voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista?
Voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista? Kerroin raskaudesta vanhemmilleni ja joka päivä saan kuunnella huutoa, että abortti o ainoa vaihtoehto ja pitäisi tehdä heti. Itse haluan pitää lapsen.
Kommentit (50)
Sinä päätät. Se on sinun sikiösi, sinun kohtusi ja sinun elämäsi.
En tajua lain epäjohdonmukaisuutta asiassa. Jos kerran 18-vuotias on täysi-ikäinen ja sitä alle on vanhempien vastuulla, niin miten helvetissä tämän maan oikeus nyt oikein menee? Itse olen sitä mieltä että abortti on murha. Mutta en tajua myöskään kaksinaismoraalia mitä näihin asioihin liittyy.
Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".
Ei voi, jokainen päättää itse omasta kehostaan.
Mitä laki sanoo? Heittäkää joku pykälä kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, jokainen päättää itse omasta kehostaan.
Mikäs se logiikka tuossa on? Ei silloinkaan päätä kun poliisi päättää laittaa käsiraudat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".
Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain perusteella alaikäisen potilaan mielipide hoitoon on selvitettävä jos se on hänen ikä- ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen näiden seikkojen perusteella kykenee päättämään hoidostaan, niin päätökset tehdään yhteistyössä hänen kanssaan (=ei vanhempien). (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, § 7, ei sanatarkka).
17-vuotias on täysin kykenevä päättämään tällaisista asioista, kunhan saa riittävän tiedon ja tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.
Täysin sairasta ja kaksinaismoralistista. Veikkaan että mokoman lakipykälän ovat aikoinaan sorvanneet jotkut feministiset mutta kevytkenkäiset sosiaalitantat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään tarkkaa ikärajaa ole
Nyt heitti poikaystävän (isä) ulos talosta. Takaisin ei kuulemma viikonloppuna ole tulemista.
Ap
Ei voi päättää, mutta MUISTA, ETTÄ ÄIDILLÄSI EI OLE MYÖSKÄÄN MITÄÄN VELVOLLISUUTTA ELÄTTÄÄ SINUN ÄPÄRÄÄSI, ELI ALA ETSIÄ UUTTA OSOITETTA ITSELLE JA ÄPÄRÄLLESI.
Ihmettelijöille, lapsi on vanhempien vastuulla, ei vanhempien omistuksessa.
No jos alaikäiselle saa määrätä pillerit tai abortin ilman että vanhemmat tietää mitään, niin kaipa sitten saa lapsensa pitääkin jos haluaa. Ja varsinkin jos on 16v. suojaiän ylittänyt seksiä harrastaessaan, sitä ei voi kukaan määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt heitti poikaystävän (isä) ulos talosta. Takaisin ei kuulemma viikonloppuna ole tulemista.
Ap
Siis kuka heitti kenet ulos mistä talosta? Poikaystävän isä poikaystävän omasta talostaan, vai sun isä omasta talostaan poikaystävän. Ja tänään tai huomenna ei saa tulla takas kylään vai omaan kotiin? Ja miksi näin? Maanantaina on taas tervetullut?
Ei voi päättää.