Oletko varautunut millään tavalla sähkökatkoihin?
Minä olin aina viime viikonloppuun asti pitänyt pidempiä sähkökatkoja periferian ongelmana. Asun kyllä itse maaseudulla, mutta kaupunkiin on vain 10 kilometriä matkaa, eikä täällä ole 25 vuoden asumiseni aikana ollut koskaan paria tuntia pidempiä sähkökatkoja. Yleensä ovat kestäneet vain muutamia minuutteja.
No viime viikonloppuna sitten kosahti kunnolla, kun sähköt katkesi perjantaina iltapäivällä ja saatiin päälle vasta sunnuntaina kymmenen aikaan illalla. Olin siis koko viikonlopun ilman sähköjä ja vietin sen kokoajan yksin kotona käymättä missään ja yllättävän tuskattomasti tuosta sähköttömästä viikonlopusta suoriuduin, vaikka minulta loppui myös vedentulo samantien, koska vesi tulee pumpulla omasta kaivosta.
Oli minulla hieman tuuriakin. En siis ollut mitenkään varautunut pidempään sähkökatkoon, mutta olemassa oleva varustukseni auttoi siitä selviytymään ja osin sattumakin. Minulla on useampikin tehokas led-taskulamppu ja pari otsalamppua ja niihin läjä vara-akkuja, jotka kaikki oli ladattu täyteen. Minulla on myös 12V:n 60A:n vapaa-ajan akku ja sekin oli lähes täydessä latingissa. Myös invertteri löytyy, joten sain ladattua läppärini ja kännykkäni, koko viikonlopun tuosta vapaa-ajan akusta, vaikka lojuin netissä enemmän kuin normaalisti. Retkikeittimiä löytyy kaksin kappalein ja niinhin oli kaasuakin, joten pakastimesta sulaneet ruuat sain lämmitettyä niillä.
Vettä minulla oli saunan pata täynnä (80 litraa), koska olin sen juuri täyttänyt saunomista varten. Kyseessä siis ulkosauna, jonne tulee vain kylmä vesi. Vessassa en käynyt kuin tortulla (kerran), eli kusemassa kävin pihalla se kun ei meille miehille ole mikään ongelma, joten huuhteluvettä vessaan en tarvinut kuin yhden ämpärillisen.
Lämmityspuolen hoiti uuni, tosin koska se on olkkarissa niin makkari pääsi hieman viilenemään, mutta minulta löytyy myös Zipron valopetroolilämmitin ja sillä sainkin mukavasti lisälämpöä makkkariin.
Eli viikonlopppu meni loppujenlopuksi yllättävän tuskattomasti ja ainoastaan pakastimen sulaminen on ainut harmittava asia, tosin kovinkaan täynnä se ei ollut ja suurimman osan kerkesin syömään ennen niiden pilaantumista, joten montaa euroa ei tappiota niistäkään tullut. Siinäkin oli se hyväpuoli, että en ollut sulattanut sitä vähään aikaan, joten se oli melkoisen jäässä ja se jää omalta osaltaan pidensi ruokien pysymistä jäässä. Toisaalta sitten tuli se pakastinkin siinä samassa sulatettua.
Mutta miten on omalla kohdallasi, oletko mitenkään varautunut pidempään sähkökatkoon, tai sähkökatkoon ylipäätään? Viime viikonloppu osoitti, että se ei ole ainoastaan periferian ongelma ja jos runkoverkko syystä tai toisesta kaatuu, niin se voi koskea, jopa kokonaisia kaupunkejakin.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsin joku tuttu on Vaasan Myllyllä töissä ja kantanut selkä vääränä työpaikaltaan näitä poisto-näkkäreitä ja hapankorppuja kaikille jotka niitä vaan suostuvat vastaanottamaan, niin luulen että toi meidän ~50 kilon näkkärivarasto on taskulamppujen lisäksi se ainut "katastrofivara" meillä :D
Aloittajan kysymys on väärä, jos kysytään varautumista sähkökatkojen varalta vrt. infrasfruktuurin hajoamiseen.
Silloin tietenkin puhutaan aivan eri skaalasta, mutta aloittaja olisi voinut sitten kysyä tätä.
Mulla on kasallinen öljylamppuja
t. rapis
Vierailija kirjoitti:
t. rapis
No sitten katastrofin tullessa kenties liikenee yksi meikäläiselle. :)
Vierailija kirjoitti:
En ole varautunut. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä ja kun viime kesänä oli vesijohotoverkostossa vika, niin alle viidessä tunnissa ilmestyi vedenjakelupisteitä kaikille kääntöpaikoille. Jos jostain syystä tämäkään ei olisi mahdollista, niin vierssä on lampi ja vaikkei sen vesi puhdasta olekaan, niin henkensä pitimiksi varmasti sitäkin joisi.
Mitä tulee ruuanlaittoon, niin huushollista löytyy kyllä trangi ja spriikäyttöinen parila. Lisäksi takapihalla kököttää grilli. Lämmityksen suhteenkaan ei olisi ongelmaa, koska pojan harrastuksen vuoksi huushollista löytyy myös talviretkeilyyn tarkoitetut makuupussit ja muut varusteet. Niin kauan, kun huushollissa ei lämpötila laske alle 20 pakkasasteen, niin pärjätään.
Anteeks mutta vähän nauratti tuo että menisit ennemmin juomaan likaista vettä lammesta kuin hakisit pullotettua vettä kaupasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. rapis
Ilman muuta. Kaverille ei jätetä.
t. rapis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varautunut. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä ja kun viime kesänä oli vesijohotoverkostossa vika, niin alle viidessä tunnissa ilmestyi vedenjakelupisteitä kaikille kääntöpaikoille. Jos jostain syystä tämäkään ei olisi mahdollista, niin vierssä on lampi ja vaikkei sen vesi puhdasta olekaan, niin henkensä pitimiksi varmasti sitäkin joisi.
Mitä tulee ruuanlaittoon, niin huushollista löytyy kyllä trangi ja spriikäyttöinen parila. Lisäksi takapihalla kököttää grilli. Lämmityksen suhteenkaan ei olisi ongelmaa, koska pojan harrastuksen vuoksi huushollista löytyy myös talviretkeilyyn tarkoitetut makuupussit ja muut varusteet. Niin kauan, kun huushollissa ei lämpötila laske alle 20 pakkasasteen, niin pärjätään.
Anteeks mutta vähän nauratti tuo että menisit ennemmin juomaan likaista vettä lammesta kuin hakisit pullotettua vettä kaupasta :D
Kun viime kesänä oli tuo vesijakelukatkos, pullotettu vesi loppui lähikaupoista parissa tunnissa. Mutta on mulla viinikylmiö, joten ainakin voisi olla kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. rapis
t. rapis
Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun viime kesänä oli tuo vesijakelukatkos, pullotettu vesi loppui lähikaupoista parissa tunnissa. Mutta on mulla viinikylmiö, joten ainakin voisi olla kännissä.
Ja lisään vielä, että jos sähköt olisivat poikki vain omasta asunnostani, niin eihän tuo haittaisi yhtään mitään.
No eipä kerrostalossa oikein voi varautua. Kynttilöitä löytyy aina ettei tarvitse pimeässä nököttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. rapis
t. rapis
Ok.
Mitä ok?
t. rapis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että jos sähköt olisivat poikki vain omasta asunnostani, niin eihän tuo haittaisi yhtään mitään.
Riippuu oletko kunnallisessa, vai onko oma pumppu.
t. rapis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu oletko kunnallisessa, vai onko oma pumppu.
t. rapis
Kunnallisessa. On meillä aina sähkökatkosten aikana vesi tullut hanasta. Pidempi sähkökatkos toki tarkoittaisi, että pakastinten sisältö menisi pilalle, mutta sitten vaan pitäisi ostaa uudet sapuskat. Kalleimmat lihat voisin kiikuttaa systerin ja mutsin pakastimiin. Syömässä voisi käydä ravintolassa. Työt pitäisi mennä tekemään työpaikalle eli etätyö ei onnistuisi. Kotona kävisi vain suihkussa ja nukkumassa. Kylmyyskään ei olisi ongelma, koska lämmitys toimisi edelleen, vaikkei tässä asunnossa olisikaan sähköjä.
Jos tulisi sähkökatkos jonka pituus tiedettäisiin pitemmäksi kuin muutamiksi tunneiksi niin todennäköisesti lähtisimme mökille. Näin talvella kerrostalossa tulee nopeasti vilu. Mökillä puulämmitys ja ruokaakin saisi laitettua puuhellassa. Siellä myös kaivo josta saisi käsipelillä tarvittaessa vettä nostettua. Jokivettäkin voisi peseytymiseen käyttää ja saunoakin. Mökillämme edelleen myös vanha ulkovessa. Työmatka pitenisi tietty kilometristä noin 50 kilometriin mutta jos sähkökatkos jatkuisi ei välttämättä edes tarvitsisi sinne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkökatkojen varalle ei oo muuta kuin kynttilöitä. Asun Helsingissä kantakaupungissa, joten en ainakaan nälkään kuole, kun aina jostain voi ruokaa hakea valmiina.
Laajemman ja pidemmän sähkökatkon aikana voi olla vähän vaikeata saada mistään valmista ruokaa.
Meillä on takka, leivinuuni, puuhella ja puukiuas. Sähkökatkossa kaukolämpöä ei kovin pitkään saada ja talo jäähtyy. Toimintasuunnitelma on sellainen, että jos tulipalopakkasilla sähköt menee, niin sitten jätämme talon toisen pään käyttämättä ja leiriydymme keittiö-olohuone-takkahuone -akselille, lämmön lähteiden ääreen. Polttopuita on liiterillinen ja lisää saadaan veljen hallista kun tarvitaan.
Puuhellalla ja leivinuunissa laitetaan ruokaa ja lämmitetään vettä, lisäksi on vielä kaasugrilli, risukeitin ja retkikeitin.
Ruokaa löytyy vuodeksi, kynttilöitä samoin, taskulamppuja on jokaiselle yksi perus versio ja sitten on pari todella tehokasta työvaloa.
Lautapelejä, pelikortteja, älypelejä tylsyyden torjumiseen.
Viimeisen pitkän sähkökatkon aikana kesän alussa ei kauppaan päässyt, sillä kauppa oli kiinni samaisen sähkökatkon takia. Helpotti kummasti arkea kun jemmasta löytyi murukahvia, teetä, italianpata-aineksia, pussipuuroa, hernaria ja nötköttiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on takka, leivinuuni, puuhella ja puukiuas. Sähkökatkossa kaukolämpöä ei kovin pitkään saada ja talo jäähtyy. Toimintasuunnitelma on sellainen, että jos tulipalopakkasilla sähköt menee, niin sitten jätämme talon toisen pään käyttämättä ja leiriydymme keittiö-olohuone-takkahuone -akselille, lämmön lähteiden ääreen. Polttopuita on liiterillinen ja lisää saadaan veljen hallista kun tarvitaan.
Puuhellalla ja leivinuunissa laitetaan ruokaa ja lämmitetään vettä, lisäksi on vielä kaasugrilli, risukeitin ja retkikeitin.
Ruokaa löytyy vuodeksi, kynttilöitä samoin, taskulamppuja on jokaiselle yksi perus versio ja sitten on pari todella tehokasta työvaloa.
Lautapelejä, pelikortteja, älypelejä tylsyyden torjumiseen.
Viimeisen pitkän sähkökatkon aikana kesän alussa ei kauppaan päässyt, sillä kauppa oli kiinni samaisen sähkökatkon takia. Helpotti kummasti arkea kun jemmasta löytyi murukahvia, teetä, italianpata-aineksia, pussipuuroa, hernaria ja nötköttiä.
Niin ja miehen työpaikalta saadaan vartissa haettua aggregaatti, jos pakastin ja jääkaappi pitää saada pidettyä kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkökatkojen varalle ei oo muuta kuin kynttilöitä. Asun Helsingissä kantakaupungissa, joten en ainakaan nälkään kuole, kun aina jostain voi ruokaa hakea valmiina.
Laajemman ja pidemmän sähkökatkon aikana voi olla vähän vaikeata saada mistään valmista ruokaa.
Siinä vaiheessa, kun pääkaupunkiseudulla on niin pitkä ja laaja sähkökatko, ettei autollakaan pääse ruokakauppoihin, on tapahtunut jotain sellaista, että itse sähkökatkos taitaa olla pienin huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsin joku tuttu on Vaasan Myllyllä töissä ja kantanut selkä vääränä työpaikaltaan näitä poisto-näkkäreitä ja hapankorppuja kaikille jotka niitä vaan suostuvat vastaanottamaan, niin luulen että toi meidän ~50 kilon näkkärivarasto on taskulamppujen lisäksi se ainut "katastrofivara" meillä :D
Aloittajan kysymys on väärä, jos kysytään varautumista sähkökatkojen varalta vrt. infrasfruktuurin hajoamiseen.
Silloin tietenkin puhutaan aivan eri skaalasta, mutta aloittaja olisi voinut sitten kysyä tätä.
Vai tarkoititko, että lainaamasi kirjoittajan vastaus oli väärä aloittajan kysymykseen?
Aloittajahan kysyi, miten olet varustautunut sähkökatkoon ylipäätään. Aloitushan ei ottanut kantaa siihen, oliko se sähkökatko pienen alueen paikallinen ongelma, vai peräti koko maata koskeva suurkatastrofi.
Siis jokaisen henkilökohtaisesta varustautumisesta, tai varustautumattomuudesta oli käsittääkseni kysymys.
Helpoimmalla pääsee kun siirtyy matkailuautoon.
Tuokin on yksilöllistä. Jos mä saisin pimeään vuodenaikaan elää edes kaksi viikkoa niin, että menen nukkumaan auringon laskiessa ja herätä auringon noustessa, en tarvitsisi kesälomaa lainkaan. Sitäpaitsi mulla asuun systeri 20 metrin päässä ja vanhemmat 50 metrin päässä, joten ei tarvitsisi edes yksin odotella sähköjen palaamista.