Missä vastavalmistuneiden työpaikat?

Vierailija

Taisin tehdä väärän valinnan, kun päätin ensin panostaa opiskeluihin, ja kerryttää samalla työkokemusta kesätöistä ja työharjoitteluista. Ensin siis työskennellyt opintojen aikana, paitsi ne kesät. Mulla oli 22-vuotiaana luettuna kaksi ammattia, toinen ammattikoulusta ja toinen AMK-insinööri. Kaikissa työpaikoissa olen ollut pidetty työntekijä ja minua on pyydetty aina takaisin seuraavaksi kesäksi. Valitettavasti nämä paikat ovat tämän vuoden aikana joutuneet YT-neuvotteluiden kouriin eivätkä voi palkata henkilöstöä, joten suhteet meni siinä.

Olen ollut reilun kuukauden työttömänä (mikä on tietysti melko vähän nykyaikana), mutta kohta alkaa jo iskeä epätoivo. Hakemiini paikkoihin on järjestään ollut 150, 200, jopa 250 hakijaa. Millä minä erotun joukosta, kun hakijoiden joukossa ainakin puolet on niitä, joilla on viiden vuoden työkokemus? Sitä nimittäin vaaditaan "liian" monessa paikassa nykyään. Luulisi olevan itsestään selvää, ettei minun tilanteessa se vuosien työkokemuksen ei ole vielä ollut mahdollista. Ja kyllä, olen nainen, ja ilmeisesti pahimmassa lapsentekoiässäkin vielä.

Haen töitä n. 100 km säteeltä, mutta koska mieheni työt ovat täällä, en voi tuosta vaan pakata tavaroita ja muuttaa muualle. Tuntuu rasittavalta, että opiskeli vuosikausia tukia nostaen ja palkkioksi siitä ollaan taas Kelan rahoilla. Tiedän kyllä, että työllisyystilanne on erittäin huono. Minulle riittäisi peruskiva duuni, josta saisi edes tonnin nettona niin lähtisin samantien. Mutta eipä insinöörin koulutuksella olla ekoina jonossa edes siihen siivoojan paikkaan :)

Kommentit (6)

Vierailija

Minusta tuntuu taas, että täällä meillä -ja olen töissä isossa it-talossa, suositaan juuri nuoria vastavalmistuneita siksi, että tulevat halvalla. Viime YT:issä potkittiin hyviä kokeneita tekijöitä ulos, ja tilalle on tullut nuoria. Ajattelevat kai, että miksi maksaa 5000 euroa kuussa konkarille, jos saa 2500 eurolla nuoren, joka aika äkkiä oppii osaajaksi ja on vielä todennäköisesti kova into opiskella illatkin näyttääkseen hyödyllisyytensä. "Nuori ja nälkäinen" on se sana mitä esimiehet toistelee kun kertovat mitä haluaa.

Vierailija

Oikeilla suhteilla niitä saa. Harjoittelupaikat eivät vielä takaa mitään jalkaa oven väliin. Ja voi olla, että sinne on palkattu joku muu oikeasti.

Vierailija

Shit, taitaa olla minunkin lähitulevaisuuteni. Hyviä kesätöitä olen saanut helposti, mutta ei aavistustakaan, mistä sen vakituisen paikan ensi vuonna saan.

Lisäksi luulen, että muu kuin oman alan työ näyttäisi huonolta CV:ssä. Arvostan kyllä siivoojan ja kassan työtä, mutta tuntuu kuin sellaisesta olisi enemmän vain haittaa. Ihan kuin muutama kuukausi siivoojana pyyhkisi koko koulutukseni ja aiemmat oman alan työkokemukset pois työhaastattelijan silmissä. Tai ehkä vain luulen niin.

Vierailija

Valmistun toukokuussa ja vaikka inhoan olla pessimisti, varmaan joudun hankkimaan ammatin itselleni koska tällä koulutuksella en tule nähtävästi työllistymään tänä aikana :( Olen kuitenkin valmis muuttamaan työn perässä minne tahansa päin Suomea, joten rukoilen että edes jotain määräaikaista työtä jostain löytäisi...

En saanut yliopistovuosina yhtäkään oman alan paikkaa, ellei harjoittelua lasketa. Kahtena kesänä jäin ilman _mitään_ (!!) työpaikkaa, vaikka hain siivoustöihin jokaisen kaupungin firmaan ja siivouskokemusta oli aiemmilta vuosilta.

Vierailija

Olen myös kohtalotoverisi, tosin sillä erotuksella, että valmistuin (hyvin työllistävän alan) maisteriksi reilu vuosi sitten. Sain valmistumisen jälkeen heti töitä, mutta määräaikaisen pestin, joka päättyi nyt syksyllä. Tällä hetkellä alan tilanne on katastrofaalinen, työpaikkoja ei ole kovinkaan paljon. Haastatteluissa olen käynyt, mutta kilpailu niistä harvoista paikoista on kovaa. Nyt mietin jo b-suunnitelmaa, jos töitä ei ala kuulua. Alan vaihtokaan tuskin auttaa tilanteeseen, kun sama tilanne tuntuu olevan vähän alalla kuin alalla.  Ja sama tilanne on myös minulla, miehen työn takia en haluaisi muuttaa kovin kauas töiden perässä, eikä niitä töitä muilla paikkakunnillakaan näytä tällä hetkellä olevan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat