Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

e-pillereistä asiaa...

Vierailija

Olen jo jonkun aikaa miettinyt, että alan syömään e-pillereitä koska saan niiin helposti finnejä ja näppyjä jos syön jotain vähänkin epäterveellisempää. Ja joskus niitä tulee ilman roskaruokaakin, esim. viime viikonloppuna söin todella terveellisesti ja aamulla leuassa komeili kunnon finni. Minulla on muutama tuttu, joilla on ennen iho ollut yhtä "huonossa" kunnossa kuin mulla nyt, mutta kun ovat aloittaneet e-pillerit niin iho on (todella) hyvässä kunnossa. VAIKKA mättävät herkkujakin yhtä usein kuin minäkin, eikä heille tule niin herkästi lisää näppyjä vaikka söisivätkin epäterveellisemmin välillä.

En kuitenkaan seurustele, joten sitäkin mietin kannattaako niitä vain ihon vuoksi syödä...
Olen myös lukenut joskus, että jos nyt aloitan pillereiden syönnin ja sitten jossain vaiheessa lopetan ja sitten taas joskus aloitan niin veritulpan riski kasvaa. Ja tää mua pelottaa.

Jos nyt päätän aloittaa pillerit, niin miten toi koko prosessi etenee? Menenkö vain apteekkiin ja ostan pillerit? Vai? En ole koskaan ennen niitä syönyt..

Asiallisia vastauksia kiitos.. :)

Kommentit (9)

Vierailija

Itse hankin e-pillerit lukiossa terveydenhoitajan kautta, joka lähetti minut lääkärille ja sitten hän antoi minulle ensin testiksi muutamaksi kuukaudeksi. Sitten piti käydä gynekologilla ja sain vuoden reseptin. :)
Olen kerran vaihtanut merkkiä sillä sain pahoja sivuoireita, esim mielenterveysongelmia. Nyt olen kuitenkin aikonut lopettaa e- pillerit. Olen käyttänyt niitä vähän yli 2 vuotta. Tuntuu että minun seksihalut on ihan lähteneet ja tuntuu että oon kokoajan tosi väsyny. En oo varma johtuuko ne siitä mutta aion kokeilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
tarvitset reseptin

Pitääkö se resepti uusia miten usein? Ja joutuuko sitten käymään myös kynegologin vastaanotolla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse hankin e-pillerit lukiossa terveydenhoitajan kautta, joka lähetti minut lääkärille ja sitten hän antoi minulle ensin testiksi muutamaksi kuukaudeksi. Sitten piti käydä gynekologilla ja sain vuoden reseptin. :)
Olen kerran vaihtanut merkkiä sillä sain pahoja sivuoireita, esim mielenterveysongelmia. Nyt olen kuitenkin aikonut lopettaa e- pillerit. Olen käyttänyt niitä vähän yli 2 vuotta. Tuntuu että minun seksihalut on ihan lähteneet ja tuntuu että oon kokoajan tosi väsyny. En oo varma johtuuko ne siitä mutta aion kokeilla.

Eikä.. :/ Sitäkin mä oon kuullu, että iho saattaa olla jopa pahemmassa kunnossa sitten pillereiden lopettamisen jälkeen, kuin mitä se oli ennen pillereiden aloittamista..  Huoh, miks tän pitää olla näin vaikeeta.. :/

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tarvitset reseptin

Pitääkö se resepti uusia miten usein? Ja joutuuko sitten käymään myös kynegologin vastaanotolla?

Resepti pitää uusia kerran vuodessa. Voi riittää, että jätät sen opiskelijaterveydenhuoltoon/paikkakuntasi tk:hon uusittavaksi, jolloin mitään tutkimuksia ei tarvita. Toki olisi hyvä edes muutaman vuoden välein (jos niin kauan syöt pillereitä) mittauttaa verenpaine ja otattaa papa-koe, vaikka reseptin uusiva lääkäri ei mitään tutkimuksia vaatisikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos kaikille avusta! Kyllä tämä jo vähän selvensi :)

-aloittaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat