voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista?

Vierailija

Voiko äiti päättää 17-vuotiaan abortista? Kerroin raskaudesta vanhemmilleni ja joka päivä saan kuunnella huutoa, että abortti o ainoa vaihtoehto ja pitäisi tehdä heti. Itse haluan pitää lapsen.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

En tajua lain epäjohdonmukaisuutta asiassa. Jos kerran 18-vuotias on täysi-ikäinen ja sitä alle on vanhempien vastuulla, niin miten helvetissä tämän maan oikeus nyt oikein menee? Itse olen sitä mieltä että abortti on murha. Mutta en tajua myöskään kaksinaismoraalia mitä näihin asioihin liittyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei voi, jokainen päättää itse omasta kehostaan.

Mikäs se logiikka tuossa on? Ei silloinkaan päätä kun poliisi päättää laittaa käsiraudat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".

Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi lapsen päätös? Perustelkaas älkääkä jankuttako jostain "omasta kropasta".

Suomen lain perusteella alaikäisen potilaan mielipide hoitoon on selvitettävä jos se on hänen ikä- ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen näiden seikkojen perusteella kykenee päättämään hoidostaan, niin päätökset tehdään yhteistyössä hänen kanssaan (=ei vanhempien). (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, § 7, ei sanatarkka).

17-vuotias on täysin kykenevä päättämään tällaisista asioista, kunhan saa riittävän tiedon ja tuen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vanhempien oikeus tietää ja päättää lapsen/nuoren terveyden- tai sairaudenhoidosta päättyy kun lapsi täyttää 13 vuotta.

Täysin sairasta ja kaksinaismoralistista. Veikkaan että mokoman lakipykälän ovat aikoinaan sorvanneet jotkut feministiset mutta kevytkenkäiset sosiaalitantat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään tarkkaa ikärajaa ole

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat