Miten tottua täällä käyviin

hieman harmistunut

perhetyöntekijään ja kotipalvelun työntekijään?

Ptt saatiin syksyllä isomman lapsen osastojakson jälkeen, kun hoitaja osastolta piti sitä niin ehdottoman tärkeänä ja annoin sitten periksi hänelle, kun niin jauhoi ja jauhoi asiasta sitkeästi.

Ptt taas itse tässä ehdotti tuota kotipalvelu työntekijää, että tulee helpostusta arkeeni, kun tänne on loppuvuodesta vauva tulossa. Sanoin, että kyllä kotiaskareet itse pyöritän, mutta apua voisi enemmän olla siitä, että työntekijä auttaa isompaa lasta huoneensa siivoamisessa.

Vaan on tässä oma sopeutumisensa kyseisiin työntekijöihin. Koen, heidät jotenkin ulkopuolisina tahoina elämässämme. Perhetyöntekijän kanssa käynnit ovat sujuneet lähinnä keskustelun merkeissä ja tuntuu, että pienempi lapsista hänen aikaan tosi paljonkin testailee rajojaan, että mitä saa tehdä ja mitä ei? Koen tuon tosi hankalana juttuna, kun muuten osaa olla ihan nätisti. Kotipalvelutyöntekijä on kerran täällä nyt käynyt ja silloin lähinnä leikitti pienempää. Jatkossa hänen pitäisi alkaa siivoilemaan isomman lapsen kanssa lapsen leikkihuonetta.

Ja valmistellut olen jo useasti isompaa tulevasta siivoushommasta, vaan isompi on useasti tuuminut, että hän laittaa huoneensa oven lukkoon, niin sinne ei kukaan pääse tulemaan. Olen myös sanonut hänelle, ettei kaikkea tarvitse kerralla siivota, vaan pieni osanen huoneesta kerrallaan. 3 tuntiahan kotipalveluhenkilö on täällä käymässä, joten jos ei lapsi häntä päästä huoneeseensa menemään, niin kiva kiva, ei minullakaan ole mitään tehtävää täällä alhaalla hänelle. Haluan itse nämä alakerran hommat ( tiskityöt, pyykkihuolto, siivous ja muu järjestelemiset ) hoitaa kuntoon. Joten on jatkossa tiedossa pitkät 3 tuntia.

Tuntuu, että nämä viikot ennen vauvan syntymää muuten menisivät ihan ok, paitsi noiden kahden työntekijän käynnit "pilaavat" koko viikon. Kun yksi tulee yhtenä päivänä tänne muutamaksi tunniksi ja toinen toisena päivänä. Olen niin tottunut olemaan arkipäivät lasten kanssa kahdestaan, niin en tarvitsi tänne tuollaisia ihmisiä ollenkaan. Saatikka, että saatan lähteä pienemmän kanssa jonnekin autoajelulle ihan ex-tempore, niin etpä enää voi tehdäkään noin, kun pitää ottaa huomioon, että tuleeko jompikumpi tädeistä minä päivänä tänne käymään?

Muutenkin miehellä on syksyn työhommelit loppusuoralla, niin hänkin kohta puoleen kanssa kotiin jää ja on ainakin vielä tammikuunkin kotona. Hänestä on iso apu arjen pyörittämisessä, niin tuokin on yksi syy, ettei tänne todella tarvita vielä tuollaisia lisätyöntekijöitä.

Sen aion kyllä kummallekin sanoa, että haluamme olla oman perheemme kesken niin joulunpyhä- kuin uudenvuodenviikonkin kuin ekan viikon uuden tulokkaamme kanssa. En halua heidän heti tänne tulevan sillä viikolla, kuin pieni on maailmassa. On ne ekat päivät ja viikot aina sellaista härdelliä & kaaosta, etten tarvitse sitä katsomaan tänne yhtään ylimääräisiä henkilöitä. Muutenkin arkirytmit voivat mennä hetkeksi nurinniskoin ja kyllä ne siitä sitten taas paikoilleen loksahtavat. Ja jos vielä imettäminenkin tämänkin tulokkaan kanssa onnistuu, niin haluan siihenkin tietyn rauhan alkumetreille, että se jatkuisi hyvänä ja onnistuisi ylipäätään.

Kommentit (5)

alkuperäinen

Kiitokset tsempeistä.  Ei tämä minullekaan mitään kivaa ole.   Kun eivät ole sukulaisia eivätkä tuttavia, vaan vennonvieraita ihmisiä, niin jotenkin on vaikeaa sopeutua heihin.

Viime kerralla kun alkoi kotipalvelu-henkilön läsnäolo "tympimään", niin lähdin tiskaria purkamaan, niin sain olla omissa oloissani edes hetken verran.

Vierailija

Tuota, millä paikkakunnalla saa kotipalvelusta henkilön kolmeksi tunniksi siivoamaan? Kunnallisen puolen kotipalvelun työntekijät ainakin meidän kunnassamme hoitavat vanhuksia, eivät siivoa. Eivätkä missään tapauksessa ole kenenkään luona kolmea tuntia.

alkuperäinen

No näin viime viikon alkupalaverissa se työntekijä itse sanoi, että aikaa on varattu 3 tuntia per kerta ja että tämä palvelu kestää sen 3kk eli helmikuun loppuun - maaliskuun alkuun.  Perhetyöntekijä on täällä noin 1,5 tuntia per kerta.

Samoiten minun yksi tuttavani, joka toimii kanssa perhetyössä, sanoo, että saattaa olla jossain perheessä sellaiset 3-4 tuntia per kerta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat