Persut kaatamassa hallintarekisteriuudistuksen

Vierailija

On persuista sentään jotain hyötyä. Nyt ei pääse Stubbin kaverit siirtämään hämäriä omistuksiaan piiloon ainakaan niin helposti.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1448765579513.html

Kommentit (7)

Vierailija

Kun kolmasosa hallituksesta riittää kaatamaan esityksen, esitys kaatuu. Niissä asioissa, joissa tarvitaan enemmistö päättämään,  ei yksi puolue kolmesta voi tehdä mitään yksinään.

Vierailija

Suomalaisen sijoittajan ei nytkään ole kovin vaikeaa  siirtää osakeomistuksiaan piiloon Suomen viranomaisilta ja medialta. Ei niitä mikään pakko ole kotimaassa hautoa.

Miksi muuten osakeomistuksen pitää olla julkista, kun kaikki pankkitiedot ovat tiukan salaisuuden takana? Jos minulla on 1 000 euron osakkeet, sen saavat tietää kaikki, mutta  jos minulla on 1 000 000 euroa pankissa, se on salaisuus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen sijoittajan ei nytkään ole kovin vaikeaa  siirtää osakeomistuksiaan piiloon Suomen viranomaisilta ja medialta. Ei niitä mikään pakko ole kotimaassa hautoa.

Miksi muuten osakeomistuksen pitää olla julkista, kun kaikki pankkitiedot ovat tiukan salaisuuden takana? Jos minulla on 1 000 euron osakkeet, sen saavat tietää kaikki, mutta  jos minulla on 1 000 000 euroa pankissa, se on salaisuus.

No ainakin jos olet saanut ne rahat ansio- tai pääomatuloilla, niin se rahan saaminen on julkista.

Vierailija

"Suomalaisen sijoittajan ei nytkään ole kovin vaikeaa  siirtää osakeomistuksiaan piiloon Suomen viranomaisilta ja medialta. Ei niitä mikään pakko ole kotimaassa hautoa.

Miksi muuten osakeomistuksen pitää olla julkista, kun kaikki pankkitiedot ovat tiukan salaisuuden takana? Jos minulla on 1 000 euron osakkeet, sen saavat tietää kaikki, mutta  jos minulla on 1 000 000 euroa pankissa, se on salaisuus."

- Hyvä kysymys. Yksinkertainen vastaus  esittämääsi kysymykseen on, että tililläsi oleva raha periaatteessa vain "makaa tililläsi" (- Käytännössä sillä pankkitekee businestä). Sen sijaan jos tai kun omistat osakkeita, niin usein nämä omistetut tahot käyttävät muunkinlaista yksinkertaistaen valtaa myös muita kohtaan ja omistamalla osakkeita ikäänkuin hyväksyt tuon vallan käyttämisen

Esimerkki jos omistat suurn määrän kaupan sanotaanko vaikka Keskon  osakkeita. Kesko haluaa rakentaa suuren kauppa -yksikön kotikuntasi paraatipaikalle. Samasta paikasta kilpailee myös vaikkapa S-ryhmä, Stockmann ja joukko pienyrittäjiä, jotka ovat lyöttäytyneet yhteen, tarjotakseen todellisen vaihtoehdon edellä mainitulle kaupan suur-toimijoille, sekä huhtaan, että paikasta saattaisi olla kiinnostunut jokin ei suomalainen yhtiö, mutta joka empii, koska Suomen markkinoita pidetään niin keskittyneinä ja suljettuina.

Paraati -paikkaa koskeva asia -kysymys siitä, kuka sille saa rakentaa- etenee päätettäväksi. Olet yksi päätöksen tekijöistä. Mitä luulet vaikuttaako päätökseesi se, että omistaisit hyvin paljon kaeskon osakkeita? Mitä luulet saattaisiko jotain äänestäjää, vaikkapa yhtä edellä mainituista pien-yrittäjistä myös tietää, että mitä sinä päättäjänä omistat? Entä mahtaisko tuota Suomen markkinoille mahd. pyrkivää kiinnostaa kuka omistaa Suomessa nykyisiä toimijoita? Tai ajatteletko nämä ovat satunnaisia tahoja, joita asia saattaa kiinnostaa ja tavallista tossun kuluttajaa ei kiinnosta asia. Kuten ei varmaan sekään, jos tai kun päättäjä X.llä on huomattava omistus yksityisestä terveydenhoito-alan ketjusta ja joka haluaa, jostain syystä olla päättämässä siitä, miten terveydenhuollon markkinoita jaetaan yksityisten ja julkisten toimijoiden kesken.      

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jopa FK myöntää, ettei suunniteltuun uuteen omistusrekisteriin saada tietoja ulkomaisilta säilyttäjiltä. Tämä avaisi mielenkiintoisen markkinaraon näille ulkomailta käsin toimiville säilyttäjille, sillä niiden palvelujen käyttäminen vaikeuttaisi rikollisen toiminnan ja sisäpiirikauppojen valvontaa Suomessa. Viranomaisten tiedonsaanti vaikeutuisi, kun omaisuuden kätkeminen ketjutusten ja järjestelyjen kautta helpottuisi, kuten valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen on äskettäin julkisuudessa todennut.

Suurin moraalinen kysymys on, että uusi hallintarekisteri mahdollistaa myös vallanpitäjien osakkuuksien piilottamisen.  Kuinka silloin voimme olla varmoja, että päätökset, joita tehdään, eivät perustu vallanpitäjän/-pitäjien omiin henkilökohtaisiin intresseihin? Varsinkin nyt, kun olemme herännneet huomaamaan, että jo nykyisellään politiikkaan ja päätöksiin vaikuttavat pääasiassa puolue- ja hyvä-veli-järjestelmän intressit enemmän kuin kansan etu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat