Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juna on edelleen parempi kuin bussi – hintaerosta huolimatta

Vierailija

Menin perjantaina pitkästä aikaa bussilla 100km matkan, jonka aiemmin olen yleensä mennyt aina junalla. Hinta tosiaan oli noin kympin halvempi, mutta muuten bussi on paljon ahtaampi, epämukavampi, hitaampi, meluisampi. Edessäni vielä istui herra hajuherne, joten sain nauttia tuoksuista koko matkan. Junassa pystyy vaihtamaan penkkiä tai vaikka vaunua, jos tulee aihetta.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Juna ei yleensä ole aikataulussa ja jo 3 asteen pakkanen hyytää lähiliikenteen kokonaan.

Bussissa muuten voi myös vaihtaa penkkiä ihan samoin kuin junassa.

Vierailija

No kiva sulle, mutta yleensä puhutaan isommasta hintaerosta kuin 10 euroa. Esimerkiksi helsinki-tampere bussit ovat 7-12 euroa suunta (onnibussi tai matkahuolto) vs 36 euroa per suunta VR.
Ja itse koen että hajuhaittoja on enemmän noissa junissa, jos joutui lähelle wc-tiloja. Tuntuu että säästävät siivouksissa?

Vierailija

Hinta tosiaan bussissa olisi ollut vielä halvempi, mutta otin paikkavarauksen. Varauksella ei sitten tehnyt mitään, sillä mennessä bussissa oli tilaa muutenkin, ja palatessa joku istui paikallani, joten menin sitten taakse missä oli yksi penkki vapaana.

Myös aikataulutus sujuu junassa paremmin verrattuna siihen, jos bussilipun varaa netissä (halvinta). Nytkin hoidin kaikki asiat vierailemassani kaupungissa nopeammin kuin olin suunnitellut (tai olin tehnyt aikataulun siten ettei varmasti tule kiire), ja jouduin odottamaan paluumatkaa kaksi tuntia. Junalla olisin voinut mennä vaan asemalle ja mennä ekaan junaan joka lähtee, koska lippua ei tarvi varata etukäteen.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kiva sulle, mutta yleensä puhutaan isommasta hintaerosta kuin 10 euroa. Esimerkiksi helsinki-tampere bussit ovat 7-12 euroa suunta (onnibussi tai matkahuolto) vs 36 euroa per suunta VR.
Ja itse koen että hajuhaittoja on enemmän noissa junissa, jos joutui lähelle wc-tiloja. Tuntuu että säästävät siivouksissa?

Mulla just nimenomaan bussissa oli noita hajuhaittoja, koska paluumatkalla olin takapenkissä, missä on wc lähellä. Ihmiset ei osanneet käyttää wc:n ovea joten se repsotti auki matkan aikana moneen kertaan ja hajut tuli matkustamon puolelle. Junassa wc on erillään istumapaikoista.

ap.

Vierailija

Itselläni vähän sama kokemus. Menen mieluummin junalla sen reilu 100km matkan. Tosin kuljen vain kaukojunilla ei mitään kokemusta lähijunista. Bussi on kyllä niin epämukava matkustaa etenkin jos on mukana pienet lapset.

Onhan se juna kallis mutta ainakin vielä maksan mieluummin vähän enemmän siitä junan mukavuudesta. Matkustan junalla noin 2-3xkuukaudessa.

Vierailija

Mäkin menisin mieluummin junalla, mutta kun hinta-erot on niin jäätävät, niin opiskelijana pitää valita se bussi...

Vierailija

Junassa on kyytiin nousemisesta lähtien kaikki mukavampaa. Sisäänkäyntejä on monta, joten jonoa ei muodostu, eikä kuskin kanssa tarvi setviä matkan maksamista/näyttää kuittia että on nettilippu. Junan eteinen on tilava ja siitä on helppo sujahtaa mieleiseensä suuntaan. Bussissa pitää klenkata kapeaa käytävää lonkat mustelmilla. Ja tosiaan se että penkkejä ei ole edes numeroitu, vaikka niihin myydään paikkavarauksia. Wtf?

Vierailija

Voin aina huonosti bussissa pitkillä matkoilla, joten minulle bussi on vaihtoehto vain hätätilanteissa. Junassa on ne omat ongelmansa, mutta maksan mielelläni ekstraa lipusta, ettei mun tarvitse miettiä koko matkaa tuleeko nyt oksu vai ei.
Matkapahoinvointitableteista tulen vain kummalliseen tokkuraan, josta pidän yhtä vähän.

Vierailija

Esim. Mikkeli-Helsinki-Mikkeli meno-paluu on bussilla 40 euroa ja junalla 100 euroa. Juna on toki mukavampi ja myös hiukan nopeampi (ero voi olla tosin vain 10 minuuttia), mutta ei siitä lystistä sentään viitsi tuota hintaeroa maksaa.

Junaliikenteen taru lienee Suomessa pian lopussa, jollei sinne pian saada vapaata ja toimivaa kilpailua.

Senkin voisi mainita, että Mikkelissä on kohtuullisen iso ratapiha, mutta se kumisee tyhjyyttään poislukien jotkut vanhat seisonnassa olevat tavaravaunut. Monopoli-VR:ää kun ei enää kiinnosta kuljettaa tavaraa kiskoilla.

Vierailija

Tuosta "Vr on kalliimpi kuin yksityinen"-jutusta: briteissä junalippu Gatwick–Lontoo maksaa 10,20 puntaa (noin 15 euroa). Suomessa pidempi väli Helsinki–Jokela on 8,60 euroa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuosta "Vr on kalliimpi kuin yksityinen"-jutusta: briteissä junalippu Gatwick–Lontoo maksaa 10,20 puntaa (noin 15 euroa). Suomessa pidempi väli Helsinki–Jokela on 8,60 euroa.

Isossa-Britanniassa on rautateillä käytössä yksityiset monopolit (jossain määrin vastaava systeemi kuin vielä muutama vuosi sitten Suomen bussiliikenteessä). Aika itsestään selvää, että yksityiset monopolit ovat jopa valtio-omisteista monopolia kalliimpia.

Toisaalta lentomatkustajilta osataan muutenkin ottaa rahat pois liki kaikkialla maailmassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat