Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaksaa masentuneen kumppanin kanssa?

Vierailija

Kysymys otsikossa. Olemme olleet n. 5 vuotta yhdessä, josta tämä masennus kestänyt vuoden ajan. Mies hoitaa kaikki välttämättömät asiat kuten töissä käymisen, syömisen, liikkumisen ja nukkumisen. Mihinkään muuhun ei kuitenkaan ole energiaa, eikä minulle ole juurikaan riittänyt aikaa, eikä enää halua tehdä asioita yhdessä. Mies on hakenut apua ongelmiinsa, kuten voimakkaisiin raivokohtauksiinsa ja se on auttanutkin, tuntuu vain että hänelle tulee jatkuvasti uusia ja uusia ongelmia. Olen koittanut tukea ja ymmärtää häntä, mutta nyt keinoni ovat loppu. Riitelemme viikoittain, ja riidat voivat hyvinkin kestää kaksi päivää. En näe enää muuta ulospääsyä tilanteesta kuin eron, mutta haluaisin vielä uskoa että tämä muuttuu paremmaksi. Hän on elämäni rakkaus, jonka takia olen valmis kääntämään joka kiven että tilanteeseen löytyisi ratkaisu. Onko teillä neuvoja miten tästä eteenpäin? Olisin kovin kiitolinen vastauksistanne.

Kommentit (10)

Vierailija

Onhan testosteronit mitattu?

Terapeutin vaihto parempaan?

Muutto valoisampaan maahan?

Uskoontulo?

Ole tarkkana, että tajuat milloin et enää itse jaksa. Voi hyvin olla että et pysty miestä auttamaan, joten pidä huoli edes itsestäsi. Ero voi olla lopulta sulle ainoa pelastus. Paha tilanne, otan osaa.

Vierailija

Minunkin mieheni oli masentunut, emme tosin riidelleet tai mitään. Se oli todella vaikeaa aikaa, mutta hoidon ja lääkityksen avulla hän pikkuhiljaa palasi entiselleen. Vaikea sanoa, mitä sinun miehellesi tapahtuu. Tilanne saattaa parantua tai pahentua.

Minulla riitti kärsivällisyyttä, koska olen itsekin ollut masentunut ja tiedän sen tunteen. Ymmärrän kuitenkin senkin hyvin, jos joku ei jaksa masentunutta kumppania loputtomiin. Anteeksi, mutta en osaa antaa tarkkoja neuvoja siihen, kuinka toimia... Itse tunnet tilanteenne parhaiten. Kannattaisiko vaikka ottaa vähän etäisyyttää hetkeksi, vaikkei kokonaan eroaisi? Tuo riitely ei nimittäin kuulosta hyvältä.

Vierailija

Ei ole edes vielä kunnolla masentunut, jos käy töissä, syö, jaksaa liikkua ja nukkuu normaalisti.
Kun itselle iskee masennuskausi, mikään noista ei toimi.
Teillä menee siis vielä ihan hyvin.

KirkkoSisko
Seuraa 
Liittynyt1.2.2011

Hei ap.

Olet saanut jo fiksuja kommentteja. Minäkin tahdon kannustaa siihen, että alat määrätietoisesti hoitaa myös itseäsi.  Puolison sairastuminen keikuttaa parisuhteen erillisyys-akselia. On vaikea ylläpitää itsestään erillistä ja itsenäistä puolta, jos toisen oireet pulppuavat parisuhteeseen. Se on kuitenkin välttämätöntä. Sillä, että tuet miestäsi oman jaksamisesi kustannuksella ei ole kestävää pohjaa.

Tukea itsellesi voit löytää esim. terveyskeskuksen sairaanhoitajalta. Myös seurakunnan diakoniatyötekijän luona voi käydä keskustelemassa. Monissa seurakunnissa on mielenterveyskuntoutujille toimintaa ja vertaistukea. Jos miehesi osallistuisi esim. sellaiseen, voi olla että sinulle vapautuisi energiaa, kun hän saisi entistä enemmän tukea muualta.

Ota oma vointisi vakavasti. Viime kädessä kukin aikuinen ihminen vastaa voinnistaan itse. 

Vierailija

Kiitos vastauksistanne. Emme käy yhdessä, koska mies käy yksin terapiassa mikä onkin todella hyvä asia. Tuntuu vain, että minullakin on kaiken tämän myötä hämärtänyt normaalin raja. En siis tiedä tarkalleen miten minun pitäisi häntä tukea, ja miten saisin nuo riidat loppumaan kun itsekin alan olla aika väsynyt tähän tilanteeseen. Taukoa olemme kokeilleet aikasemminkin, mutta palanneet aina yhteen-koska ajattelemme tunteella emmekä ns. järjellä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes vielä kunnolla masentunut, jos käy töissä, syö, jaksaa liikkua ja nukkuu normaalisti.
Kun itselle iskee masennuskausi, mikään noista ei toimi.
Teillä menee siis vielä ihan hyvin.

Sanooko sulle nimi Nela mitään?

Monet pinnistelee töissä viimeiseen saakka, ja sit pinna katkeaa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat