Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko varautunut millään tavalla sähkökatkoihin?

Vierailija

Minä olin aina viime viikonloppuun asti pitänyt pidempiä sähkökatkoja periferian ongelmana. Asun kyllä itse maaseudulla, mutta kaupunkiin on vain 10 kilometriä matkaa, eikä täällä ole 25 vuoden asumiseni aikana ollut koskaan paria tuntia pidempiä sähkökatkoja. Yleensä ovat kestäneet vain muutamia minuutteja.

No viime viikonloppuna sitten kosahti kunnolla, kun sähköt katkesi perjantaina iltapäivällä ja saatiin päälle vasta sunnuntaina kymmenen aikaan illalla. Olin siis koko viikonlopun ilman sähköjä ja vietin sen kokoajan yksin kotona käymättä missään ja yllättävän tuskattomasti tuosta sähköttömästä viikonlopusta suoriuduin, vaikka minulta loppui myös vedentulo samantien, koska vesi tulee pumpulla omasta kaivosta.

Oli minulla hieman tuuriakin. En siis ollut mitenkään varautunut pidempään sähkökatkoon, mutta olemassa oleva varustukseni auttoi siitä selviytymään ja osin sattumakin. Minulla on useampikin tehokas led-taskulamppu ja pari otsalamppua ja niihin läjä vara-akkuja, jotka kaikki oli ladattu täyteen. Minulla on myös 12V:n 60A:n vapaa-ajan akku ja sekin oli lähes täydessä latingissa. Myös invertteri löytyy, joten sain ladattua läppärini ja kännykkäni, koko viikonlopun tuosta vapaa-ajan akusta, vaikka lojuin netissä enemmän kuin normaalisti. Retkikeittimiä löytyy kaksin kappalein ja niinhin oli kaasuakin, joten pakastimesta sulaneet ruuat sain lämmitettyä niillä.

Vettä minulla oli saunan pata täynnä (80 litraa), koska olin sen juuri täyttänyt saunomista varten. Kyseessä siis ulkosauna, jonne tulee vain kylmä vesi. Vessassa en käynyt kuin tortulla (kerran), eli kusemassa kävin pihalla se kun ei meille miehille ole mikään ongelma, joten huuhteluvettä vessaan en tarvinut kuin yhden ämpärillisen.

Lämmityspuolen hoiti uuni, tosin koska se on olkkarissa niin makkari pääsi hieman viilenemään, mutta minulta löytyy myös Zipron valopetroolilämmitin ja sillä sainkin mukavasti lisälämpöä makkkariin.

Eli viikonlopppu meni loppujenlopuksi yllättävän tuskattomasti ja ainoastaan pakastimen sulaminen on ainut harmittava asia, tosin kovinkaan täynnä se ei ollut ja suurimman osan kerkesin syömään ennen niiden pilaantumista, joten montaa euroa ei tappiota niistäkään tullut. Siinäkin oli se hyväpuoli, että en ollut sulattanut sitä vähään aikaan, joten se oli melkoisen jäässä ja se jää omalta osaltaan pidensi ruokien pysymistä jäässä. Toisaalta sitten tuli se pakastinkin siinä samassa sulatettua.

Mutta miten on omalla kohdallasi, oletko mitenkään varautunut pidempään sähkökatkoon, tai sähkökatkoon ylipäätään? Viime viikonloppu osoitti, että se ei ole ainoastaan periferian ongelma ja jos runkoverkko syystä tai toisesta kaatuu, niin se voi koskea, jopa kokonaisia kaupunkejakin.

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Olen varautunut, omakotitaloasujana sellaisen tajuaa. On kynttilöitä, puita leivinuuniin, spriitä trangiaan. Kuivaruokia, säilykeruokia. Pattereilla toimivia lamppuja ja radio, pattereita. Ja ajankuluksi lautapelejä. Myös kaksi kylmälaukkua.

Vierailija

En ole varautunut. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä ja kun viime kesänä oli vesijohotoverkostossa vika, niin alle viidessä tunnissa ilmestyi vedenjakelupisteitä kaikille kääntöpaikoille. Jos jostain syystä tämäkään ei olisi mahdollista, niin vierssä on lampi ja vaikkei sen vesi puhdasta olekaan, niin henkensä pitimiksi varmasti sitäkin joisi. 

Mitä tulee ruuanlaittoon, niin huushollista löytyy kyllä trangi ja spriikäyttöinen parila. Lisäksi takapihalla kököttää grilli. Lämmityksen suhteenkaan ei olisi ongelmaa, koska pojan harrastuksen vuoksi huushollista löytyy myös talviretkeilyyn tarkoitetut makuupussit ja muut varusteet. Niin kauan, kun huushollissa ei lämpötila laske alle 20 pakkasasteen, niin pärjätään.

Vierailija

En ole varautunut mitenkään. Ainoastaan kynttilöitä löytyy tarpeeksi. Akvaarion kannalta pidempi sähkökatkos olisi kyllä melko katastrofi, mutta muuten kyllä pärjäisin ilman sähköä, olettaen, ettei olisi kamala pakkanen.
Kerrostalossa asun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole varautunut. Asun pääkaupunkiseudulla lähiössä ja kun viime kesänä oli vesijohotoverkostossa vika, niin alle viidessä tunnissa ilmestyi vedenjakelupisteitä kaikille kääntöpaikoille. Jos jostain syystä tämäkään ei olisi mahdollista, niin vierssä on lampi ja vaikkei sen vesi puhdasta olekaan, niin henkensä pitimiksi varmasti sitäkin joisi. 

Mitä tulee ruuanlaittoon, niin huushollista löytyy kyllä trangi ja spriikäyttöinen parila. Lisäksi takapihalla kököttää grilli. Lämmityksen suhteenkaan ei olisi ongelmaa, koska pojan harrastuksen vuoksi huushollista löytyy myös talviretkeilyyn tarkoitetut makuupussit ja muut varusteet. Niin kauan, kun huushollissa ei lämpötila laske alle 20 pakkasasteen, niin pärjätään.

No tuota en enää kutsuisi pärjäämiseksi, vaan enemmänkin selviytymiseksi, mutta hyvä jos uskot pärjääväsi. Siinä vaiheessa, kun kämpässä alkaa lämpötila lähenemään nollaa, niin ei se elo enää mitään herkkua ole, vaikka löytyisi ne untuvapussitkin, varsinkaan tasalämpöiseen asumiseen tottuneelle. Tottahan on niin, että äärimmäisen harvoin pidemmät sähkökatkot kaupunkeja ja niiden lähiöitä koskevat, mutta on maailmalla sellaistakin tapahtunut, että kokonaisia suuria kaupunkejakin on pimentynyt.

Toisaalta teidän varusteennehan oli jopa ihan kohtuulliset retkikeittimineen, monilla kun ei löydy sellaisiakaan.

Vierailija

Kotivara (erilaisia säilykkeitä, makaronia, riisiä, soijarouhetta ym)
Trangia ja polttoainetta
Makuupussi (jos lämmöt häviäisi, en paleltuisi yöllä) vauvalle topattu lämpöpussi. Jos nyt ei peitot ja viltit lämmittäisi tarpeeksi.
Kynttilöitä, tulitikkuja ja iso sytkärivempain

7 km päässä olisi mökki, sinne mentäisiin jos sähköt olisi esim viikkoja poissa. Saa takalla lämpimäksi, järvestä vedet. Peseytyminen, pyykkien ja astioiden pesukin onnistuisi rantasaunassa.

Kotivaraa pitäisi pikku hiljaa laajentaa ja suunnitella jokin tapa säilyttää juomavettä (vaikkakin 1 km päässä on lampi josta voisi hakea vettä keitettäväksi)

Vierailija

Meillä onneksi harvemmin on ollut pitkäkestoisia sähkökatkoja, muutaman minuutin korkeintaan on ollut sähköt poissa. En ole siis erityisemmin varautunut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No tuota en enää kutsuisi pärjäämiseksi, vaan enemmänkin selviytymiseksi, mutta hyvä jos uskot pärjääväsi. Siinä vaiheessa, kun kämpässä alkaa lämpötila lähenemään nollaa, niin ei se elo enää mitään herkkua ole, vaikka löytyisi ne untuvapussitkin, varsinkaan tasalämpöiseen asumiseen tottuneelle. Tottahan on niin, että äärimmäisen harvoin pidemmät sähkökatkot kaupunkeja ja niiden lähiöitä koskevat, mutta on maailmalla sellaistakin tapahtunut, että kokonaisia suuria kaupunkejakin on pimentynyt.

Toisaalta teidän varusteennehan oli jopa ihan kohtuulliset retkikeittimineen, monilla kun ei löydy sellaisiakaan.

Kuten sanoinkin, niin en ole varautunut. 54 vuotta olen pärjännyt ilman, että täyttäisin kotini mitä erilaisimmilla varusteilla sähkökatkoksen varalle. Ja muutaman päivän tai viikonkin sähkökatkoksen aikana minusta riittää pelkkä selviytyminen. 

Vierailija

Sähkökatkojen varalle ei oo muuta kuin kynttilöitä. Asun Helsingissä kantakaupungissa, joten en ainakaan nälkään kuole, kun aina jostain voi ruokaa hakea valmiina.

Vierailija

Televisiosta olen muutaman jakson katsonut sellaista ohjelmaa, jossa ihmiset kertovat erilaisista selviytymisstrategioistaan katatstofin varalle. En muista nimeä, ehkä amerikkalainen.

Vierailija

Kynttilöitä, taskulamppuja ja öljylamppuja on paljon. Lisäksi tajuan olla avaamatta jääkaappia/pakastinta. Kerrostalossa asun ja takkaan ei ole mahdollisuutta.

Minulla on muutama käärmeterraario jotka olisivat sähkökatkon tullen isoin huoleenaihe. Pitäisi kai harkita jonkinlaista kaasukeitintä.

Vierailija

Otan usein vettä ämpäriin ja kanisteriin, jos tiedän myrskyn olevan tulossa.

Pakastin, ainakaan täynnä oleva arkkupakastin ei muuten sula moneen päivään, kunhan kantta ei käy aukomassa.

Vierailija

En ymmärrä miten sähkökatko liittyy ruoan varastoimiseen. Kauppaanhan pääsee oli kotona valot tahi ei.

Jopa kynttilän kanssa saa ruuat lämpimäksi, jos ei omista minkäänlaista retkikeitintä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Televisiosta olen muutaman jakson katsonut sellaista ohjelmaa, jossa ihmiset kertovat erilaisista selviytymisstrategioistaan katatstofin varalle. En muista nimeä, ehkä amerikkalainen.

Maailmanlopun odottajat?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten sähkökatko liittyy ruoan varastoimiseen. Kauppaanhan pääsee oli kotona valot tahi ei.

Jopa kynttilän kanssa saa ruuat lämpimäksi, jos ei omista minkäänlaista retkikeitintä.

Meidän lähikaupassa ei ovet auenneet kun kylässä oli sähkökatkos, sekä kassakoneet eivät toimineet, joten mitään ei voinut ostaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat