Suomalaiset eivät kuulemma halua siivota työkseen
Mutta itse vaan mietin, että miksei minulle vuosien työttömyyden aikana ole tullut yhtään työtarjousta työkkäristä siivoojan työstä eikä niitä työpaikkoja muutenkaan tunnu olevan erityisemmin vapaana.
Todella moni työtön tekisi mielellään myös niitä siivoojan hommia (jopa osa-aikaisena tai pätkissä), mutta jos työnantajien ei muka-työvoimapulan vallitessa edes kiinnosta niitä töitä tarjota heille, niin ongelma taitaa olla jossain ihan muualla kuin suomalaisten työhaluttomuudessa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Siivouksesta maksetaan ainakin kunnallisissa laitoksissa yms. niin huonoa palkkaa, että siksi sinne ei saada suomalaisia työntekijöitä. Maahanmuuttajat tulee halvemmalla, ja niillä paikkakunnilla, joissa maahanmuuttajia ei (toistaiseksi) niin paljoa ole, monet siivoojat on enemmän tai vähemmän vajaakuntoista porukkaa eikä heille makseta täyttä palkkaa.
Bussikuskeina on ulkomaalaisia pilvin pimein lähinnä pääkaupunkiseudulla, heti pohjoisemmassa bussit kulkee pääosin kantasuomalaisten ajamana.
Kuntapuoli maksaa ainakin täällä Pirkanmaalla huomattavasti yksityissektorin riistofirmoja parempaa palkkaa. Oma tuntipalkkani 12,24.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojan palkalla ei elä. En menisi siivomaan. Vähintään 2000e kuussa on tienattava että työ kannattaa.
Mukavasti elää, 2040 euroa kuussa, päivätyö julkisella. Tosin olen ammattiin koulutettu.
Miten ihmeessä siivooja voi tienata noin paljon? Normipalkka on n. 1 500 € kokopäivätyöstä.
2 ikälisää,1työn vaativuuslisä. Peruspalkkani ilman noita on n 1820.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7e/h eli kuukaudessa jotain 1200e. Siitä verot pois jää 1000 euron pintaan. Tästä pois vuokra 600e jää vielä 400e käytettäväksi. Toisaalta sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja saat sen päälle 480e käyttelyrahaa.
Jos käyttörahaa jää vuokran jälkeen 400 euroa, niin silloin toimeentulotukea saa vain 80 euroa.
Pointti oli se, että mennäkö siivoamaan, jos saman elintason saa vapaaherrana. Sen takia ei ole tunkua siivoojan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivojan palkalla ei elä. En menisi siivomaan. Vähintään 2000e kuussa on tienattava että työ kannattaa.
Miten niin? Esimerkiksi mun ja miehen vuokra on 440 e ja laskut plus matkakortit n. 160 e. Jos edes toinen tienaisi 2000 e, jäisi meillä joku 700 e säästöön joka kuu.
Asut jossain tosi korvessa kun vuokra noin halpa.
Kuulin jostain, että paikallisliikenteen bussikuskit tienää yli kolme tonnia. Pitääkö paikkaansa? Jos pitää, niin vaikea uskoa, että suomalainen ei haluaisi siihen hommaan mennä.
Minä tein siivoojan työtä muutamia vuosia, myymäläkohteissa. (Prisma, Siwa, Kodin1 ym..) Työ työnä oli mukavaa mutta ihmiset hirveitä. Joka päivä johonkin kohteideni vessoista oltiin oksennettu todella sotkuisesti. En edelleenkään voi käsittää - kuka tulee Prismaan oikeasti oksentelemaan niin usein? Kuukautissiteitä liimailtiin seinille. Joskus ihmiset heittivät eteeni roskia. Mieleeni jäi erityisesti eräs äiti, joka minut nähtyään pudotti lapsen jäätelöpaperin eteeni. Lapsi yritti nostaa pudonneen roskan, mutta äiti esti yrityksen ja naurahti ivallisesti että "pitäähän siivoojalla työtä olla". Minua on heitelty tyhjillä tölkeillä ja limsapulloilla.
Perjantaisin paikalliset pulsut kävivät suihkussa kaupan tiloissa ennen sulkemisaikaa, suihkuttivat bideillä lattiat lainehtiviksi ja rullasivat käsipaperit loppuun asti ympäri vessaa. (Käyttivät pyyhkeinä) Eräässä toimistossa yksi työntekijä vihasi siivojia tosissaan, kusi wcharjan pidikkeeseen ja jos iski hätä nro 2, levitti sen istuinrenkaaseen. Lähti aina viimeisenä pois toimistolta jotta ehti tuhota vessan - minä taas olin siellä ensimmäisenä aamulla. Työyhteisö ei edes tiennyt ennenkuin asia otettiin siivojien toimesta työpaikalla ilmi.
Kun lopetin, Prisma piti siivota tuntiin neljä kertaa viikossa. Voitte vaan kuvitella mitä siinä ajassa ehtii. Sama hotelleissa, noin 8min aikaa per huone.
En yhtään ihmettele miksi kukaan itseään kunnioittava ei suostu tähän työhön. Minäkin yritin aikani. Työpaikkoja taas ei ole, koska kilpailutuksen vuoksi valtaviin elintarvikekeskuksiinkin tarvitaan työntekijää viikossa vain 3-4 tunnin ajan. Siinä siivoaa jo yhden keskustan, että edes yhdelle saadaan 8h/päivä täyteen. Voitte vaan kuvitella missä saastassa elätte, kun siivoojille ei anneta mahdollisuutta siivota kunnolla. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
Olen tehnyt nuorena ja naiivina siivoustöitä vuosia viikonloppuisin ja silloin tällöin kokopäiväisesti. Vähän kyllä epäilen, että moni siivousfirma palkkaa mieluummin kielitaidottomia maahanmuuttajia, koska he eivät yleensä kuulu ammattiliittoon, eikä heillä ole hajuakaan oikeuksistaan. Heitä on helppo kusettaa ja vaatia ihan mitä vaan. Eivät myöskään ole ihan heti lähdössä muihin hommiin toisin kuin koulutetut suomalaiset. Toki siellä on sitten joukossa niitä, joilla on melko afrikkalainen työmoraali, mutta heidät saa potkittua pihalle helposti ja eikun uutta ummikkoa kehiin. Uskon, että siivoufirmojen pikkupomot myös suorastaan kammoaa itseään koulutetumpia, koska pelkäävät, että he alkavat neuvomaan ja aiheuttavat ylimääräistä vaivaa. Maahanmuuttajia on helppo käskyttää kuin koiraa ja purkaa heihin oma katkeruutensa.
Kiinteistöhuoltoalalla ei tällä hetkellä mene kovin hyvin, kuten ei muillakaan aloilla. Ainakaan meidän firmalla ei meinaa töitä oikein riittää nykyisellekään siivousporukalle, eikä esim. kesällä pystytty palkkaamaan kesätyöntekijöitä. Kilpailu on kovaa, kilpailutuksissa on menetetty isojakin asiakkaita ja jotkut asiakkaat ovat luopuneet kokonaan ulkopuolisen siivousfirman käytöstä ja työntekijät siivoavat itse (näin ainakin esim. joissakin ruokakaupoissa). Siivouksesta on helppo säästää, perussiivouksia ei teetetä vaan tilataan vaan ylläpitosiivousta. Eli ei siivousalalla tällä hetkellä mitään työvoimapulaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla asenteella loppuisivat lastenhoitajat päiväkodeista.
t. peruspalkka 1955e/kk
Vierailija kirjoitti:
Mutta itse vaan mietin, että miksei minulle vuosien työttömyyden aikana ole tullut yhtään työtarjousta työkkäristä siivoojan työstä eikä niitä työpaikkoja muutenkaan tunnu olevan erityisemmin vapaana.
Todella moni työtön tekisi mielellään myös niitä siivoojan hommia (jopa osa-aikaisena tai pätkissä), mutta jos työnantajien ei muka-työvoimapulan vallitessa edes kiinnosta niitä töitä tarjota heille, niin ongelma taitaa olla jossain ihan muualla kuin suomalaisten työhaluttomuudessa.
Riippuu kai siitä millaisesta siivouksesta puhutaan.Joku laivasiivous ja hotellisiivous on epäinhimillistä hommaa,pitäisi tehdä työ parissa minuutissa ja saada silti kunnollista jälkeä aikaiseksi,palkkakaan ei taida olla mikään päätä huimaava.Sitten on taas esimerkiksi laitosapulaisen homma,joka on ainakin minusta mukavaa.Yks suosikkitöistäni oli päiväkodin laitsarina olo,siivosin koko talon lattiasta kattoon mutta tein sen omaan tahtiini,sopi myös tuollainen epäsosialinen työ tällaiselle introvertille.
Siinä ap on oikeassa,ettei niitä siivoushommia ole juurikaan tarjolla,vaikka aina väitetään että työttömät nirsoilee,siivoustyötä on aina.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin jostain, että paikallisliikenteen bussikuskit tienää yli kolme tonnia. Pitääkö paikkaansa? Jos pitää, niin vaikea uskoa, että suomalainen ei haluaisi siihen hommaan mennä.
Bussikortin ajaminen taitaa olla nykyään turhan kallista hupia perustyöttömälle, ei ihan parilla tonnilla selviä. Tiedä sitten kuka sen mamuille maksaa, jonkun työllistämissysteemin kautta ehkä?
Mä olen hakenut siivoustyötä mutta ei ole edes haastatteluun pyydetty. Mulla on jo työpaikka eri alalla, mutta olisin halunnut toisen työn lisäksi kun aikaa ja työhaluja on (säästän rahaa asuntoon). Ihan tavallinen suomalainen, lapseton nainen olen. En tiedä miksi en siivousfirmoille kelpaa? En ole käynyt mitään siivousalan koulutusta, mutta miten monimutkaisen koulutuksen ovat käyneet esim. sellaiset siivojat joita näkyy metroasemilla jne? Suomea eivät ainakaan puhu sanaakaan.
Meillä myös siivotaan pikkukonttori itse, kun kyllästyttiin siihen huonoon tasoon, eli osia oli jätetty siivoamatta, esim. ei oltu välttämättä pyyhitty lattioita ja pölyä oli silmien tasolla paikoissa, missä ei ollut papereita. Lisäksi jäivät kiinni siitä, etteivät käytä sitä aikaa mikä veloitetaan, kerran jäivät vahingossa ja sen jälkeen seurattiin. Kun 1. kerran siivoojien irtisanomisen jälkeen luuttusin meidän muutamalle hengelle mitoitetun toimiston itse, piti neljä kertaa vaihtaa vesi, niin likaista se oli. Uskomme, että kusetus oli ihan tietoista, kun illalla töiden jälkeen siivosivat. Hyvin olen ehtinyt siivota paremmin alle sen ajan, mitä firma veloitti, nyt kun usein olen minä se, joka siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein siivoojan työtä muutamia vuosia, myymäläkohteissa. (Prisma, Siwa, Kodin1 ym..) Työ työnä oli mukavaa mutta ihmiset hirveitä. Joka päivä johonkin kohteideni vessoista oltiin oksennettu todella sotkuisesti. En edelleenkään voi käsittää - kuka tulee Prismaan oikeasti oksentelemaan niin usein? Kuukautissiteitä liimailtiin seinille. Joskus ihmiset heittivät eteeni roskia. Mieleeni jäi erityisesti eräs äiti, joka minut nähtyään pudotti lapsen jäätelöpaperin eteeni. Lapsi yritti nostaa pudonneen roskan, mutta äiti esti yrityksen ja naurahti ivallisesti että "pitäähän siivoojalla työtä olla". Minua on heitelty tyhjillä tölkeillä ja limsapulloilla.
Se on niin paikasta riippuvaa millainen meininki on, työpaikkakiusaamista on varmaan kaikilla aloilla. Itse olen siivoojana ja ihmiset kohtelee tosi hyvin, jouluisin saan asiakkailta lahjoja yms ja asiakkaat tulevat juttelemaan:) on ollu joitain asiakkaita jotka ovat alkaneet tiuskimaan ja huutamaan, mutta silloin olen vain naureskellut ja ottanut asenteen etten alennu samalle tasolle ja miettinyt miten paha olla on ihmisellä joka alkaa huutaa siivoojalle turhasta:D ja palkka mulla 1870 ja hyvin pärjään:)Perjantaisin paikalliset pulsut kävivät suihkussa kaupan tiloissa ennen sulkemisaikaa, suihkuttivat bideillä lattiat lainehtiviksi ja rullasivat käsipaperit loppuun asti ympäri vessaa. (Käyttivät pyyhkeinä) Eräässä toimistossa yksi työntekijä vihasi siivojia tosissaan, kusi wcharjan pidikkeeseen ja jos iski hätä nro 2, levitti sen istuinrenkaaseen. Lähti aina viimeisenä pois toimistolta jotta ehti tuhota vessan - minä taas olin siellä ensimmäisenä aamulla. Työyhteisö ei edes tiennyt ennenkuin asia otettiin siivojien toimesta työpaikalla ilmi.
Kun lopetin, Prisma piti siivota tuntiin neljä kertaa viikossa. Voitte vaan kuvitella mitä siinä ajassa ehtii. Sama hotelleissa, noin 8min aikaa per huone.
En yhtään ihmettele miksi kukaan itseään kunnioittava ei suostu tähän työhön. Minäkin yritin aikani. Työpaikkoja taas ei ole, koska kilpailutuksen vuoksi valtaviin elintarvikekeskuksiinkin tarvitaan työntekijää viikossa vain 3-4 tunnin ajan. Siinä siivoaa jo yhden keskustan, että edes yhdelle saadaan 8h/päivä täyteen. Voitte vaan kuvitella missä saastassa elätte, kun siivoojille ei anneta mahdollisuutta siivota kunnolla. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perjantaisin paikalliset pulsut kävivät suihkussa kaupan tiloissa ennen sulkemisaikaa, suihkuttivat bideillä lattiat lainehtiviksi ja rullasivat käsipaperit loppuun asti ympäri vessaa. (Käyttivät pyyhkeinä) Eräässä toimistossa yksi työntekijä vihasi siivojia tosissaan, kusi wcharjan pidikkeeseen ja jos iski hätä nro 2, levitti sen istuinrenkaaseen. Lähti aina viimeisenä pois toimistolta jotta ehti tuhota vessan - minä taas olin siellä ensimmäisenä aamulla. Työyhteisö ei edes tiennyt ennenkuin asia otettiin siivojien toimesta työpaikalla ilmi.
Se on niin paikasta riippuvaa millainen meininki on, työpaikkakiusaamista on varmaan kaikilla aloilla. Itse olen siivoojana ja ihmiset kohtelee tosi hyvin, jouluisin saan asiakkailta lahjoja yms ja asiakkaat tulevat juttelemaan:) on ollu joitain asiakkaita jotka ovat alkaneet tiuskimaan ja huutamaan, mutta silloin olen vain naureskellut ja ottanut asenteen etten alennu samalle tasolle ja miettinyt miten paha olla on ihmisellä joka alkaa huutaa siivoojalle turhasta:D ja palkka mulla 1870 ja hyvin pärjään:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Esimerkiksi mun ja miehen vuokra on 440 e ja laskut plus matkakortit n. 160 e. Jos edes toinen tienaisi 2000 e, jäisi meillä joku 700 e säästöön joka kuu.
Newsflash: suurin osa Suomesta on "tosi korpea".
Vierailija kirjoitti:
Tienaavat kyllä, ja totuus on se että bussikuskin hommiin olisi suomalaisia tulijoita kasapäin. Olen pariin otteeseen hakenut työvoimakoulutukseen, joka valmistaisi pääkaupunkiseudun paikallisliikenteen linja-autonkuljettajaksi, enkä ole ollut lähelläkään päästä tuolle kurssille. Paikkoja kursseilla on ollut 8 ja hakijoita 175. Työvoimatoimiston virkailijatkin sanovat että bussikuskin työvoimakoulutus on todella suosittu. Hakijat ovat tietysti kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Helsingissä asun, keskustaan pääsen metrolla 10 minuutissa. 24 neliön yksiö on pakosti halpa ja ei tosiaan ole yksityisen vuokraama. Meille raha on tärkeämpää kuin isompi kämppä.
Olen tehnyt siivoojan töitä nyt noin 4 vuotta (ilman koulutusta) erilaisissa paikoissa. Paskaahan tämä on, joskus ihan kirjaimellisesti. Ihmiset katsovat säälivästi tai pitkin nenänvarttaan. Palkkakin on huono, vähän alle kympin atm. Eikä ole edes täyttä päivää, muutama tunti vain..