Oliko teillä 80-luvulla Commodore 64?
Minun isoveli sai sen suunnilleen 1986. Semmoinen muistikuva on, että se oli todella kallis, ainakin jos oli duunariperheestä niin kuin me oltiin. Niinpä muistelisin, että veljeni maksoi osan koneesta itse jollakin Postipankin hiluilla, joita oli sinne säästänyt ties mistä pullorahoista. Porukat maksoi lopun. Saattoi siinä olla kasvatuksellinenkin näkökulma. Vanhempani eivät näet oikein tienneet onko tuollainen hökötys humpuukia vai ei.
Kommentit (37)
Sain joululahjaksi muotoilultaan sen vanhemman mallisen kasettidekillä. Vajaa pari tuhatta markkaa oli hinnat muistaakseni. Kivoja muistoja
Vierailija kirjoitti:
Ei, en ollut nörtti
Ei ollut pelkkä nörttien juttu. Nörtit tunnisti siitä että ne harjoitteli ohjelmoimista. Tavikset keskittyi pelkkään pelaamiseen.
Ei ollut. En ollut tuohon aikaan mitenkään kiinnostunut tietokoneista, eikä mulla olisi ollut sellaiseen varaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Olisi kiva tietää mikä sen hinta olisi tämän päivän rahassa ostovoimalla korjattuna.
Commodore 64 maksoi Suomessa julkaisunsa aikoihin 1980-luvun alussa noin 2 100 3 000 markkaa. Tämä vastaa nykyrahassa (vuoden 2022 ostovoimalla) noin 900 1200 euroa.
Oli kasettiasemalla ja sillä paksummalla näppäimistöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli. Olisi kiva tietää mikä sen hinta olisi tämän päivän rahassa ostovoimalla korjattuna.
Commodore 64 maksoi Suomessa julkaisunsa aikoihin 1980-luvun alussa noin 2 100 3 000 markkaa. Tämä vastaa nykyrahassa (vuoden 2022 ostovoimalla) noin 900 1200 euroa.
On se tosiaan aika kallis ollut.
https://www.commodore.net/category/computers
Miten niin oliko 80-luvulla, tuolta saa uuden alkaen 349+postit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, en ollut nörtti
Ei ollut pelkkä nörttien juttu. Nörtit tunnisti siitä että ne harjoitteli ohjelmoimista. Tavikset keskittyi pelkkään pelaamiseen.
Kaveri teki niitä koodeja ja yritti opettaa minullekin. Minä olin että mitä helvetin järkeä tässä on, tylsää. No sitten onneksi pelattiin. Tosin tämä sama kaveri teki sitten aika komean uran tietotekniikan parissa, eli ehkä hän oli oikeassa.
Ei ollut. Olisin kyllä halunnut sellaisen, mutta kun isäni osti minulle Spectravideon. Voitte kuvitella sitä pettymystä ja itkua, kun hän sen kotiimme kantoi.
Oli. Vanhemmat maksoi kuusnepan, mutta Amiga hankittiin neljä vuotta myöhemmin ja ne rahat kerättiin veljen kanssa yhdessä. Isoveli pääsi ripille samana kesänä ja ostohinnasta varmaan isoin osa oli niitä rippilahjarahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se tosiaan aika kallis ollut.
Entisaikoina muistit ja prosessorit ja muutkin komponentit oli tosi kalliita. Vaikka C64 on nimenomaan mahdollisimman halvalla tehty ja halvalla myyty niin hintaa kertyi silti.
Kasarin puolessa välissä Commodore 64 oli lapsille vähän samanlainen kuin telkkari joskus 60-luvun alussa oli ollut aikuisille: samassa kerrostalossa asuvat jonottivat sitä katsomaan/pelaamaan. Näin ainakin meillä. Vuosikymmenen loppuun mennessä se sitten oli jo yleistynyt eikä enää ollut niin eksoottinen väline uuteen maailmaan.
heh eilen just puhuttiin!
Mä tykkäsin sellasesta autoelistä, olin tosi hyvä siinä.
Sitten oli semmonen eskimo ja hai, ukko lähti kalaan, hai tuli ja söi, emäntä tuli iglusta matkalaukun kanssa ja surumusiikki sli :D
Vähän senjälkeen ostettiin oikea tietokone.
Oispa kiva, pitäskö ostaa uusiksi!
Muistatteko vielä Super-Joystickin (oliko se tuolla nimellä)?
Ei se mikään nörttien juttu tosiaan ollut. Eihän sillä muuta tehty, kuin pelattiin. Meillä ala-asteella ainakin melkein kaikilla oli joku kotitietokone. C64 oli yleinen, mutta sen verran kallis että ihan kaikilla ei sitä ollut. Oli myös Spectravideo 328, Sinclair Spectrum, Amstrad, Vic-20 ja MSX, jotka olivat edullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mikään nörttien juttu tosiaan ollut. Eihän sillä muuta tehty, kuin pelattiin. Meillä ala-asteella ainakin melkein kaikilla oli joku kotitietokone. C64 oli yleinen, mutta sen verran kallis että ihan kaikilla ei sitä ollut. Oli myös Spectravideo 328, Sinclair Spectrum, Amstrad, Vic-20 ja MSX, jotka olivat edullisempia.
Mutta oliko kuitenkin enemmän poikien juttu? Kaikki joilla oli C64 oli mielestäni poikia.