Voiko opettaja toimia näin?

Vierailija

Lapsen luokka järjestää myyjäiset ja opettaja tekee wilmassa selväksi että vanhemmilla on kaksi vaihtoehtoa: tulla konkreettisesti paikalle myymään tai antaa leivonnaisia lapsen matkassa myyjäisiin. Ei mitään puhettakaan siitä että tämä olisi vapaaehtoista. Olen kyllä leipomassa myyjäisiin, mutta ärsyttää tuo wilma-viesti ja mietin saako opettaja tehdä noin. "Te vanhemmat, jotka ette pääse paikalle, laittakaa leipomuksenne lapsen matkassa myyjäisiin."

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Ei voi pakottaa ketään tuollaiseen toimintaan. Ja miten se yleensäkään kuuluu opettajalle? Minun luokallani vanhemmat hoitavat nämä asiat keskenään. En sekaannu varojen keruuseen ollenkaan.

Vierailija

Jos opettaja kirjoittaisi, että olisi tosi kiva, jos edes joku tulisi tai toimittaisi leipomuksia, niin vielä harvempi viitsisi osallistua. Vain ne, jotka muutenkin haluaisivat osallistua, sen tekisivät. Kun hieman patistaa, laiskemmatkin saavat itsestään jotain irti ja ne, joita ei tosiaankaan kiinnosta, vai eivät millään ehdi, eivät korvaansa lotkauta. Tai ilmoittavat, että ikävä kyllä nyt ei ole mahdollista osallistua.

Vierailija

Ei voi opettaja vaatia eikä pakottaa. Viestin sävy johtui varmaan oletuksesta, että kaikki haluavat jollain tavalla osallistua. Miten viesti olisi pitänyt muotoilla: "Ne, jotka haluavat ja pääsevät, voivat tulla paikan päälle, ja ne, jotka eivät halua tai pääse mutta haluavat ja voivat muuten osallistua, voivat laittaa lapsen mukana leivonnaisia"?

Vierailija

Tämä sama opettaja laittoi mulle kerran viestiä, että on maksamatta erä luokan tilille kuukausittain maksettavista maksuista. Mua jo valmiiksi rassasi ajatus siitä, että vanhemmat joutuvat kuukausittain maksamaan tietyn summan, kun mun mielestä varainkeruun pitäisi perustua lasten järjestämiin juttuihin, niin tuo viesti lievästi sanottuna pöyristytti. Ei kai varainkeruu edes kuulu opettajalle? Ap

Vierailija

No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tuota sun lapsi ei sitten vissiin lähde luokkaretkelle. Tavallaan ymmärrän sua, mutta toisaalta en sillä tuohan on "maksu" retkistä! Ne ei ole ilmaisia. Et sinäkään voi mennä seuramatkalle ilman mitään korvausta. Kaikki pitäs olla nykysin ilmasta ja vapaaehtoista...no, elämä ei toimi niin. Ei ole koskaan toiminut eikä tule koskaan toimimaan. Sääli sun lasta minkä opin se sulta saa. Kyllä on "yksilönoikeudet" -ajattelu menny ihan överiksi nykyään...

Mä siis olen kyllä leipomassa myyjäisiin ja olen muutenkin ne maksut maksanut. ap

Vierailija

Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sitä mikä tässä on mammat vaikea ymmärtää? Tietyt asiat vaan ei ole tässä maailmassa vappaehtoisia eikä niistä tiedottaessa tarvitse kerjätä teidän herkkien hipiöidenne takia, että kävisikö mitenkään jos vaan rouville passaisi jooko...Ei kysy pomokaan että tulisitko töihin tänään...voi elämä...

Ja kuule, opettaja hoitaa varmaan tuota hommaa siksi että te vanhemmat ette sitä tee, siltähän tuo näyttää. Vai onko teille ok että teidän lasten luokka ei sitten retkeile lainkaan. Kai se koululle käy, ehdottakaa sitä jos tämä nykysysteemi on teille ylivoimainen.

Juu mutta kun tämä on nimenomaan lain mukaan vapaaehtoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä siis olen kyllä leipomassa myyjäisiin ja olen muutenkin ne maksut maksanut. ap

No mikä tässä sitten oli se ongelma?! Sekö että opettaja sanoi asian suoraan niinkuin se on?! Ei kaikkea tarvitse kuorruttaa konditionaalimuotoon sillä se (=sinä?) otetaan kuitenkin kirjaimellisesti! Oletpa lapsellinen...ja tuohan oli _täysin asiallinen_viesti kuitenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun vähän perehtyä tähän asiaan esim. vero.fi sivustolla ennen huutelua?

Laki on tässä asiassa yksiselitteinen. Tälläiseen talkotyöhön ei ole pakko osallistua, mutta lapsen pitää päästä retkelle koska talkoita tehdää yhteisön hyväksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu mutta kun tämä on nimenomaan lain mukaan vapaaehtoista.
Tässä pitäisi toimia se yhteisvastuullisuuden periaate, että vaikka toiminta on vapaaehtoista, siihen osallistutaan mahdollisuuksien mukaan, kun kerran haluaa lapsensa pääsevän luokkaretkelle. Onhan se kiva, jos muut tekevät kaikki hommat (ja yleensä opettaja tekee siitä eniten vapaa-ajallaan) laiskan puolesta, mutta reilua se ei ole. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat