän maun takia. Nyt ollaan jo useamman kerran petytty tuohon kuivaan känttyyn...ei enää meille.
Tyynyt (niin kuin joku mainitsi)! Olen ostanut jo 4 eri tyynyä TÄNÄ vuonna ja parissa kuukaudessa täyte lyttääntyy ja paakkuuntuu. Mitä kertakäyttötyynyjä oikein on alettu tekemään :( No kuukausi sitten ostin lopulta kalliin untuvatyynyn. Toivottavasti se nyt kestäis muodossaan niin maksaa itsensä takaisin.
Kotimaiset liinavaatteet. 25 vuotta sitten tuparilahjaksi saamani kestävät ja kestävät, nykyiset rispaantuvat pahimmillaan muutaman pesun jälkeen.
Marimekon vaatteet. Vanhat pysyvät kuosissaan, korkeintaan haalistuvat. Uusista kiertyy saumat, napit irtoavat, langanpäät repsottaa.
Hai-saappaat. Originaalit edelleen käytössä, uusista tippui toisista kahden kesän jälkeen pohja, toisen parin väri muuttui mattapintaiseksi.
Fiskarsin sakset. Sama näissä, ikivanhoilla leikkaaminen sujuu, uudet tylsyy todella nopeasti ja kiinnityskohta väljenee niin, että lonksuvat leikatessa.
Astiat. Mummon vanhat Arabiat ovat edelleen kauniita ja käytössä, uudempiin tulee nopeasti viiruja käytössä.
Ostaisin kotimaista, mutten viitsi laittaa rahaa tällaiseen sekundaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Oih vitsi, minä haluaisin kyllä maistaa "vanhan hyvä ajan" Aakkosia. Varsinkin Sirkus Aakkoset ovat lempimakeisiani, mutta olen löytänyt ne vasta nyt lähes kolmekymppisenä. Makuelämys on ilmeisesti eri kuin ennen.
Sanoppa muuta! Ne vanhat hyvät sirkusaakkoset oli mun lempikarkkeja pitkään, kunnes muuttuivat yhtäkkiä oudon pulleiksi ja pehmeämmäksi ja samalla pilasivat maunkin. Maistuvat jotenkin hajuvedelle, etenkin vihreät...
Jenkki-purkka. Ei saa enää sokeripurkkaa, ei oo saanu 25 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sille joka väitti että halutaan ainostaan ostaa halpaa, no ei, kysehän on juuri siitä että ne entiset , "vähän kalliimmat" "laatutuotteet" ovat muuttuneet hötöksi. Ei ole makua, ei ole sisältöä (hesari anyone?). On ohuita nyppyyntyviä rytkyjä, vaikeakäyttöistä rikkoutuvaa elektroniikkaa, valmistuessaan valmiiksi homeisia asuntoja ja jo liikkeessä hajoilevia huonekaluja (tositarina. myyjä oli esittelyssään sen jälkeen vähän nolo ja yllättäin siirryimme seuraavaan putiikkiin). Tämäkö on nyt se uljas uusi maailma ja ennennäkemättömän vaurauden aikakausi?
Vai onko valmistajat huomanneet, että se kalliimpi tavara ei liiku? Esim. katselin just kaupassa Tigerin neuletta, 100% merinovillaa hinta 168€. Kuinka moni ostaa tuon vai ostaisko kuitenkin samalla rahalla 5-10 HM-rättiä tai ihan jotain muuta? Käytännössä päädymme aina siihen halpaan kun pitää ostaa vielä se padi ja nojatuoli ja juniorille skeittilauta ja se reissukin pitäis maksaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sille joka väitti että halutaan ainostaan ostaa halpaa, no ei, kysehän on juuri siitä että ne entiset , "vähän kalliimmat" "laatutuotteet" ovat muuttuneet hötöksi. Ei ole makua, ei ole sisältöä (hesari anyone?). On ohuita nyppyyntyviä rytkyjä, vaikeakäyttöistä rikkoutuvaa elektroniikkaa, valmistuessaan valmiiksi homeisia asuntoja ja jo liikkeessä hajoilevia huonekaluja (tositarina. myyjä oli esittelyssään sen jälkeen vähän nolo ja yllättäin siirryimme seuraavaan putiikkiin). Tämäkö on nyt se uljas uusi maailma ja ennennäkemättömän vaurauden aikakausi?
Vai onko valmistajat huomanneet, että se kalliimpi tavara ei liiku? Esim. katselin just kaupassa Tigerin neuletta, 100% merinovillaa hinta 168€. Kuinka moni ostaa tuon vai ostaisko kuitenkin samalla rahalla 5-10 HM-rättiä tai ihan jotain muuta? Käytännössä päädymme aina siihen halpaan kun pitää ostaa vielä se padi ja nojatuoli ja juniorille skeittilauta ja se reissukin pitäis maksaa...
Ei vaan ongelma on se, että hinnasta ei voi aina päätellä laatua. Mulla ei oo liikaa rahaa, ostaisin mieluummin kalliin neuleen (en kaipaa vaihtelua enkä "shoppaile"), mutta niissäkin on ihan uskomatonta sekundaa joukossa. reklamointiin menee sitte aikaa. Esim. kengissä ostan aina vähemmän mutta aitoa nahkaa keinomateriaalien sijaan. Vaatteissa oon huomannut vaikeammaksi toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käyttäjä-11285 kirjoitti:
Murua ehkä oli enemmän, mutta minusta Tuplan tie on sellainen, että se oli 1970-luvulla kovaa ja sitkeää ja jotain tyyliin kaakokinuskisokerista - ei todellakaan mitään kuohkeaa ja kovasti suklaista! Sitten se siirtyi Hellakselta/Leafilta Cloettalle ja siitä tuli ihmeellistä suklaanougaahöttöä jota se EI ollut alkujaan. Nyt ollaan lähempänä alkuperäistä.
Ei sitä alkuperäistä kyllä tarvinnut imeskellä puolta tuntia hampaan koloista syömisen jälkeen..
Pesukoneet. Kestää hyvällä tuurilla sen kolme vuotta. Vaikka kuinka käyttäisi huolellisesti ja oikein. Meillä mennyt jo kolme rikki. Ja joojoo, ei käytetä zeoliittipesuaineita, ei täytetä liian täyteen, pestään huoltopesut tyhjillään 90 astessa, ei liikaa pesuaineitta, nukkasihti puhdistetaan usein jnejne. Ei vaan kestä käyttöä.
Brunbergin Suukot maistuvat nykyään aivan kamalalta, ylimakealta mössöltä :(
Syynä ainakin tuoteselosteesta löytyvä palmuöljy, jolla on menty pilaamaan jotakuinkin kaikki tuotteet, joihin sitä on lisätty.
Torttutaikina 1,79 e/kg, voitaikina 4,5 euroa/kg.