Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää Suomen Helsinkikeskeisyys

Vierailija

erityisesti tässä lentokenttäasiassa pistää taas vihaksi. Helsingistä on suoria lentoja vaikka kuinka ja paljon sekä halvalla. Sitten sanotaan, että Turusta on niin lyhyt matka Helsinkiin, että ei kannata lentää Turusta suoraan. Olimme viime viikolla reissussa. Lento lähti aamulla klo 8.15 ja bussi Turusta lähti klo 4.00. Minusta ei ole mitenkään kohtuullista, että minulla menee menomatkaan Helsinkiin 3 tuntia. Pelkästään Suomen päässä matkustan 6 tuntia. Jos lento olisi Turussa, niin matkaan menisi max ½ tuntia. Tällä tekniikalla pitää ottaa aina ylimääräisiä matkustuspäiviä... Lisäksi bussilippujen hinnat sellaisia, että kahdelta bussimatkat maksaa 80€ lisää koko reissuun. Lennot samanhintaisia... kohtuullista?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Tee kuule ihan niinku tykkäät. Sille nyt ei voi mitään että Helsingin sijainti ja asiakasmäärät mahdollistavat halvemmat ja monipuolisemmat lentoreitit.

T. Tyttö pohjosesta

Vierailija

Heti, kun Turusta alkaa saada säännöllisesti koneen täyteen matkustajia Lontooseen, Frankfurtiin, Pariisin jne., liikennönti alkaa. Et kai tosissasi toivo, että joku alkaisi lennättää yhtä tai kahta taksilastillista ihmisiä Keski-Eurooppaan?

Vierailija

Minua taas ärsyttää uutisten pääkaupunkikeskeisyys. Esimerkiksi jossain Iltasanomissa saattaa olla otsikkona "taas tulee lämmintää" tai "täksi talveksi ei tule lunta". Loppujen lopuksi uutisessa puhutaan vaan jostain pääkaupunkiseudusta eikä ollenkaan muusta Suomesta, etenkään pohjoisemmasta tai itäisemmästä Suomesta.

Vierailija

Arvaapa, miksi monet asuvat juuri Helsingissä, vaikka asunnot ovat kalliimpia? No niiden palveluiden takia! Katsos kun monia palveluita on kannattavaa järjestää vain riittävän väestötiheyden alueilla. Näin se on kaikkialla.

Vierailija

Pk-seudulla nyt vaan sattuu asumaan 1/5 suomen väestöstä. Ja määrä varmasti vaan kasvaa. Lähinnä Suomen sisäsiin lentoihin noi pienet kentät. Välillä voivat tarjota lomamatkoja muuallekin, muttei välttämättä kuulu vakiovarustukseen. Minua tämä asia ainakaan kismitä yhtään. Voin lentää tai tulla junalla sinne Helsinkiin. Kaikkialle päin maailmaa kuitenkaan suoraan pääse edes sieltä Helsingistä.

Vierailija

Aika harvassa muussakaan maassa pääsee suoraan muualle kuin pääkaupunkiin ja ehkä pariin muuhun isompaan kaupunkiin. Ei Rovaniemellekään taida mennä kuin muutamia suoria ulkomailta, vaikka se voisi olla sesonkina ehkä järkevää.

Vierailija

Muakin ärsyttää helsinkikeskeisyys, mutta toi sun perustelu oli kyllä tosi ontuva. Ihan markkinataloudestahan tuo johtuu. Ei ole millekään firmalle kannattavaa lennättää puolitäyttä koneellista Turusta.

Mua ärsyttää esim. se, että Helsingin kaupunginosista puhutaan mediassa välillä niin kun kaikki tietäis missä ne on. Tyyliin Kannelmäessä tapahtui sitä ja tätä, ja koko artikkelissa ei mainita että tää mesta on Helsingissä. Jos iltapäivälehdessä olisi juttu vaikka kolarista, joka tapahtui Lehtomäessä, niin kukaan ei tajuaisi, että nyt puhutaan Kouvolasta.

Ja olen itse helsinkiläinen. Tai siis vuosaarelainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja sehän on toki Helsingin vika, jos halpalentoyhtiöt eivät lennä Turusta tai Tampereelta...

No enhän niin ole väittänytkään.... Ja kyllä Turusta lentää Wizzair ja AirBaltic

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Heti, kun Turusta alkaa saada säännöllisesti koneen täyteen matkustajia Lontooseen, Frankfurtiin, Pariisin jne., liikennönti alkaa. Et kai tosissasi toivo, että joku alkaisi lennättää yhtä tai kahta taksilastillista ihmisiä Keski-Eurooppaan?

Niin, kyllähän minä tiedän miksi ei Turusta ole lentoja. Kai tämä asia saa minua silti ärsyttää. Varsinkin se, kun aina toitotetaan, kuinka lyhyt matka Turusta on Helsinkiin.

Vierailija

Näinhän se menee. Ymmärrän myös miksi asia on näin, mutta se selitys, miten lähellä tosiaan vaikka Tampere on Helsinkiä ei oikein mene läpi aina. Matkoihin Helsinkiin menee aikaa ja rahaa paljon. Ihan sama asia minua harmittaa. Ja omalla autolla matkan hinta ei ainakaan halvemmaksi tule kalliiden lentoparkkien takia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää helsinkikeskeisyys, mutta toi sun perustelu oli kyllä tosi ontuva. Ihan markkinataloudestahan tuo johtuu. Ei ole millekään firmalle kannattavaa lennättää puolitäyttä koneellista Turusta.

Mua ärsyttää esim. se, että Helsingin kaupunginosista puhutaan mediassa välillä niin kun kaikki tietäis missä ne on. Tyyliin Kannelmäessä tapahtui sitä ja tätä, ja koko artikkelissa ei mainita että tää mesta on Helsingissä. Jos iltapäivälehdessä olisi juttu vaikka kolarista, joka tapahtui Lehtomäessä, niin kukaan ei tajuaisi, että nyt puhutaan Kouvolasta.

Ja olen itse helsinkiläinen. Tai siis vuosaarelainen.

No esim. Hesarissa ja Metrossa ei mainita paikkakuntaa, koska ovat helsinkiläisiä lehtiä. Muuten en ole kyllä huomannut tuota ilmiötä, yleensä aina Helsinki mainitaan valtakunnallisessa mediassa, niin kuin kuuluukin.

Voidaan kokeilla vaikka Oulu-keskeisyyttä ja katsoa mitä siitä tulee. Ehkä kuitenkin järkevintä, että maan suurin kaupunki ja pääkaupunki on se keskeisin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat