hyvä veronmaksaja! LUE tämä!

Vierailija

Tajuatteko veronmaksajat ollenkaan kuinka paljon rahojanne menee psykiatrisessa hoidossa turhaan? Itse olen väliaikaisella eläkkeellä oleva henkilö. Olen psykkisistä syistä siis eläkkeellä ja saan sosiaaliturvaa. Olen ollut muutaman vuoden julkisella puolella "hoidossa". Hoiton sitä, että tapaan sairaanhoitaaja kerran pari kuussa. Sairaanhoitaja sitten patistelee minua tekemään harjoitteita, jotka kohdallani eivät ole toimineet, vuosien yrityksestä. Se, että harjoitteet ei toimi, ei tietenkään ole hoidon vika, vaan minun annetaan ymmärtää, että vika on itsessäni, kun vaikea psykiatrinen sairaus ei ilman asiallista hoitoa parane. Psykoterapiaa ei tässä kaupungissa julkiselta puolelta oikein saa. TEIDÄN VERONMAKSAJIEN verorahoja menee tälläiseen pelleilyyn!

Vuosikausia ihmisiä syyllistetään julkisessa hoidossa ja pidetään eläkkeellä, kun tehokkaampaa olisi maksaa suoraan tarpeeksi pitkä psykoterapia PSYKOTERAPEUTILLA ja jättää sairaanhoitajien latteudet johonkin muuhun paikkaan. Itselläni psyykkinen sairaus ei siis ole todellakaan lievä, vaan vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni. En kuitenkaan jaksaisi käydä julkisen puolen sh:lla lytättävänä ja tulla sieltä ulos ahdistuneempana kuin sisään mennessä.

Kommentit (6)

Vierailija

Samanlaisia kokemuksia. Olen ahdistunut läheiseni puolesta, koska kärsimme vuosia, ennen kuin sain hänet ohjatuksi hoitoon. Voitte vain kuvitella, miten helpottunut oli silloin, kun ajattelin hoitovastuun siirtyvän minulta ammattilaisille. Luulin, että nyt jatkuva huolissaan olo loppuu ja voin luottaa siihen, että hän saa apua. Mutta helpotus oli turha, kuvaamasi kaltainen "hoito" jatkuu, tilanne ei parane ja minä olen edelleen se jonka niskaan kaikki läheisen ongelmista aiheutuva ongelmakäytös lopulta kaatuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia. Olen ahdistunut läheiseni puolesta, koska kärsimme vuosia, ennen kuin sain hänet ohjatuksi hoitoon. Voitte vain kuvitella, miten helpottunut oli silloin, kun ajattelin hoitovastuun siirtyvän minulta ammattilaisille. Luulin, että nyt jatkuva huolissaan olo loppuu ja voin luottaa siihen, että hän saa apua. Mutta helpotus oli turha, kuvaamasi kaltainen "hoito" jatkuu, tilanne ei parane ja minä olen edelleen se jonka niskaan kaikki läheisen ongelmista aiheutuva ongelmakäytös lopulta kaatuu.

En kyllä edes tajua, miksi veroja maksetaan näinkin paljon, kun hoito on julkisella puolella täysin ala-arvoista.

Vierailija

Tässä(kin) asiassa lienee erilaisia käytäntöjä vaihdellen kunnittain. Omassani on ohjattu psykoterapiaan, eli Kelan osittain maksamaan, kiitettävästi.

Tosin kannattaa huomioida, että kaikki eivät siitä pasykoterapiastakaan ole apua saaneet, mutta toki kokeilemisen arvoinen juttu, ei sitä muuten voi tietää.

Rahakysymyshän tämä on. Lääkkeet tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi kuin 3 vuotta kestävä terapia.

Minä en missään tapauksessa moiti julkista terveydenhuoltoa, koska aina on kyse rahasta. Enkä usko mt-potilaiden tilanteen paranevan mitenkään uuden sote-ratkaisun myötäkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tässä(kin) asiassa lienee erilaisia käytäntöjä vaihdellen kunnittain. Omassani on ohjattu psykoterapiaan, eli Kelan osittain maksamaan, kiitettävästi.

Tosin kannattaa huomioida, että kaikki eivät siitä pasykoterapiastakaan ole apua saaneet, mutta toki kokeilemisen arvoinen juttu, ei sitä muuten voi tietää.

Rahakysymyshän tämä on. Lääkkeet tulevat yhteiskunnalle halvemmaksi kuin 3 vuotta kestävä terapia.

Minä en missään tapauksessa moiti julkista terveydenhuoltoa, koska aina on kyse rahasta. Enkä usko mt-potilaiden tilanteen paranevan mitenkään uuden sote-ratkaisun myötäkään.

Kelan tukema terapia tapahtuu yksityisellä sektorilla, ei julkisella. Kelan tukemasta yksityispuolen sektorista jää omavastuu osuudet, jotka voivat olla liikaa joillekin maksaa, esim jos on sairauspäivärahalla. Kelakin tukee vain kolme vuotta psykoterapiaa. Itsellä on kaksi sairautta ja toista ei ehditty kuin aloittaa hoitaa tuon kolmen vuoden aikana. Nyt olen sitten sen sairauden takia kuntoutustuella, eikä psykoterapiaa edelleenkään saa, koska ei ole kulunut vielä tota viittä vuotta minkä kela vaatii psykoterapioiden väliin ja koska julkiselta puolelta ei terapiaa tahdo saada.

Vierailija

Jos on vähänkin vaativampi sairaus niin ei se kolme vuotta riitä. Oma sairauteni on sellainen, että siitä voisi kyllä parantua, mutta tarvisin vielä pari vuotta terapiaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat