Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko opettaja toimia näin?

Vierailija
27.11.2015 |

Lapsen luokka järjestää myyjäiset ja opettaja tekee wilmassa selväksi että vanhemmilla on kaksi vaihtoehtoa: tulla konkreettisesti paikalle myymään tai antaa leivonnaisia lapsen matkassa myyjäisiin. Ei mitään puhettakaan siitä että tämä olisi vapaaehtoista. Olen kyllä leipomassa myyjäisiin, mutta ärsyttää tuo wilma-viesti ja mietin saako opettaja tehdä noin. "Te vanhemmat, jotka ette pääse paikalle, laittakaa leipomuksenne lapsen matkassa myyjäisiin."

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Pitäisikö sinun vähän perehtyä tähän asiaan esim. vero.fi sivustolla ennen huutelua?

Laki on tässä asiassa yksiselitteinen. Tälläiseen talkotyöhön ei ole pakko osallistua, mutta lapsen pitää päästä retkelle koska talkoita tehdää yhteisön hyväksi.

On vaikea ymmärtää, miten jotkut kehtaavat sanoa, että ei minun ole tähän pakko osallistua, (oikeat esteet ovat asia erikseen), mutta muistakaa varata meidän lapselle etupenkki. 

En ole se kelle vastasit, mutta. . On se ehkä vaikea ymmärtää muttet silti voi huudella että homma ei ole muka vapaaehtoista kun se on.

Vierailija
22/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Harmi, että länkytyksesi on pelkkää paskaa! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Pitäisikö sinun vähän perehtyä tähän asiaan esim. vero.fi sivustolla ennen huutelua?

Laki on tässä asiassa yksiselitteinen. Tälläiseen talkotyöhön ei ole pakko osallistua, mutta lapsen pitää päästä retkelle koska talkoita tehdää yhteisön hyväksi.

On vaikea ymmärtää, miten jotkut kehtaavat sanoa, että ei minun ole tähän pakko osallistua, (oikeat esteet ovat asia erikseen), mutta muistakaa varata meidän lapselle etupenkki. 

En ole se kelle vastasit, mutta. . On se ehkä vaikea ymmärtää muttet silti voi huudella että homma ei ole muka vapaaehtoista kun se on.

En minä ole sellaista sanonutkaan, sanoin vain, etten ymmärrä niitä (lue:paheksun) jotka kehtaavat sanoa, että tähän minä en osallistu, mutta muistakaa, että lapselleni pitää olla paras paikka. 

Vierailija
24/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole sellaista sanonutkaan, sanoin vain, etten ymmärrä niitä (lue:paheksun) jotka kehtaavat sanoa, että tähän minä en osallistu, mutta muistakaa, että lapselleni pitää olla paras paikka. 

Viittasin tuohon "kaikki pitäisi olla nykyään vapaaehtoista", että tämä nimenomaan on vapaaehtoista.

Vierailija
25/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittasin tuohon "kaikki pitäisi olla nykyään vapaaehtoista", että tämä nimenomaan on vapaaehtoista.

No sitä minä en kirjoittanut. Tai siis huudellut, kuten ystävällisesti ilmaisit.

Vierailija
26/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Tämä asia on yksi niistä elämän va-paa-eh-toi-sis-ta asioita, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. 

Opettja on jo ihan iso tyttö ja jos hän hommaan vapaaehtoisesti osallistuun niin ei se minun vika ole, eikä minua siitä tarvitse syyllistää.

Vierailija
27/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavinta on aina se homma, jonka joku muu tekee puolestani ja minä voin sitten ajankulukseni vielä haukkua heidät siitä.

Vierailija
28/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hän laittaa wilmassa viestin ja välittää asiansa, mutta ei hän mitään osallistumista voi vaatia.

Vierailija
29/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä parhaasta paikasta ole kyse, vaan siitä, että kaikki saa osallistua ilman velvoitteita. Mun mielestä on ihan pelleä alkaa arvostelemaan sitä, miksi joku perhe ei talkootoimiin osallistu. Olen itse kolmen lapsen kanssa saanut harrastus ja koulutoiminnassa huomata, että talkoissa on mukana aina ne yhdet ja samat henkilöt. Näin se vain menee. Jokainen vanhempi on valmis osallistumaan omien resurssien mukaan,  ja kaikkia ei kiinnosta sellainen ollenkaan. Hanurista, mutta ei se lapsen vika ole. Kaikenlainen talkootoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja näin se pitää ollakin. Itsellän ei ainakaan ole ikinä tullut vastaan missään harrastus tai koulupiireissä sellaista perhettä, joka ei ikinä tekisi mitään, mutta vaatisi parasta paikkaa/palvelut tms. Tällaisiakin tietty voi olla, mutta tuskin ongelmaksi asti. Uskon, että suurin osa talkootoimiin osallistumattomista vanhemmista ovat todella kiitollisia niille, jotka vapaaehtoisesti talkootoimintaa pyörittävät.

Meillä on aina osallistuttu aktiivisesti harrastusten mukaan tuomiin talkoisiin, mutta koulun osalta vähemmän. Kaikkeen ei yksinkertaisesti kolmen lapsen kanssa rahkeet riitä. Onneksi lasten luokilla on ollut muita aktiivisia vanhempia, kiitos heille siitä.

Vierailija
30/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavinta on aina se homma, jonka joku muu tekee puolestani ja minä voin sitten ajankulukseni vielä haukkua heidät siitä.

Mä en ainakaan ole tehnyt niin. Ap

Vierailija
31/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on ihan p.....stä. Kuka ne rahat retkeen kerää, jos kaikki vaativat vain osallistumista ilman vastiketta?

Vierailija
32/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Meidän lapsi ei vielä edes ole koulussa, mutta oma periaatteeni on että tienaan rahat lapsen luokkaretkiin omalla työlläni. Eli suomeksi sanottuna annan mieluummin rahaa, kun väkästelen illalla töiden jälkeen jotain mokkapaloja, joita vanhemmat sitten ostavat toisiltaan.

Jos lapsi itse haluaa leipoa, niin vähän voin auttaa mutta muuten nämä asiat hoidetaan meidän perheessä rahalla. Ja mitään sukkia/pipareita/karkkeja yms en ala työkavereille tyrkyttämään.

No kunhan edes jollain, sehän tässä on se pointti. Samahan se on millä ne kulut katetaan kunhan vaan niin tehdään, mukisematta. Tai sitten ei pikku Liisa/Kalle lähde retkelle tai lähtee ja tuntee nahoissaan. Ai niin mutta eihän sitä pikku kultamussukkaa haittaa, sehän on jo kotoa oppinut olevansa muiden yläpuolella ja etuoikeutettu. Että tottakai mä tuun! Minä minä minä ja _mun_oikeudet! Niin ja äiti mitä tarkoittaa velvollisuus? Ai täh, hehheh, ei käy, mun ei oo pakko lällälää. Siis niin leimii tai jotain, ääh...

Vierailija
33/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on ihan p.....stä. Kuka ne rahat retkeen kerää, jos kaikki vaativat vain osallistumista ilman vastiketta?

Lain mukaan ne varat pitäisi tulla koululta. Mutta eihän kouluilla ole rahaa järjestää kovin ihmeellisiä retkiä ja jos luokka haluaa paremmalle retkelle, keräävät sitten sitä varten.

Vierailija
34/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Meidän lapsi ei vielä edes ole koulussa, mutta oma periaatteeni on että tienaan rahat lapsen luokkaretkiin omalla työlläni. Eli suomeksi sanottuna annan mieluummin rahaa, kun väkästelen illalla töiden jälkeen jotain mokkapaloja, joita vanhemmat sitten ostavat toisiltaan.

Jos lapsi itse haluaa leipoa, niin vähän voin auttaa mutta muuten nämä asiat hoidetaan meidän perheessä rahalla. Ja mitään sukkia/pipareita/karkkeja yms en ala työkavereille tyrkyttämään.

No kunhan edes jollain, sehän tässä on se pointti. Samahan se on millä ne kulut katetaan kunhan vaan niin tehdään, mukisematta. Tai sitten ei pikku Liisa/Kalle lähde retkelle tai lähtee ja tuntee nahoissaan. Ai niin mutta eihän sitä pikku kultamussukkaa haittaa, sehän on jo kotoa oppinut olevansa muiden yläpuolella ja etuoikeutettu. Että tottakai mä tuun! Minä minä minä ja _mun_oikeudet! Niin ja äiti mitä tarkoittaa velvollisuus? Ai täh, hehheh, ei käy, mun ei oo pakko lällälää. Siis niin leimii tai jotain, ääh...

Mistä se lapsi tietää onko vanhemmat siirtäneet tilille rahaa vai ei?

Vierailija
35/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen luokka järjestää myyjäiset ja opettaja tekee wilmassa selväksi että vanhemmilla on kaksi vaihtoehtoa: tulla konkreettisesti paikalle myymään tai antaa leivonnaisia lapsen matkassa myyjäisiin. Ei mitään puhettakaan siitä että tämä olisi vapaaehtoista. Olen kyllä leipomassa myyjäisiin, mutta ärsyttää tuo wilma-viesti ja mietin saako opettaja tehdä noin. "Te vanhemmat, jotka ette pääse paikalle, laittakaa leipomuksenne lapsen matkassa myyjäisiin."

Vastaa sille että osallisuminen on VAPAAEHTOISTA.

Välitä viesti myös rehtorille, koulutoimen johtajalle ja opetusministeriöön.

Vierailija
36/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa ketään tuollaiseen toimintaan. Ja miten se yleensäkään kuuluu opettajalle? Minun luokallani vanhemmat hoitavat nämä asiat keskenään. En sekaannu varojen keruuseen ollenkaan.

Meidän koulussa opettaja on myös ulkoistanut itsensä varainkeruusta, joka on toisaalta huonompi juttu, koska yli-innokkaat vanhemmat ovat huonosti perillä lainsäädännöstä ja siitä että mitä tarkoitetaan maksuttomalla perusopetuksella.

Vierailija
37/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan ole tehnyt niin. Ap

No mitä sä sitten valitat?

Vierailija
38/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opet tietävät hyvin vapaaehtoisuuden. Uskoisin, että ope tarkoittaa vain sitä, miten pullat saadaan koululle, eli ei ole ketään ns. keskusvanhempaa jolle ne tuodaan kotiin ja hän ne kuljettaa tms. vaan joko vanhempi tuo tullessaan, tai laittaa pullat lapsen matkaan.

Ei siinä viestissä muuta tarkoiteta, eikä yritetä pakottaa. Varainkeruu ei sitäpaitsi kuulu vähimmässäkään määrin miltään osin opettajan toimenkuvaan, vaan on vain open hyvää tahtoa, jos hän kantaa huolta myyjäisasioista. Oikeasti se kuuluisi vanhempien hoitaa itse alusta loppuun.

Vierailija
39/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaminen on vapaaehtoista. Yleensä se innokkain varojen kerääjä ja talkoisiin pakottaja on joku pienituloinen yksinhuoltaja, jolle tuollainen tilaisuus on ainoa tapa saada lapsi retkelle.

Itse olen sitä mieltä että koulussa opiskellaan ja retkeilyt hoidetaan omalla ajalla ja omalla kustannuksella.

Vierailija
40/57 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan ne varat pitäisi tulla koululta. Mutta eihän kouluilla ole rahaa järjestää kovin ihmeellisiä retkiä ja jos luokka haluaa paremmalle retkelle, keräävät sitten sitä varten.

Hmm.. Kouluista tehdään kyllä retkiä, mutta yleensä halutaan jokin "parempi"retki, johon kerätään rahaa. Näin oli jo 25 vuotta sitten.