Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko opettaja toimia näin?

Vierailija
27.11.2015 |

Lapsen luokka järjestää myyjäiset ja opettaja tekee wilmassa selväksi että vanhemmilla on kaksi vaihtoehtoa: tulla konkreettisesti paikalle myymään tai antaa leivonnaisia lapsen matkassa myyjäisiin. Ei mitään puhettakaan siitä että tämä olisi vapaaehtoista. Olen kyllä leipomassa myyjäisiin, mutta ärsyttää tuo wilma-viesti ja mietin saako opettaja tehdä noin. "Te vanhemmat, jotka ette pääse paikalle, laittakaa leipomuksenne lapsen matkassa myyjäisiin."

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Mutta rahan keruu koulussa on yksi niistä asioista jotka ovat vapaaehtoisia.

Vierailija
42/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen luokka järjestää myyjäiset ja opettaja tekee wilmassa selväksi että vanhemmilla on kaksi vaihtoehtoa: tulla konkreettisesti paikalle myymään tai antaa leivonnaisia lapsen matkassa myyjäisiin. Ei mitään puhettakaan siitä että tämä olisi vapaaehtoista. Olen kyllä leipomassa myyjäisiin, mutta ärsyttää tuo wilma-viesti ja mietin saako opettaja tehdä noin. "Te vanhemmat, jotka ette pääse paikalle, laittakaa leipomuksenne lapsen matkassa myyjäisiin."

Vastaa sille että osallisuminen on VAPAAEHTOISTA.

Välitä viesti myös rehtorille, koulutoimen johtajalle ja opetusministeriöön.

Ja jos nämä ei auta, niin EU:n ihmisoikeustuomioistuimeen myös. Huh Huh. (ja tämä viesti on sarkasmia..)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa sille että osallisuminen on VAPAAEHTOISTA.

Välitä viesti myös rehtorille, koulutoimen johtajalle ja opetusministeriöön.

...ja hanki pellen maine...onnea! =D

Vierailija
44/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opet tietävät hyvin vapaaehtoisuuden. Uskoisin, että ope tarkoittaa vain sitä, miten pullat saadaan koululle, eli ei ole ketään ns. keskusvanhempaa jolle ne tuodaan kotiin ja hän ne kuljettaa tms. vaan joko vanhempi tuo tullessaan, tai laittaa pullat lapsen matkaan.

Ei siinä viestissä muuta tarkoiteta, eikä yritetä pakottaa. Varainkeruu ei sitäpaitsi kuulu vähimmässäkään määrin miltään osin opettajan toimenkuvaan, vaan on vain open hyvää tahtoa, jos hän kantaa huolta myyjäisasioista. Oikeasti se kuuluisi vanhempien hoitaa itse alusta loppuun.

Luitko mun myöhäisemmän viestin jossa kerroin enemmän tuosta wilma-viestistä? Ap

Vierailija
45/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Pitäisikö sinun vähän perehtyä tähän asiaan esim. vero.fi sivustolla ennen huutelua?

Laki on tässä asiassa yksiselitteinen. Tälläiseen talkotyöhön ei ole pakko osallistua, mutta lapsen pitää päästä retkelle koska talkoita tehdää yhteisön hyväksi.

Ja tämä on ihan p.....stä. Kuka ne rahat retkeen kerää, jos kaikki vaativat vain osallistumista ilman vastiketta?

Jos ei vanhemmista löydy talkoolaisia, niin sitten retkelle/leirikouluun tms. ei lähdetä. Eihän siinä sen kummempaa tapahdu.

Tämä yleensä päätetään vanhempainillassa, että lähdetäänkö keräämään rahaa. Jos tarpeeksi innostusta löytyy, niin homma etenee.

Vierailija
46/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Kyllä. Mutta retkelle osallistuminen pitäisi olla vastikkeellista.

Vierailija
47/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu mutta kun tämä on nimenomaan lain mukaan vapaaehtoista.

Ja tässä asiassa sinä sitten tuojotat, ööö, _lakipykäliä_?!! Lapsen retkirahoissa?!! Ei tällaisia mietitty silloin kun itse olin lapsi. Oi aikoja oi tapoja... mitähän on sitten kun sun kultamussukka on aikuinen? Opettajan pitää varmaan maksaa sille että sen lapsi pääsee retkelle ja leipoa kaikki yksin vapaa-ajalla. Huhhuh...että kun mun ei ole pakko ja että kehtaakin vielä...

ööö... Järjestäkää retkenne kouluajan ulkopuolella omalla porukalla, niin saatte tehdä kuten haluatte. Pakkoko näitä rahankeruita on kouluun tuoda?

Vierailija
48/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun ei ole. Retkeilkää vapaa-ajalla omalla kustannuksellanne, niin mekin tehdään. Lapset käy pelireissuilla ja vanhemmat maksaa. Koulusta ei tarvi läteä mihinkää kälyisille retkille.

t.porvari

Vierailija
49/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Meidän lapsi ei vielä edes ole koulussa, mutta oma periaatteeni on että tienaan rahat lapsen luokkaretkiin omalla työlläni. Eli suomeksi sanottuna annan mieluummin rahaa, kun väkästelen illalla töiden jälkeen jotain mokkapaloja, joita vanhemmat sitten ostavat toisiltaan.

Jos lapsi itse haluaa leipoa, niin vähän voin auttaa mutta muuten nämä asiat hoidetaan meidän perheessä rahalla. Ja mitään sukkia/pipareita/karkkeja yms en ala työkavereille tyrkyttämään.

No kunhan edes jollain, sehän tässä on se pointti. Samahan se on millä ne kulut katetaan kunhan vaan niin tehdään, mukisematta. Tai sitten ei pikku Liisa/Kalle lähde retkelle tai lähtee ja tuntee nahoissaan. Ai niin mutta eihän sitä pikku kultamussukkaa haittaa, sehän on jo kotoa oppinut olevansa muiden yläpuolella ja etuoikeutettu. Että tottakai mä tuun! Minä minä minä ja _mun_oikeudet! Niin ja äiti mitä tarkoittaa velvollisuus? Ai täh, hehheh, ei käy, mun ei oo pakko lällälää. Siis niin leimii tai jotain, ääh...

Mistä se lapsi tietää onko vanhemmat siirtäneet tilille rahaa vai ei?

Mitä te alanuolia tälle annatte? Me ei olla osallistuttu myyjäisiin mutta ollaan maksettu luokan tilille yhteensä ainakin 200 euroa. Ei me siinä varmaan mitään sen kummempaa velvollisuuden tuntoa lapselle opeteta, kun ei me sitä lapselle erikseen ilmoiteta että taas lähti kymppi luokan tilille.

Vierailija
50/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Pitäisikö sinun vähän perehtyä tähän asiaan esim. vero.fi sivustolla ennen huutelua?

Laki on tässä asiassa yksiselitteinen. Tälläiseen talkotyöhön ei ole pakko osallistua, mutta lapsen pitää päästä retkelle koska talkoita tehdää yhteisön hyväksi.

On vaikea ymmärtää, miten jotkut kehtaavat sanoa, että ei minun ole tähän pakko osallistua, (oikeat esteet ovat asia erikseen), mutta muistakaa varata meidän lapselle etupenkki. 

En ole se kelle vastasit, mutta. . On se ehkä vaikea ymmärtää muttet silti voi huudella että homma ei ole muka vapaaehtoista kun se on.

En minä ole sellaista sanonutkaan, sanoin vain, etten ymmärrä niitä (lue:paheksun) jotka kehtaavat sanoa, että tähän minä en osallistu, mutta muistakaa, että lapselleni pitää olla paras paikka. 

Ei kai tässä parhaasta paikasta ole kyse, vaan siitä, että kaikki saa osallistua ilman velvoitteita. Mun mielestä on ihan pelleä alkaa arvostelemaan sitä, miksi joku perhe ei talkootoimiin osallistu. Olen itse kolmen lapsen kanssa saanut harrastus ja koulutoiminnassa huomata, että talkoissa on mukana aina ne yhdet ja samat henkilöt. Näin se vain menee. Jokainen vanhempi on valmis osallistumaan omien resurssien mukaan,  ja kaikkia ei kiinnosta sellainen ollenkaan. Hanurista, mutta ei se lapsen vika ole. Kaikenlainen talkootoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja näin se pitää ollakin. Itsellän ei ainakaan ole ikinä tullut vastaan missään harrastus tai koulupiireissä sellaista perhettä, joka ei ikinä tekisi mitään, mutta vaatisi parasta paikkaa/palvelut tms. Tällaisiakin tietty voi olla, mutta tuskin ongelmaksi asti. Uskon, että suurin osa talkootoimiin osallistumattomista vanhemmista ovat todella kiitollisia niille, jotka vapaaehtoisesti talkootoimintaa pyörittävät.

Meillä on aina osallistuttu aktiivisesti harrastusten mukaan tuomiin talkoisiin, mutta koulun osalta vähemmän. Kaikkeen ei yksinkertaisesti kolmen lapsen kanssa rahkeet riitä. Onneksi lasten luokilla on ollut muita aktiivisia vanhempia, kiitos heille siitä.

No harrastoiminta on ihan eri asia ja seillä voidaan edellyttää jossain määrin vastiketta osallistumisena tai maksusuorituksina.

Mutta mapksuton perusopetus on ihan eri asia ja kaikilla on yhtäläinen oikeus osallitua koulun puitteissa suoritettuun opetukseen riippumatta siitä että miten hyvin voi osallistua talkoisiin tai millainen maksukyky on.

Yksinkertaisin ratkaisu on se että koulussa ei harjoiteta toimintaa, johon tarvitaan rahaa kunnan budjetoiman yli, jos sen kerääminen ei onnistu aidosti vapaaehtoisin voimin, ilman katkeruutta ja pahaa verta puolin ja toisin.

Vierailija
51/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö tätä mallia jopa laajentaa. Jos et maksa et pääse leirikouluun, vaan jäät koululle täyttämään ristisanoja. Jos et maksa et saa uutta kirjaa, vaan vanhan josta puuttuu sivuja. Jos et maksa et saa uutta pyyhekumia, vaan käytetyn ja nuhjaisen. Jos et maksa et saa koulussa lämmintä ruokaa, vaan pelkkää näkkileipää. jnee. ???

Itse en halua piirukaan enempää tuohon suuntaan, vaan nämä rahankeruut pitäisi ohjeistaa kaikille niin että menee varmasti perille, että talkoilu ja maksusuoritukset ovat vapaaehtoisia.

Vierailija
52/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa ketään tuollaiseen toimintaan. Ja miten se yleensäkään kuuluu opettajalle? Minun luokallani vanhemmat hoitavat nämä asiat keskenään. En sekaannu varojen keruuseen ollenkaan.

voisit vähän sekaantua, mutta onhan se rasittavaa. Sekaannutko opettamiseenkaan, vai saako vanhemmat iltaisin opettaa asiat läksyjen yhteydessä, kun et oo luokassa jaksanut?

Vierailija
53/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vastike ei tarvitse olla rahallista. Itse aikoinaan myimme eism. joululehtiä, teimme luokan kanssa yhteistä töitä esim. haravoimme, osallistuimme inventaarioihin. Siis juuri niitä mitä urheiluseurat tekevät myös. Minä en vain ymmärrä, että toiset voi luistaa yhteisestä vastuusta, mutta ovat vaatimassa osuuttaan.

Pitäisikö tätä mallia jopa laajentaa. Jos et maksa et pääse leirikouluun, vaan jäät koululle täyttämään ristisanoja. Jos et maksa et saa uutta kirjaa, vaan vanhan josta puuttuu sivuja. Jos et maksa et saa uutta pyyhekumia, vaan käytetyn ja nuhjaisen. Jos et maksa et saa koulussa lämmintä ruokaa, vaan pelkkää näkkileipää. jnee. ???

Itse en halua piirukaan enempää tuohon suuntaan, vaan nämä rahankeruut pitäisi ohjeistaa kaikille niin että menee varmasti perille, että talkoilu ja maksusuoritukset ovat vapaaehtoisia.

Vierailija
54/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa ketään tuollaiseen toimintaan. Ja miten se yleensäkään kuuluu opettajalle? Minun luokallani vanhemmat hoitavat nämä asiat keskenään. En sekaannu varojen keruuseen ollenkaan.

voisit vähän sekaantua, mutta onhan se rasittavaa. Sekaannutko opettamiseenkaan, vai saako vanhemmat iltaisin opettaa asiat läksyjen yhteydessä, kun et oo luokassa jaksanut?

Onko pakko olla noin lapsellinen?

Olisiko mitään perusteluja esittää miksi opettajan pitäisi osallistua tälläiseen toimintaan, joka ei ole sidottu opetetussuunnitelmaan?

Vierailija
55/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä jeesus...miten tuo asia kuuluu opettajalle ollenkaan?

Vierailija
56/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, hohhoijaa. Jos vanhemmat haluavat, että HEIDÄN lapsensa haluaa esim. leirikouluun niin eikö silloin ole ihan heidän vastuulla se myös organisoida.

Vierailija
57/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitavat olla vähän puurot ja vellit sekaisin. Jos kyseessä on isompi retki johon luokka kerää rahaa (ts. leirikoulu / luokkaretki) ei kyseessä ole opsiin tai koulun toimintaan liittyvä retki. Koulu kustantaa perusopetussuunnitelmassa määritetyt retket (tällainen retki voi olla esim. kotiseutuun tutustumisretki) ja nämä retket ovat maksuttomia.

Jos kyseessä on leirikoulu / luokkaretki ei koulu kyseistä retkeä kustanna, vaan sen kustantaa ko. luokka, joka retkelle lähtee.

Leirikoulun / luokkaretken varainkeruusta vastaa ja rahoja hallinnoi huoltajien muodostama vanhempainyhdistys. Opettaja ei vastaa varainkeruusta tai hallinnoi tässä yhteydessä rahaa. Opettaja voi auttaa tapahtumien ja kokoontumisten järjestämisessä, mutta tämä tapahtuu opettajan omalla ajalla. Opettajan ei myöskään ole pakko lähteä ko. reissulle valvojaksi ja ko. reissulla pitää olla useampi valvoja kuin vain opettaja eli toisin sanoen usein jonkun / joidenkin huoltajien on lähdettävä retkelle valvojiksi.

Vanhempainyhdistys päättää varojenkeruun toteuttamisesta. Vanhempainyhdistys pitää kokouksia ja niissä päätetään retkeä ja varainkeruuta koskevista asioista.