Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaana ja kilpparin TSH koholla !! Lääkäreitä paikalla??

Vierailija

Nyt rv 10 ja tsh oli yli 9, t4v oli yli 11.

Nyt kun googlettelin niin tosi monilla tsh on matalampi, itse asiassa kellään ei ole näin korkea nettikeskusteluissa!!! Apua??!!

Kommentit (11)

Vierailija

Mikä tässä oli se kysymys? 

Noilla arvoilla vaikuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnalta (korkea TSH, matala t4v). Koelääkitys pitäisi aloittaa kun TSH on  2.5 tai yli.

Vierailija

Tarttet lääkkeitä! Mulle endokrinologi sanoi että yli 2,5 ei saa raskautua koska keskenmenon ja sikiön häiriöiden mahdollisuus on liian suuri.

Vierailija

Lääkäriin ja tosi pian.Mieluiten sisätautien erikoislääkärille.Terveyskeskuslääkärit ei ymmärrä kilppariarvoista mitään.

Vierailija

Ehdottomasti lääkäriin heti. En halua pelotella mutta jos olet vajaatoiminnalla noin pahasti koko raskauden, se voi vaikuttaa vauvan älykkyyteen. Saat varmasti lääkityksen, kun menet lääkäriin. Jopa TK lääkäri osaa diagnosoida yleensä noin huonoilla arvoilla.

Vierailija

Minkälaiset oireet sulla on? Onko sulla lääkitystä? Jos ei niin sellainennpitäisi luultavasti aloittaa hyvin matalilla pitoisuuksilla. Jos jo on, niin oletko nostanut lääkitystä raskauden alettua?
Kilpirauhasen toiminta kiihtyy ensimmäisen kolmanneksen aikana yleensä ja palautuu sitten loppuraskautta kohti normaalimia lukemia. Korkeat TSH lukemat nostavat selvästi raskauden riskejä, mutta jos T4v on viitteissä ja itse kilpirauhashormonia on elimistössä riittävästi, ei lapsella pitäisi olla suurta hätää. Kilpirauhasarvosi saattavat vaatia lääkityksen raskauden jälkeen, kun hormonitoiminta vetää uudelleen häränpyllyä.
Ota yhteys neuvolalääkäriin ja keskustele koelääkityksen aloittamisesta. Hälyyttäviä nuo arvot eivät kuitenkaan vielä onneksi ole, ellei oireissa ole jotain sellaista mitä et kestä.

Vierailija

Itselläni oli diagnoosin saadessani THS yli 50 ja T4v kympin luokkaa. Ei nuo niin pahalta vielä kuulosta. Raskautta ajatellen kuitenkin lääkitys olisi hyvä saada käyntiin piakkoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt rv 10 ja tsh oli yli 9, t4v oli yli 11.

Nyt kun googlettelin niin tosi monilla tsh on matalampi, itse asiassa kellään ei ole näin korkea nettikeskusteluissa!!! Apua??!!

Ei tuo vielä mahdottoman korkea ole. Olen törmännyt mieheen, jolla TSH oli > 70. Hänet irtisanottiin työstäänkin, ennenkuin saatiin tietää, että työ ei sujunut, koska oli kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija

Raskauden aikana ja jo sitä suunniteltaessa TSH:n pitäisi olla alle 2. Tärkeää etenkin 20 ensimmäisen rv:n aikana, se jälkeen vauvan oma kilpirauhanen erittää kilpirauhashormonia. Ota nyt pikaisesti yhteys vaikka synnytys- ja naistentautienlääkäriin tms. Sulla on ilmeiseti kilpirauhasen vajaatoiminta ja se saattaa vaikuttaa lapsen älyyn tai hermostoon mutta älä huoli, eihän kaikki ole Einsteineja.

Vierailija

Tiedän erään naisen, jolla oli jo ennen raskautta diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta ja määrätty lääkitys, mutta hän ei vain piitannut sitä käyttää edes raskaana ollessaan. Tervepäinen lapsi tuli.

Vierailija

Minulla taas ei ennen raskautta ja raskausaikana puututtu kilppariongelmiin, nyt ongelmainen lapsi. Heti vaan sisätautilääkärille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat