Apua tietokoneen valintaan

Vierailija

Oma läppärini on vedellyt viimeisiään jo jonkin aikaa ja tällä viikolla tein vihdoin päätöksen, että hommaan uuden.

Kone tulisi aika peruskäyttöön, netin selailuun, netflixin katsomiseen, tekstinkäsittelyyn (ihan perus Word). Koneen tulisi olla sellainen, että sen saa suht vaivattomasti mukaan yliopistolle tai reissuun. Akunkestosta plussaa. Ja olisi tietenkin kiva, ettei se rupeaisi temppuilemaan ja täytyisi ostaa uusi parin vuoden jälkeen. Olen tuttavilta kuullut, että windows-koneet olisi uusintakunnossa muutaman vuoden jälkeen. En sitten tiedä, onko se miten totta.

Eilen illalla sitten älysin, että tänään on Gigantissa black friday -tarjouksia.

Tarjouksessa olisi mm. Lenovon kannettava:

http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/tabletit-ja-ipad/LE80HE012SMT...

Mietinkin, että olisiko tuo miten varteenotettava vaihtoehto? Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia joko tuosta koneesta tai muista Lenovon yoga -koneista?
Saa suositella myös jotain muuta konetta.

Kommentit (12)

Vierailija

Mäkin katselin tuota ja oon nyt kahden vaiheilla tuon ja Macbook Airin välillä. Jos täällä on tosiaan joku asiasta mitään tietävä, niin arvostaisin vinkkiä. Iso raha kuitenkin kyseessä

Vierailija

Up! Mäkin havahduin vähän liian myöhään tähän Black Friday alennukseen. Jos tuolla hinnalla saisi hyvän tietokoneen, niin voisin käydä ostamassa pojalle joululahjaksi.

Vierailija

Osta apple. Sen jälkeen tietokoneen käyttö on sama kuin käyttäisi leivänpaahdinta: ei tarvitse ihmetellä miksei tää taas toimi eikä huoltaa eikä tuskailla.

Vierailija

Tuo yoga 3 pro on aika macbook airia vastaava. Tehot pitäisi olla suurinpiirtein samanlaiset.

Saisi vaan halvemmalla jos tänään vielä Gigantin liikkeestä saisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älkää tyttöset Applea vaan hommatko, vaikka siinä onkin kivan näköinen omenalogo.

No joo, en minä sen pelkän merkin takia Applea harkitse, vaan sen takia, että ne kestää vissiin käytössä aika hyvin. Eivät rupea vuoden sisällä jumittamaan ja ylikuumenemaan.

Vierailija

Noh tuon ja Macbook airin välillä on pari merkittävää eroa. Prosessoriteho ja näytönohjain, jotka ovat molemmat Macbook airissa paremmat. Yoga 3 pro käyttää mobiiliprossua (vähävirtainen, vähätehoinen). Muuten en merkittävää eroa näe. Itse tosin ostaisin suoraan Lenovon ThinkPad sarjan tietokoneen, mutta mikäli hakee tablettia tietokoneen ominaisuuksilla (ei laskentateholla), niin tuo Yoga 3 pro vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mekaaninen kestävyys on sitten kysymysmerkki (lisäksi alennus on aika olematon, lenovon omassa kaupassa alkaen 699€).

Kyllä tuo selainta ja tekstinkäsittelyohjelmia pyörittää, ja mikäli laitteen mekaaninen kestävyys sallii, niin kyllä tuon useamman vuoden pitäisi kestää. 

Mutta mikäli kestävyys on ensisijainen suosittelen vakavasti harkitsemaan sen 1400€ sijoittamista lenovon yrityssarjan läppäreihin (ostakaa lenovon omasta kaupasta, saatte halvemmalla ja saa vielä itse valita osat). Saa enemmän tehoa ja kestävyyttä. Meillä töissä edelleen käytössä 7-8v vanhoja lenovoja. Akut vaihdettu pariinkin kertaan, mutta kyllä niillä verkkosivuja tekee ja tekstiä käsittelee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noh tuon ja Macbook airin välillä on pari merkittävää eroa. Prosessoriteho ja näytönohjain, jotka ovat molemmat Macbook airissa paremmat. Yoga 3 pro käyttää mobiiliprossua (vähävirtainen, vähätehoinen). Muuten en merkittävää eroa näe. Itse tosin ostaisin suoraan Lenovon ThinkPad sarjan tietokoneen, mutta mikäli hakee tablettia tietokoneen ominaisuuksilla (ei laskentateholla), niin tuo Yoga 3 pro vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Mekaaninen kestävyys on sitten kysymysmerkki (lisäksi alennus on aika olematon, lenovon omassa kaupassa alkaen 699€).

Kyllä tuo selainta ja tekstinkäsittelyohjelmia pyörittää, ja mikäli laitteen mekaaninen kestävyys sallii, niin kyllä tuon useamman vuoden pitäisi kestää. 

Mutta mikäli kestävyys on ensisijainen suosittelen vakavasti harkitsemaan sen 1400€ sijoittamista lenovon yrityssarjan läppäreihin (ostakaa lenovon omasta kaupasta, saatte halvemmalla ja saa vielä itse valita osat). Saa enemmän tehoa ja kestävyyttä. Meillä töissä edelleen käytössä 7-8v vanhoja lenovoja. Akut vaihdettu pariinkin kertaan, mutta kyllä niillä verkkosivuja tekee ja tekstiä käsittelee.

Think Pad läppäreitä saa monesta paikasta pari vuotta käytettynä ja siltikin pieksevät saman hintaisen uudet koneet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tyttöset Applea vaan hommatko, vaikka siinä onkin kivan näköinen omenalogo.

No joo, en minä sen pelkän merkin takia Applea harkitse, vaan sen takia, että ne kestää vissiin käytössä aika hyvin. Eivät rupea vuoden sisällä jumittamaan ja ylikuumenemaan.

Macbookit alkavat ylikuumenemaan ajan kanssa siinä missä pc'tkin. Se ei ole sinänsä yllätys, koska kaksi yleisintä syytä ajan kanssa lisääntyviin lämpöihin ovat pölyn kertyminen koneen sisälle ja prosessorin ja tuulettimen välisen lämpöä johtavan tahnan kuivuminen. Pölyn kertyminen on ongelma erityisesti pienissä läppäreissä, koska niissä sisukset ovat muutenkin ahtaat. Tahnan kuivuminen taas riippuu aika paljon käyttömäärästä ja -kuormasta - omenalogolla ei siihen juurikaan vaikutusta ole.

4 vuotta vanhasta lenovon thinkpadista esim tuli kuin uusi, kun vaihtoi tahnan ja puhalsi paineilmalla pölyt pois. Win7-asennus on edelleen se sama joka koneeseen oli valmiiksi asennettu. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Macbookit alkavat ylikuumenemaan ajan kanssa siinä missä pc'tkin. Se ei ole sinänsä yllätys, koska kaksi yleisintä syytä ajan kanssa lisääntyviin lämpöihin ovat pölyn kertyminen koneen sisälle ja prosessorin ja tuulettimen välisen lämpöä johtavan tahnan kuivuminen. Pölyn kertyminen on ongelma erityisesti pienissä läppäreissä, koska niissä sisukset ovat muutenkin ahtaat. Tahnan kuivuminen taas riippuu aika paljon käyttömäärästä ja -kuormasta - omenalogolla ei siihen juurikaan vaikutusta ole.

4 vuotta vanhasta lenovon thinkpadista esim tuli kuin uusi, kun vaihtoi tahnan ja puhalsi paineilmalla pölyt pois. Win7-asennus on edelleen se sama joka koneeseen oli valmiiksi asennettu. 

Itse vaihdoin omaan Thinkpadiin ssd-kovon ja on parempi, mitä uutena. Pitää vielä vaihtaa nuo tahnat prossuun ja olen säännöllisesti imuroinut konetta, niin ei ole päässyt kertymään pölyä.

Vierailija

Ei vika ole Windows-koneissakaan koneessa, vaan ennemmin sen koneen käyttäjässä. Windowsit nyt vaan ovat sellaisia käyttöjärjestelmiä, että ne vaativat yleensä tietyin väliajoin siivousta (uudelleenasennusta), jotta toimivat tehokkaasti.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat