Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laihduttaa normaalipainon sisällä?

Vierailija

Kysyn nyt neuvoja sinulta, joka olet onnistunut laihduttamaan pysyvästi, tai sinulta, joka olet alan asiantuntija.

Olen yrittänyt viimeiset 3 kuukautta laihduttaa normaalipainon ylärajoilta turvallisemmille vesille, mutta epäonnistunut. Olen laihduttanut syömällä 1200kcal/päivä ja välttänyt sokeria, jolloin paino onkin pudonnut. Mutta heti, jos syön vaikkapa kylässä pullapalan kahvin kanssa, vaaka näyttää seuraavana aamuna suurempia lukemia. Haluaisin pystyä syömään suht.normaalisti (eli ei pelkkää rahkaa ja kananmunia, kaikki hiilarit pois), mutta sopivasti. Työni on melko kevyttä, joten peruskulutukseni ei ole kovin suuri.

Kerro omat kokemuksesi/tietosi, miten laihduttaa pysyvästi? Pudotettavia kiloja on noin 6.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Lisään vielä, että en juo alkoholia, limsoja jne. tai syö eineksiä, pitsoja, majoneeseja, ranskalaisia, sokerijogurtteja tai -myslejä ja muroja. Leivästä valitsen aina täysjyväversion, enkä vehnäpullaa. Leivän päällä käytän kalkkunaa, edamia ja kasviksia. Juomana aina rasvaton maito, vesi tai tee. Marjoja, hedelmiä (max2/pv) ja kasviksia syön päivittäin. Juon myös paljon vettä. Ap

Vierailija

Nro 1, sitä tässä kysynkin, että mitä muutoksia minun tulisi tehdä, että paino putoaisi. Tuskin tuolla 1200kcal/pv kuitenkaan loppuelämää pystyn olla. Ongelmana siis se, että jos syön 1200kcal/pv (munanvalkuaisia, täysjyväpuuroa, vihannensia, marjoja, rahkaa jne) laihdun kyllä, mutta heti kun nostan päiväsaannin esim. 1600kcal, paino nousee välittömästi. Ap

Vierailija

Mulla ainakaan ei enää pelkkä ruokavalio ole purrut. Rankkaa liikuntaa päivittäin saa aikaan muutoksen, joka myös pysyy pullapaloista huolimatta.

Vierailija

Lenkkeilen n.3-4krt/vk ja teen lihaskuntojumppaa kotona.

Sinulle joka sanoit, että syö vähemmän kuin kulutat, nimenomaan. Sitä olen yrittänyt, mutta heti jos pyrin laihduttuani nostamaan päivittäisen kalorimäärän 1500-1700kcal tasolle, kilot tulevat takaisin. Harrastan kuitenkin hyötyliikuntaa päivittäin, niin vaikea uskoa että tuo 1200kcal olisi normaali päiväkulutukseni. Ap

Vierailija

Mulla sama. Olen 45v ja painan nyt 70kg. 10 kiloa on tullut hitaasti 10 vuoden aikana. Tuntuu mahdottomalta saada tuo 10kg pois. Syön jo nyt todella terveellisesti ja kevyesti, liikun 5h viikossa. En syö ikinä pizzaa, sipsejä, hampurilaisia, suklaata, jälkkäreitä lounaalla, töissä tarjolla olevia keksejä, pullia, kakkuja. En juo alkoholia ollenkaan.
Mun pitäisi lopettaa myös liikkuminen, jos vähennän syömistä. Valitsen silti sen liikunnan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kysyn nyt neuvoja sinulta, joka olet onnistunut laihduttamaan pysyvästi, tai sinulta, joka olet alan asiantuntija.

Olen yrittänyt viimeiset 3 kuukautta laihduttaa normaalipainon ylärajoilta turvallisemmille vesille, mutta epäonnistunut. Olen laihduttanut syömällä 1200kcal/päivä ja välttänyt sokeria, jolloin paino onkin pudonnut. Mutta heti, jos syön vaikkapa kylässä pullapalan kahvin kanssa, vaaka näyttää seuraavana aamuna suurempia lukemia. Haluaisin pystyä syömään suht.normaalisti (eli ei pelkkää rahkaa ja kananmunia, kaikki hiilarit pois), mutta sopivasti. Työni on melko kevyttä, joten peruskulutukseni ei ole kovin suuri.

Kerro omat kokemuksesi/tietosi, miten laihduttaa pysyvästi? Pudotettavia kiloja on noin 6.

Paljonko sait painoa pois tuolla 1200kcal dieetillä? Tuo on aika niukka dieetti, varmaan pienempi energiavaje toimisi paremmin, jaksaisit liikkuakin. Kokeilepa nostaa kalorit vaikka tuonne 1700kcal ja liikut päivittäin, vaikkapa hölkkää / reipasta kävelyä noin 45 min  - tunti. Lisäksi lihaskuntoa pari kertaa viikkoon vaikka kotijumppana. Painoa voisi lähteä vaikka 1kg kuukaudessa, jolloin olet kesään mennessä tavoitteessa.

Ei se pullapala voi sinua "lihottaa" jos paino on noussut seuraavana aamuna enemmän kuin mitä pullapala painoi niin se on turvotusta (voi hyvin olla että et siedäkään vehnä/sokeri/voi yhdistelmää enää kovin hyvin jos kroppa on tottunut parempaan ravintoon) - tai sitten söit pikkasen jotain muutakin :)

Vierailija

Kiitos vastauksista. Olen vähän vierastanut tuota 1700kcal laihduttamista, kun olen netin laskureilla laskenut että jotain tuota luokkaa voisi olla normaali energiankulutukseni ilman liikuntaa. Täytynee sitten lisätä liikunnanmäärää ja nostaa kalorimäärää, jospa se toimisi. Ap

Vierailija

Normaalipainon sisällä laihdutus on hidasta. Ja oikeastaan ei kannata edes puhua enää "laihduttamisesta", vaan jos haluat laihtua niin ruokavalion tulee muuttua pysyvästi. Tuo 1200kcal kuulostaa kyllä todella vähälle kalorimäärälle. En tiedä kuinka pitkä/painava olet, mutta söisin nyt kuitenkin sen 1500-1600kcal ettei elimistösi ihan säästöliekille mene. Koska kalori ei ole kalori, kiinnitä huomiota ennenkaikkea kaloreiden laatuun, eli vihannekset, hyvät rasvanlähteet, proteiini kaiken teollisen ja prosessoidun sijaan. 

Laihtumista tukemaan kannattaisi harrastaa jotain liikuntaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että en juo alkoholia, limsoja jne. tai syö eineksiä, pitsoja, majoneeseja, ranskalaisia, sokerijogurtteja tai -myslejä ja muroja. Leivästä valitsen aina täysjyväversion, enkä vehnäpullaa. Leivän päällä käytän kalkkunaa, edamia ja kasviksia. Juomana aina rasvaton maito, vesi tai tee. Marjoja, hedelmiä (max2/pv) ja kasviksia syön päivittäin. Juon myös paljon vettä. Ap

Ainakin ensiksi vaihda rasvaton maito rasvaiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nro 1, sitä tässä kysynkin, että mitä muutoksia minun tulisi tehdä, että paino putoaisi. Tuskin tuolla 1200kcal/pv kuitenkaan loppuelämää pystyn olla. Ongelmana siis se, että jos syön 1200kcal/pv (munanvalkuaisia, täysjyväpuuroa, vihannensia, marjoja, rahkaa jne) laihdun kyllä, mutta heti kun nostan päiväsaannin esim. 1600kcal, paino nousee välittömästi. Ap

Syö munasta myös keltuaiset.

Vierailija

Liikunta auttaa! Aloitin itse hölkkäämisen / juoksemisen ja sillä painon on saanut putoamaan normaalipainon ylärajoista alhaisempaan. Kun liikkuu, saa syödäkin enemmmän. Itse on hirveästi ole katsonut syömisiäni, lähinnä yrittänyt vaihtaa kaikki herkut hedelmiin ja pähkinöihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat