Lukiolaisilta vaaditaan koneet jotta pääsee opiskelemaan - eriarvoisuus kasvaa
Nykyään lukiot ovat siirtymässä kokonaan sähköisiksi (tunnit ja muistiinpanot tietokoneilla, kokeet tietokoneilla, ylioppilaskirjoitukset tietokoneilla). Lukioon ei pääse opiskelemaan ennen kuin on sitoutunut hankkimaan oman tietokoneen omakustanteisesti, ja näin ollen ilman lukiokoulutusta on heikot mahdollisuudet päästä yliopistoon. Ne vanhemmat, joilla ei ole varaa ostaa jokaiselle lapsellensa omaa tietokonetta lukio-opintoja varten, joutuvat lähettämään lapsensa ammattikouluun (ei siis mitään kyseistä koulua vastaan, mutta halutessaan akateemista koulutusta lapsi ei sitä voi saada). Ja ne lapset, jotka ovat juuri ja juuri saaneet markkinoiden edullisimman tietokoneen joutuvat kärvistelemään koneen hitaudesta samaan aikaan kun parempituloisten vanhempien poika pertti pärjää hyvin koulussa huippunopealla ja erikoisvarustellulla tietokoneellaan. Eriarvoisuus kasvaa Suomen "hyvinvointiyhteiskunnassa". Mitä mieltä?
Kommentit (50)
Koneen saa helposti kirjojen hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Yo-kokeet tehdään pääsääntöisesti kokelaan omalla koneella (ytl:n ohje: bring your own device). Yo-kokeessa kone käynnistetään usb-tikulta (ns. Buutataan) ja tämä estää kaiken muun tietokoneen sisällön tai ohjelmien käytön. Ytl on määritellyt, millainen koneen pitää olla, ja parinsadan koneella pärjää oikein hyvin. Opiskelu lukiossa on ottamassa digiloikkaa ja ensi syksynä ekat yo-kokeet pidetään sähköisesti.
T: lukion äidinkielen lehtori, joka on pitänyt tällä viikolla kolme sähköistä koetta. Noin 30 prosentilla opiskelijoista oli oma kone mukanaan, muut tekivät koulun koneella.
Eli oppilas tuo Applen koneen ja yrittää käynnistää Windowsia sillä XD.
Vittu mitä paskaa, ap se jaksaa provoilla. Joka koulussa on tietokoneita riittämiin, etenkin lukioissa.
T: Lukion äidinkielen lehtorin esimies
Siis pitääkö oppilaille olla oma läppäri mukana tunneilla vai mikä ongelma tässä on? Eiköhän kaikilla perheille, joilla on lukioikäisiä lapsia, ole kotona tietokone, jota kaikki voivat käyttää? Miksei sillä voi tehdä niitä kouluhommia? Ja jos konetta ei ole, niin ainakin kirjastossa lienee koneita, joilla voi perushommia tehdä. Jos koulussa vaaditaan konetta jollakin tunnilla, niin eikö ne tunnit sitten järjestetä tietokoneluokassa?
Luojan kiitos itse ehdin valmistua vielä silloin, kun koneita ei käytetty tunneilla. On niin puuduttavaa tuijottaa tietokoneen ruutua koko päivä! Sitä ehtii tehdä tarpeeksi ne 50 vuotta, kun työskentelee päätteen äärellä.
Naurettavaa. Johan ekaluokalla tarvitaan opiskeluun tietokonetta aina välillä. Meillä köyhillä miehellä on oma läppäri ja minun läppärini on minun ja lapsen käytössä, lisäksi hän saa nyt oman tabletin. Ei niin köyhää perhettä suomessa ole ettei tietokonetta ole jos lapsia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yo-kokeet tehdään pääsääntöisesti kokelaan omalla koneella (ytl:n ohje: bring your own device). Yo-kokeessa kone käynnistetään usb-tikulta (ns. Buutataan) ja tämä estää kaiken muun tietokoneen sisällön tai ohjelmien käytön. Ytl on määritellyt, millainen koneen pitää olla, ja parinsadan koneella pärjää oikein hyvin. Opiskelu lukiossa on ottamassa digiloikkaa ja ensi syksynä ekat yo-kokeet pidetään sähköisesti.
T: lukion äidinkielen lehtori, joka on pitänyt tällä viikolla kolme sähköistä koetta. Noin 30 prosentilla opiskelijoista oli oma kone mukanaan, muut tekivät koulun koneella.
Eli oppilas tuo Applen koneen ja yrittää käynnistää Windowsia sillä XD.
Vittu mitä paskaa, ap se jaksaa provoilla. Joka koulussa on tietokoneita riittämiin, etenkin lukioissa.
T: Lukion äidinkielen lehtorin esimies
Macci käynnistyy niin haluttaessa Windowsiin ihan nikottelematta, sehän on ihan samoista osista tehty kuin Windows koneetkin. Itselläni on työ-Macissa Linux, Windows ja OSX. Halvinta olisi yo-kokeet varmaan tehdä linux-pohjaisella usb-tikulla käynnistämällä.
Että ÄX-DEE ÄX-DEE ÄX-DEE vaan itsellesi :)
Uudistus tulee vähän jälkijunassa. Harva nuori enää käyttää tietokonetta, kun kaikki tärkeimmät asiat hoituu puhelimella. Muuten olen sitä mieltä, että hyvä juttu. Kenenkään ylioppilaslakki tuskin jää saamatta, koska ei ollut tietokonetta. Ne kirjatkin ovat tähän asti maksaneet aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Uudistus tulee vähän jälkijunassa. Harva nuori enää käyttää tietokonetta, kun kaikki tärkeimmät asiat hoituu puhelimella. Muuten olen sitä mieltä, että hyvä juttu. Kenenkään ylioppilaslakki tuskin jää saamatta, koska ei ollut tietokonetta. Ne kirjatkin ovat tähän asti maksaneet aika paljon.
No jos ei käytä niin olisi syytä viimeistään lukiossa opetella. Puhelimet eivät ole ihan lähitulevaisuudessa korvaamassa tietokoneita sen kummemmin työelämässä kuin yliopistossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis pitääkö oppilaille olla oma läppäri mukana tunneilla vai mikä ongelma tässä on? Eiköhän kaikilla perheille, joilla on lukioikäisiä lapsia, ole kotona tietokone, jota kaikki voivat käyttää? Miksei sillä voi tehdä niitä kouluhommia? Ja jos konetta ei ole, niin ainakin kirjastossa lienee koneita, joilla voi perushommia tehdä. Jos koulussa vaaditaan konetta jollakin tunnilla, niin eikö ne tunnit sitten järjestetä tietokoneluokassa?
Luojan kiitos itse ehdin valmistua vielä silloin, kun koneita ei käytetty tunneilla. On niin puuduttavaa tuijottaa tietokoneen ruutua koko päivä! Sitä ehtii tehdä tarpeeksi ne 50 vuotta, kun työskentelee päätteen äärellä.
Joissakin kouluissa kyllä, ja esimerkiksi tunneilla ei jaeta lainkaan paperimonisteita. Kaikki tuntimateriaali + koe tapahtuu omalla koneella (tuntimuistiinpanot esim office365:ssa). Eli omaa konetta valitettavasti tarvitsee pikkuhiljaa koko koulupäivän, eli perheen yhteinen kone tai kirjaston kone eivät auta. Ja koska kaikilta pikkuhiljaa suositellaan tai vaaditaan omistamaan tietokone, luulen että tietokoneluokkien merkitys hiipuu ajan kuluessa.
Ja olen samaa mieltä koneiden käytöstä, loppuiän saa tuijottaa näyttöpäätettä!
Lukiolainen
Ne hienoimmat ja ohuimmat mäkit ja läppärit eivät sitten kelpaa kirjoituksiin. Kirjoituksissa käytettävästä koneesta on löydyttävä vähintään 2 usb-porttia ja langallinen nettiportti tai vaihtoehtoisesti 3 usb-porttia.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä vähän off topic, miten sähköiset kirjat toimivat. Lähinnä mietin sitä, eikö ole opiskelijalle kuluttavaa istua jatkuvasti ruudun ääressä. Monesti myös opiskeltavat asiat jää paremmin mieleen, kun ne kirjoittaa käsin. Etenkin vieraissa kielissä. Mitä lisäarvoa sähköinen oppikirja tuo perinteiseen nähden? En oikein näe itse suoranaisia hyötyjä.