Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista?

Vierailija
28.11.2015 |

Voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista? Kerroin raskaudesta vanhemmilleni ja joka päivä saan kuunnella huutoa, että abortti o ainoa vaihtoehto ja pitäisi tehdä heti. Itse haluan pitää lapsen.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v on lähes täysikäinen. Kohta siis voi jo avioituakin. Sitä paitsi ennen oli ihan tavallista, etyä tuon ikäinen tuli äidiksi. Itse aloin odottaa lasta 18-vuotiaana, ja lapsi hyvin haluttu ja suunniteltu. Tietysti olisi hyvä että osaisi asua omillaan, hoitaa kotia jne... Jos asuu lapsena vanhempiensa kodissa äidin passattavana, ei ole aikuinen vaikka ikä olisi mitä.

Vierailija
22/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".

Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.

Ei siinä mitään tarkkaa ikärajaa ole

On siinä. Kanta.fi (=kunnallinen terveydenhoito) ja yksityisten lääkäriasemien potilastiedot annetaan vanhemmille vain alle 13-vuotiaiden lasten kohdalla. Toi Kanta.fi-palvelu ei tosin taida vielä toimia ainakaan kaikissa kunnissa niin että näkisi minkään ikäisen lapsen tietoja mutta palvelu on tällä hetkellä kehitystyön alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todella tyhmä jos synnytät lapsen. Olet itse lapsi ja pilaat sillä oman elämäsi ja sen lapsen. Jos synnytät lapsen niin viimeistään kun lapsi on kotiin päässyt niin lapsen isä häviää kuvioista ja itket katkerasti sitä että synnytit lapsen. Äitisi sanat hakkaavat silloin ohimoitasi kun itket päivällä ja yöllä sitä miten se ihana ollaan yhdessä aina-poikaystävä näin petti sinut ja jätti yksin huolehtimaan lapsesta, haukkuu sinua vielä kylillä huoraksi. Näin se menee valitettavasti.

Jos pidät lapsen niin älyä nyt heti muuttaa sinne turvakotiin ja sieltä omaan asuntoon. Muista myös että vanhempiesi ei tarvitse koskaan ottaa sinun lastasi yökylään eikä hoitoon. Sinun lapsesi hoito kun ei kuulu heille. Vanhempasi surevat loppuelämänsä sitä että onnistuivat noin huonosti sinun kasvatuksessasi ettet omaa parastasi ymmärrä. Ja kuinka paljon ehkäisystä on koulussakin kerrottu!

Vierailija
24/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene juttelemaan sosiaalityöntekijän kanssa. Koska olet 17-vuotias, niin sinulla tuskin on mitään vakituista työpaikkaa tai muuta taloudellista turvaa joten tulet tarvitsemaan muutoinkin rahallista apua. Sinun asemassasi yrittäisin muuttaa mahdollisimman pian omaan asuntoon enkä muutenkaan kyselisi vanhemmilta apua asioissa. Joistain syystä teiniäiteihin suhtaudutaan paljon ankarammin ja kylmemmin kuin muihin vanhempiin. Jos joku 30-v vie lapsensa lauantaina päiväksi mummolaan ei sitä kukaan paheksu mutta teiniäidin ollessa kysessä syyllistetään minkä ehditään!

Vierailija
25/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt heitti poikaystävän (isä) ulos talosta. Takaisin ei kuulemma viikonloppuna ole tulemista.

Ap

Siis kuka heitti kenet ulos mistä talosta? Poikaystävän isä poikaystävän omasta talostaan, vai sun isä omasta talostaan poikaystävän. Ja tänään tai huomenna ei saa tulla takas kylään vai omaan kotiin? Ja miksi näin? Maanantaina on taas tervetullut?

Äitini heitti poikaystävän ulos talostaan. Asun vanhemmillani.

Vierailija
26/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".

Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.

Ei siinä mitään tarkkaa ikärajaa ole

Kunnallisesta en tiedä mutta yksityisillä lääkäriasemilla oikeus nähdä lasten tietoja päättyy omakanta.fi-palvelua vastaavissa palveluissa kun lapsi täyttää 13 vuotta. Esim. OmaMehiläinen ym.

Vierailija
27/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella tyhmä jos synnytät lapsen. Olet itse lapsi ja pilaat sillä oman elämäsi ja sen lapsen. Jos synnytät lapsen niin viimeistään kun lapsi on kotiin päässyt niin lapsen isä häviää kuvioista ja itket katkerasti sitä että synnytit lapsen. Äitisi sanat hakkaavat silloin ohimoitasi kun itket päivällä ja yöllä sitä miten se ihana ollaan yhdessä aina-poikaystävä näin petti sinut ja jätti yksin huolehtimaan lapsesta, haukkuu sinua vielä kylillä huoraksi. Näin se menee valitettavasti.

Jos pidät lapsen niin älyä nyt heti muuttaa sinne turvakotiin ja sieltä omaan asuntoon. Muista myös että vanhempiesi ei tarvitse koskaan ottaa sinun lastasi yökylään eikä hoitoon. Sinun lapsesi hoito kun ei kuulu heille. Vanhempasi surevat loppuelämänsä sitä että onnistuivat noin huonosti sinun kasvatuksessasi ettet omaa parastasi ymmärrä. Ja kuinka paljon ehkäisystä on koulussakin kerrottu!

Keppi taisi kalahtaa aika moneen kun niin moni on tätä alapeukuttanut. No mutta kun elämä on. Ei se pää pensaaseen laittamalla mihinkään häviä.

Vierailija
28/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolle vaahtoajalle; minulle ainakin on aivan se ja sama vaikken ikinä enää tapaisi ketään miestä ja vaikka minua haukuttaisiin miksi (jota onneksi ei tosin tapahdu lapsen isän taholta, vaikkei yhdessä ollakaan).

olen yksinhuoltaja ja lapseni on minulle jotain niin kallisarvoista ettei sanoin voi kuvata. elämä hänen kanssaan on minkä tahansa arvoista, joku huorittelu olisi ihan pikkuinen kärpäsenkakka verrattuna onneen ja rakkauteen, mitä lapsen ja äidin välillä on.

Vierailija
29/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän aloittaja että tätä viestiä alapeukutetaan siksi että sinä menisit lankaan ja tekisit tuon lapsen ja toiset saisivat olla sitten vahingoniloisia?

Olen ollut eräässäkin illanistujaisissa joissa on sitten ollut niin hauskaa ettei ikinä kun on saatu kuulla että sen ja sen alaikäinen tyttö on raskaana ja lapsen isä on jo lähtenyt kävelemään jne.

Vierailija
30/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä todella kypsä jos tällaista joudut edes kysymään... Kyllä tuolla älykkyydellä jättäisin lapset tekemättä ja suoraan holhouksenalaisuuteen.

Vierailija
31/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17v on lähes täysikäinen. Kohta siis voi jo avioituakin. Sitä paitsi ennen oli ihan tavallista, etyä tuon ikäinen tuli äidiksi. Itse aloin odottaa lasta 18-vuotiaana, ja lapsi hyvin haluttu ja suunniteltu. Tietysti olisi hyvä että osaisi asua omillaan, hoitaa kotia jne... Jos asuu lapsena vanhempiensa kodissa äidin passattavana, ei ole aikuinen vaikka ikä olisi mitä.

ja elämäsi on ollut pääsääntöisesti yhteiskunnan rahoittamaa.

Vierailija
32/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päättelet, että olisi ollut yhteyskunnan rahoittamaa, jos on kerran ihan suunniteltu raskaus? Puoliso voi olla ihan työssäkäyvä ja elättää perheen.

Vierailija
33/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole abortin kannalla yleensä, mutta sinuna miettisin maailman tilannetta nyt. Itse en uskaltaisi tehdä tähän yhtään lasta enään ja pelkään lasteni puolesta tällä hetkellä. Jos olisin yksin, voin ottaa seuraavan lennon jonnekin, minne sota tai isis ei tule ainakaan helposti ylettymään. Sota tai isis pelottaa myös paljon vähemmän, kun ei ole omaa lasta, jonka puolesta pelätä. Äitinä olemisessa raskainta on huoli omasta lapsesta, sen ymmärtää vasta kun saa oman lapsen. Tavallaan välillä toivon, että olisin lapseton, eikä tarvitsisi pelätä maailman tilannetta. En pelkää itseni puolesta, mutta lasteni puolesta pelkään.

Vierailija
34/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi ei voi päättää, sinä päätät, mutta mieti tarkkaan.

Kaikki voi sujua hyvin, mutta tarvitsisit ehkä kuitenkin äitisi tukea ja apua monessa asiassa, onko hän valmis sitä antamaan, jos hänen asenteensa on se, että abortti on ainut ratkaisu.... Toki voihan hän pehmentyä raskauden myötä sekä nähdessään vauvan, en tiedä, sinä tunnet äitisi, miten luulet käyvän? TOinen vaihtoehto on että saat paljon tukea poikaystävältäsi sekä hänen vanhemmiltaan (sekä henkisesti että rahallisesti). 

Näissä teiniraskaus jutuissa on yleensä se ongelma, että ne kasautuvat piireihin, joissa ei ole resursseja välttämättä, ei henkisiä eikä taloudellisia. Teiniäitiys voi monella tapaa olla ihanteellistakin, koska fyysisesti olet jaksavaisimmillasi, mutta se vaatisi onnistuakseen, että sinulla on ympärilläsi vahvat tukijoukot, eikä mikään vihainen alkoholisti muija äitinä ja koulut keskeyttänyt poikakaveri.... Mieti näitä, koska yksin harva jaksaa, edes vanhempikaan äiti!

Vierailija
35/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi päättelet, että olisi ollut yhteyskunnan rahoittamaa, jos on kerran ihan suunniteltu raskaus? Puoliso voi olla ihan työssäkäyvä ja elättää perheen.

Eikö sitä aina toitoteta, ettei omaa elämää saa rakentaa puolison rahatilanteen mukaan. Elatusvelvollisuutta kuin ei ole kuin avioliitossa oikeasti (kumppanin), eli puoliso voi lähteä rahoineen lätkimään.

Vierailija
36/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea lapsesta, oma lapsi on suuri, ihana lahja! <3

Vierailija
37/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea lapsesta, oma lapsi on suuri, ihana lahja! <3

Tää nyt oli vasta sikiöasteella.

Vierailija
38/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jokainen yli 12-vuotias nainen pystyy ja päättää itsenäisesti haluaako jatkaa raskautta vai päätyykö aborttiin. Toivoa sopii että päätöksenteon tueksi on saatavana asiallista informaatiota.

Jos vanhemmat eivät tue raskaana olevan lapsensa päätöstä niin se on asia joka kannattaa ottaa huomioon. Käytännössä se tarkoittaa muuttamista omaan asuntoon yksin lapsensa tai yhdessä lapsen isän kanssa.

Lapsen kasvattaminen voi olla haasteellista nuoren äidin tai parin toimesta kun nuoret eivät ole tottuneet ottamaan vastuuta toisesta ympäri vuorokauden päivästä toiseen vuosien ajan. Se on selvää että bilettäminen loppuu vaikka kuinka menojalkaa vipattaisi.  

Kouluja ei kannata jättää kesken missään tapauksessa. Toivoa sopii että parisuhde onnistuu lapsen isän kanssa koska yksinhuoltajaäidit eivät ole halutuinta seurustelukumppaneita parisuhdemarkkinoilla.

Jatkossa kannattaa hoitaa ehkäisyasiat kuntoon teki aborttia tai ei. Jos ei sitä ymmärrä niin eipä ole luoja paljoa antanut.

Vierailija
39/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua lain epäjohdonmukaisuutta asiassa. Jos kerran 18-vuotias on täysi-ikäinen ja sitä alle on vanhempien vastuulla, niin miten helvetissä tämän maan oikeus nyt oikein menee? Itse olen sitä mieltä että abortti on murha. Mutta en tajua myöskään kaksinaismoraalia mitä näihin asioihin liittyy.

No voi helvetti.. On myös olemassa itsemääräämisoikeus. Ei alle 18-vuotiaan vanhemmat voi myöskään pakottaa lastaan tulemaan raskaaksi tai vaikka ottamaan tatuointia. Alle 18-vuotias saa myös itse päättää mm. mitä haluaa opiskella... 

Alle 18-vuotias on siis vanhempiensa vastuulla mutta hänellä on oikeus päättää omista asioistaan. Hänen vanhempien on siis vain elätettävä hänet ja huolehtia hänen hyvinvoinnistaan (siis sekä fyysisestä että henkisestä)

Vierailija
40/50 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä jokainen yli 12-vuotias nainen pystyy ja päättää itsenäisesti haluaako jatkaa raskautta vai päätyykö aborttiin. Toivoa sopii että päätöksenteon tueksi on saatavana asiallista informaatiota.

Jos vanhemmat eivät tue raskaana olevan lapsensa päätöstä niin se on asia joka kannattaa ottaa huomioon. Käytännössä se tarkoittaa muuttamista omaan asuntoon yksin lapsensa tai yhdessä lapsen isän kanssa.

Lapsen kasvattaminen voi olla haasteellista nuoren äidin tai parin toimesta kun nuoret eivät ole tottuneet ottamaan vastuuta toisesta ympäri vuorokauden päivästä toiseen vuosien ajan. Se on selvää että bilettäminen loppuu vaikka kuinka menojalkaa vipattaisi.  

Kouluja ei kannata jättää kesken missään tapauksessa. Toivoa sopii että parisuhde onnistuu lapsen isän kanssa koska yksinhuoltajaäidit eivät ole halutuinta seurustelukumppaneita parisuhdemarkkinoilla.

Jatkossa kannattaa hoitaa ehkäisyasiat kuntoon teki aborttia tai ei. Jos ei sitä ymmärrä niin eipä ole luoja paljoa antanut.

Otan nyt kantaa vain mustattuun osaan. Muista olen kanssasi samaa mieltä. Olen itsekkin saannut lapsen 18-vuotiaana ja tulin siis raskaaksi 17-vuotiaana. Mutta ei minusta sen enempää. Minua kiinnostaisi tietää että kenestäköhän "toisesta" olisin joutunut kantamaan vastuuta "ympäri vuorokauden päivästä toiseen vuosien ajan" jos olisin lykännyt lapsien hankintaa vaikka 30-vuotiaaksi? 

Jos 17-vuotias osaa pitää itsestään huolen ja ylläpitää omaa huushollia niin ei se lapsen hankinta tuossa iässä ole yhtään sen vaikeampaa kuin kymmenen vuoden kuluttuakaan. Tietysti bilettämisen ynnä muut tuohon ikään tyypilliset toiminnot jää mutta ei kaikki (kuten allekirjoittanut) ole bilettäjätyyppiä.