Miten keskustella miehen kanssa...

Vierailija

Rakentavasti?

Yritän joskus keskustella mitä minä haluaisin tulevaisuudelta, mutta mies vetää hirveät pultit ja sen jälkeen vähintääkin pakotan sen ja ahdistan nurkkaan, ja sitten se suuttuu, vaikka keskustelen aivan normaalisti.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rakentavasti?

Yritän joskus keskustella mitä minä haluaisin tulevaisuudelta, mutta mies vetää hirveät pultit ja sen jälkeen vähintääkin pakotan sen ja ahdistan nurkkaan, ja sitten se suuttuu, vaikka keskustelen aivan normaalisti.

En tiedä miten, mutta ei ainakaan pakottamalla. Usko pois, sillä saa aikaan vain ahdistusta ja tappelua. Olen itse kokeillut tuota strategiaa ja tiedän erään ystäväni kanssa keskusteltuani, että hänellä on ollut sama strategia. Painostuksen jälkeen seuraavat keskusteluyritykset samasta aiheesta ovat valmiiksi tuhoontuomittuja, kun vastapuoli ahdistuu heti alkuunsa vanhojen muistojen vuoksi.

Vierailija

Sääntö nro 1: puhu aina minä-viesteillä. "MInä koen/tunnen/kuulen...". Älä koskaan aloita lausetta sanalla "sinä et halua/kuuntele....". Tämä syyllistää, ja silloin toisella ei ole mitään mahdollisuutta tehdä muuta kuin puolustatua.

Toinen vinkki: kysy. Koko ajan kysy, mitä mieltä toinen on. Älä mitenkään arvostele tai tuomitse, mitä toinen haluaa.

Vierailija

Olemme seurustelleet monta vuotta, ja asun melkein joka toinen päivä miehen luona.
Eilen sitten kysyin, että mitä mieltä olisi jos muutettaisiin yhteen, kun typerää maksaa kahdesta asunnosta vuokraa.
Kuulemma painostin. Aikaisemmin en ole kysynyt muutosta.
Ja nyt se on minulle siitä suuttunut.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sääntö nro 1: puhu aina minä-viesteillä. "MInä koen/tunnen/kuulen...". Älä koskaan aloita lausetta sanalla "sinä et halua/kuuntele....". Tämä syyllistää, ja silloin toisella ei ole mitään mahdollisuutta tehdä muuta kuin puolustatua.

Toinen vinkki: kysy. Koko ajan kysy, mitä mieltä toinen on. Älä mitenkään arvostele tai tuomitse, mitä toinen haluaa.

Tosta minä-sanan käytöstä tulee mieleen että aina on kyse vain sinusta ja sun haluista. Kuunteleppa vaikka hetki minä-sanan viljelijöitä, aika itsekkäiltä kuulostavat.

Vierailija

Voit myös kysyä mieheltä neuvoa: "Haluaisin elämältäni tätä ja tätä, osaatko neuvoa, miten tämän pystyisin toteuttamaan, niin että sinäkin olisit onnellinen?"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tosta minä-sanan käytöstä tulee mieleen että aina on kyse vain sinusta ja sun haluista. Kuunteleppa vaikka hetki minä-sanan viljelijöitä, aika itsekkäiltä kuulostavat.

...ja siksipä tuota ykköstä ja kakkosta käytetäänkin yhdessä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olemme seurustelleet monta vuotta, ja asun melkein joka toinen päivä miehen luona.
Eilen sitten kysyin, että mitä mieltä olisi jos muutettaisiin yhteen, kun typerää maksaa kahdesta asunnosta vuokraa.

Ap

Ja miksi sä haluaisit asua yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa et voi jutella asiallisesti jokapäiväisistä asioista ja parisuhteestanne?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli joko mies on hullu, tai sitten et kerro ihan kaikkea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun mielestäsi parempi ehdotus?

- Sinä-sanalla aloittaminen syyllistää

- Kaikki-sanalla aloittaminen yleistää

=> millä sanalla minun pitäisi sitten ilmaista itseäni?

KirkkoSisko
Seuraa 
Liittynyt1.2.2011

Hei ap

Melkein kaikki parisuhteiden haasteet ja ongelmat liittyvät kommunikaatioon, viestintään.  Vaikeista asioista keskustelu on vaikeaa ja siihen helposti liittyy monenlaisia sudenkuoppia jotka pilaavat tai tukehduttavat keskustelun. Lisäksi keskustelukykyyn vaikuttaa titenkin merkittävästi kummankin osapuolen aikaisemmat kokemukset keskustelusta: osaako luottaa siihen, että tulee kuulluksi tai ymmärretyksi vai onko aikaisemmin aina 'keskustelu' ollut vain vikalistan kuuntelemista ym.

Pariviestinnän kurssit ovat ehdottomasti hyödyksi ja tarpeen, sanoisin kaikille pareille mutta etenkin niille, joilla ei ole toimivaa keskustelukulttuuria luonnostaan. Niissä nimenomaan toisten parien kanssa yhdessä opetellaan keskustelutaitoja, kuuntelemisen taitoja, itseilmaisun taitoja.  Niitä järjestää mm. ParisuhdeKataja, voit googlata. Monissa seurakunnissa myös järjestetään parisuhde/pariviestintäkursseja.

Toivon teille uusien taitojen oppimista

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Käyttää kaikkia sanoja tasapainoisesti. Käyttää kysymyksiä. (tämä tosin tekee utelijaan vaikutuksen)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Käyttää kaikkia sanoja tasapainoisesti. Käyttää kysymyksiä. (tämä tosin tekee utelijaan vaikutuksen)

Onnea valitsemallasi tiellä. Näin viestinnän opettajana vain totean, että syyllistämistä ja yleistämistä ei tämän hetken tietämyksen mukaan koskaan kannata tehdä. Oli sitten kyse esimiehen palautteenantotaidoista tai parisuhdeoppaiden opeista.

Vierailija

Mun mies samanlainen. Kova mies höpöttelemään, mutta kun rupean puhumaan suhteen asioista, niin tuntuu heti, että ahdistelen.
Isoja riitoja tästä ollut juuri, kun toinen ei pysty/halua keskustella.
Sitten ollaan mykkäkoulussa

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat