Miten laihduttaa normaalipainon sisällä?
Kysyn nyt neuvoja sinulta, joka olet onnistunut laihduttamaan pysyvästi, tai sinulta, joka olet alan asiantuntija.
Olen yrittänyt viimeiset 3 kuukautta laihduttaa normaalipainon ylärajoilta turvallisemmille vesille, mutta epäonnistunut. Olen laihduttanut syömällä 1200kcal/päivä ja välttänyt sokeria, jolloin paino onkin pudonnut. Mutta heti, jos syön vaikkapa kylässä pullapalan kahvin kanssa, vaaka näyttää seuraavana aamuna suurempia lukemia. Haluaisin pystyä syömään suht.normaalisti (eli ei pelkkää rahkaa ja kananmunia, kaikki hiilarit pois), mutta sopivasti. Työni on melko kevyttä, joten peruskulutukseni ei ole kovin suuri.
Kerro omat kokemuksesi/tietosi, miten laihduttaa pysyvästi? Pudotettavia kiloja on noin 6.
Kommentit (28)
Minä onnistuin nutraamalla kunnes paino oli haluttu, eli 65 kilosta 53 kiloon. Pari kiloa tuli takaisin kuurin jälkeen, mutta sen jälkeen enää ei ole tullut.
Laihaläski tyylinen kroppa pitää vetää jonnekin anorektisen rajamaille ennenkuin se alkaa näyttää "timmiltä". Sama timmiys voidaan saavuttaa reilummalla bmilläkin kunhan vain ruokavalio on terveellinen ja mukaan otetaan erilaisia liikuntamuotoja pari kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista pienet annokset, äläkä ota lisää.
Itse olen syksyn aikana pudottanut 5 kiloa.
Klo 6.30 Aamulla keitetty kananmuna ruisleipäpalan päällä, 2 kuppia kahvia, pari lasia vettä.
Klo 9.30 omena
Klo 11. Lounaaksi töissä salaatti ja pari näkkileipää, vettä ja rasvatonta piimää.
Klo 14 banaani
Klo 17-18 kotona pieni lautasellinen sitä ruokaa, mitä teen lapsille. Voi olla pastaa, keittoa, ihan mitä vaan arkiruokaa. Mutta vain pieni lautasellinen, eikä lisää.Klo 20 banaani tai luonnonjugurttia ja mysliä tai 1 leipäpala tms.
Ruokajuomana aina vesi tai vichy, paitsi töissä juon lasin piimää ja vettä.
Näillä on lähtenyt.
Viikonloppuisin olen juonut viiniä ja syönyt ehkä vähän enemmän, mutta tarkkailen määriä.
Aluksi ei meinannut paino alkaa tippumaan, mutta siitä se sitten lähti.
Tuo on hyvä jos toimii sulla. Kaikkien pitäisi kuitenkin löytää se oma tapa syödä. Ja se mikä sopii yhdelle, harvoin sopii toiselle. Itse en voisi kuvitellakaan syöväni 5-6 krt päivässä sillä söisin varmasti liikaa ja ajattelisin koko ajan ruokaa. Mulle sopii kolme kertaa päivässä. Voin syödä kerralla vähän enemmän ;). Eli ap, etsi oma luonnollinen, SINULLE sopiva tapa syödä. Sen löytäminen voi viedä aikaa mutta on ehdottomasti varmin tapa pitää paino balanssissa.
Tämä on totta, laitoin vain esimerkin määristä ja ruuista mitä itse syön ja millä on pikkuhiljaa paino ja pöhötys lähtenyt. Mielestäni en ole juuri mistään joutunut luopumaan, mutta määrien vähentämisellä on ollut mulla merkitystä. En ole ikinä ollut hirmuinen herkuttelija, mutta ruokaa olen syönyt suuria määriä ja usein ottanut lisää vain siksi, että on ollut niin hyvää. Sitten ollaan ähkyssä.
Kun ikää tulee, niin ikävä kyllä painon pudottaminen on kokoajan vaikeampaa. Se on ärsyttävää! Mutta kun huomaa, ettei farkut enää purista, niin se tunne on tosi hyvä!
Kiitos vastauksista. Olen 165cm ja painan 64-66kg. Juosta en pysty polvivamman takia, mutta reipasta kävelyä ja kevyttä hölkkää harrastan. Ap
Minulla menossa pudotus 68 -) 58 (normaalipainon sisällä). Minulla toimi seuraavat 1400kaloria ruuasta ja 20 000 askelta eli -600kaloria. Sitte tuli kahden viikon flunssa. Ekalla viikolla koton syödä alle tuhat joka johti repsahduksiin. Seuraavalla viikolla säin 1200 jolla öaihduin kun en liikkunut lähes ollenkaan.. Nyt olen syönyt 1200 ja liikkunut -800 mikä on johtanut valtaviin repsahduksiin ja olen lihonut !! Mulle siis paras 1400kaloria ja yksi pitkä lenkki (20000 askelta) niin ja iltaisin syön vaan marjoja ja hedelmiä. Eli syön n. 1300 muuten mennessä ja ilatisin vaan hedelmiä. N 100 kaloria
Minä laihduin 14 kiloa ihan vain annoskokoja pienentämällä. Toki söin valmiiksi terveellisesti. Esim jos ennen söin aamiaiseksi kaksi ruisleipää avokadolla, söin vain yhden ja lisäksi joku hedelmä. Lounaaksi ja päivälliseksi yleensä jotain kasvis-papu-quinoawokkia noin kolmannes vähemmän kuin ennen. Juomana vesi, kahvi ja tee. En laskenut kaloreita.
Liikuntana hyötyliikuntaa ja 5-6 kertaa viikossa 45min crosstrainerilla.
Yritän myös pudottaa painoa nyt niin, että pienennän selkeästi annoskokoja. Ja syö säännöllisesti, ettei nälkä kasva hulluksi. En laske jokaista kaloria, mutta mietin päässäni suurinpiirtein kalorit. Suosittelen syömään myös rasvaa, sillä kroppa tarvitsee myös sitä. Usein laihduttaessa ihmiset karsivat rasvan nollaan, missä ei ole mitään järkeä.
Jätin myös alkoholin ainakin joksikin aikaa, koska siitä alkoi tulla paha tapa juoda iltaisin pari ja sitten söikin enemmän. Plus mulla aiheuttaa ahdistusta. Valkoviini on kyllä mun herkkuni, että haluan joskus ruuan kanssa tai illalla juoda lasillisen.
Mun neuvo on syödä tarpeeksi ja monipuolisesti!! Ja 1200 on jokaiselle liian vähän. Suosittelen vähintään 1600 kaloria. Kyllä normaali ihminen, nainen, perusaktiivisuudella kuluttaa ainakin sen 2000 kaloria, rankemmalla liikunnalla helposti 2500. Miehet sitten tietysti vielä enemmän.
Tuo on hyvä jos toimii sulla. Kaikkien pitäisi kuitenkin löytää se oma tapa syödä. Ja se mikä sopii yhdelle, harvoin sopii toiselle. Itse en voisi kuvitellakaan syöväni 5-6 krt päivässä sillä söisin varmasti liikaa ja ajattelisin koko ajan ruokaa. Mulle sopii kolme kertaa päivässä. Voin syödä kerralla vähän enemmän ;). Eli ap, etsi oma luonnollinen, SINULLE sopiva tapa syödä. Sen löytäminen voi viedä aikaa mutta on ehdottomasti varmin tapa pitää paino balanssissa.