Kannattaako lähärin kouluttautua sosionomiksi?
Kokemuksia? Tarjoaako sosionomin koulutus uutta? Mitä uusia mahdollisuuksia antaa työelämässä? Onko parempi palkka? Saako koulussa hyväksiluettua mitään lh-opinnoista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
En voi ihan suoralta kädeltä suositella sosionomin opintoja. En ole itse lähihoitaja, mutta lukiopohjalta kävin koulun. Riippuu ihmisestä, mitä haluaa tehdä. Minulle työelämä on ollut pettymystä. Työ on raskasta, kiireistä ja huonosti palkattua. Olen siis työskennellyt vuodesta 2000 alkaen monilla sektoreilla.
Eli olet valinnut itsellesi sopimattoman ammatin ja sen perusteella sanot, ettet voi suositella opintoja?
Sama kuin minä lukisin itseni lääkäriksi, mutta pelkään helkkaristi veren ja sisäelimien näkemistä, joten työ on siksi kamalaa enkä voi suositella lääkärin opintoja kenellekään.
On ihan itsestä kiinni millaisiin töihin sosionomina päätyy. Toinen menee laitokseen / päiväkotiin / osastolle / päivätoimintaan, jossa on jo esim keikkaillut ja tekee lähes samoja töitä lähärin kanssa. Raskasta, fyysistä vuorotyötä.
Jotkut tavoittelevat ns. "parempaa" työtä toimistossa tai vastaanotolla, joka on usein siistiä päivätyötä vaikka voi sisältää yhteistyökuvioita ja vaativaa asiakastyötä. Näihin töihin vaaditaan sosionomin paperit, eivätkä ne ole sosiaalityöntekijän töitä. Näihin töihin on todella paljon hakijoita eikä niitä riitä kaikille. Palkkaus melko vähäinen: 2500 - 3000 e / kk, ei vuorolisiä.
Suoraan ei saa hyväksiluettua lähäriopintoja, mutta ainakin Tikkurilan Laureassa voi ahotoida kursseja/kurssien osia.
Vierailija kirjoitti:
On ihan itsestä kiinni millaisiin töihin sosionomina päätyy. Toinen menee laitokseen / päiväkotiin / osastolle / päivätoimintaan, jossa on jo esim keikkaillut ja tekee lähes samoja töitä lähärin kanssa. Raskasta, fyysistä vuorotyötä.
Jotkut tavoittelevat ns. "parempaa" työtä toimistossa tai vastaanotolla, joka on usein siistiä päivätyötä vaikka voi sisältää yhteistyökuvioita ja vaativaa asiakastyötä. Näihin töihin vaaditaan sosionomin paperit, eivätkä ne ole sosiaalityöntekijän töitä. Näihin töihin on todella paljon hakijoita eikä niitä riitä kaikille. Palkkaus melko vähäinen: 2500 - 3000 e / kk, ei vuorolisiä.
Samaan tapaan sitä muillakin alolla on ne halutuimmat pestit, joihin ei pääse ihan noin vaan...
En nyt itsekään oleta, että heti valmistuttua pääsen siihen parhaimpaan paikkaan nostamaan hyvää liksaa, vaan kyllä se täytyy lähteä liikkeelle niistä paikoista joihin pääsee helpommin. Sieltä sitä ammattitaitoa aletaan pikkuhiljaa keräämään.
No mites kun vieläkin lastensuojelulaitoksissa on suurimmaksi osaksi lähihoitajia ja myöskin kasvatus ja ohjausalan käyneitä? 10 vuotta sun kommentin jälkeen?
Kannattaisiko opiskella diakoniksi? Vastanneet pitkälti sosionomin opintoja.
Useimmissa paikoissa työnkuva on ihan sama