Asperger lääkärinä
Aloitin hiljattain opiskelemaan lääkäriksi. Minua kuitenkin arveluttaa voiko asperger toimia lääkärinä. Minun asperger on aika lievä, mutta silti arveluttaa. Pitäisikö minun lopettaa opiskelut?
Kommentit (43)
Siellä on kuule lääkäreinä muutama muukin Asperger ja osasta sen huomaa heti.
Lastenlääkäriksikö meinasit, Henna?
Tunnen yhden ruotsalaisen psykologin, joka on perehtynyt autismin kirjoon. Hän sanoi että ainakin Ruotsissa aspergereitä on todella paljon lääkäreinä!
Mielestäni yleislääkärin pitää olla mielellään erittäin hyvä ihmisten kanssa, mutta taas erikoislääkäriksi asperger passaa oikein hyvin. Asperger sopii minusta oikein hyvin tuollaisiin erikoistumista vaativiin tehtäviin, joissa pääasia on tietämys alasta eikä sosiaalisuus.
Hennako täällä taas käy itsensä kanssa vuoropuhelua?
Lääkäriksi heikkolahjainen ihmisten ahdistelija joka ei osaa matikkaa. Dream on, Henna.
Totta kai asperger voi toimia lääkärinä. Potilaskäyttäytymistä voi opetella, ja jos tunnistaa omat heikkoutensa kyvyssä tulkita ihmisten mielialoja, niin voi olla hyväkin lääkäri.
Eli jos haluat tietää jotakin, kysy potilaalta, älä luulottele!
Totta kai voi toimia. Se on muutenkin lievien tapausten suhteen väärä luulo, etteikö asperger voisi toimia hyvinkin sosiaalisissa ammateissa. Itselläni on as-diagnoosi, ja teen työtä jossa on paljon myymistä ja neuvottelemista.
Itse asiassa minulle on ihan helppoja tällaiset muodolliset ammattikohtaamistilanteet, joissa on selkeä agenda. Sen sijaan naapurin kohtaaminen rapussa tai roskakatoksella on minusta pelottavaa ja voin mennä ihan jumiin, koska sellaisessa tilanteessa ei ole yksiselittäistä kaavaa miten pitäisi toimia. Uskoisin, että myös lääkärin kohtaaminen potilaan kanssa olisi selkeän agendan ammattikohtaaminen, johon pystyisin hyvinkin ilman mitään ongelmia.
Läheiseni pohtii omalla kohdallaan täysin samaa. Minä sanon, että älä lopeta, ja komppaan täysin viestiä nro. 5. Yleislääkäri varmaan joutuu jutustelemaan mummojen ja pappojen ja pikkulasten kanssa, mutta ei potilas toivo erikoislääkäriltä muuta kuin pikaista parantumista.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yleislääkärin pitää olla mielellään erittäin hyvä ihmisten kanssa, mutta taas erikoislääkäriksi asperger passaa oikein hyvin. Asperger sopii minusta oikein hyvin tuollaisiin erikoistumista vaativiin tehtäviin, joissa pääasia on tietämys alasta eikä sosiaalisuus.
No, ei se erikoistuminen tarkoita sitä, että sosiaalisia taitoja ei tarvita. Samalla lailla tiimityötä on kyettävä tekemään ja potilaita kohtaamaan kuin yleislääkärikin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin hiljattain opiskelemaan lääkäriksi. Minua kuitenkin arveluttaa voiko asperger toimia lääkärinä. Minun asperger on aika lievä, mutta silti arveluttaa. Pitäisikö minun lopettaa opiskelut?
Hassu olet, jos lopetat, sillä ei potilastyö ole ainoa mahdollinen, vaan paljon on myös tutkimustyössä lääkäreitä ja siihen varmasti olisit todella pätevä.
Älä lopeta. Sinullakin on oikeus hoitaa potilaita!
T. Psykiatrilakimies
Kaveri väittää, että yleislääkärinä tai kirurgina ei ainakaan voi toimia, jos on Asperger.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri väittää, että yleislääkärinä tai kirurgina ei ainakaan voi toimia, jos on Asperger.
Kaverisi on ihan pihalla.
Jatka opiskelujasi, ei sinua olisi lääkikseen hyväksytty jos olisit ihan lahjaton. Siinä vaiheessa kun harjoittelut alkavat, voit mainita asiasta ohjaajalle jos se askarruttaa. Potilastyötä ja esim. vaikeiden potilaiden kohtaamista harjoitellaan draamaharjoituksissa. Niistä saat mallin siitä miten toimia haastavissa potilaskohtaamisissa. Vähemmän haastavissa kohtaamisissa aspergerista voi olla jopa apua: joudut ehkä kysymään asioita useammin, eli oletat vähemmän, eli pystyt ehkä tekemään jopa parempia diagnooseja kuin sellainen lääkäri joka kuvittelee olevansa suuri ihmistuntija. Myös se että luontainen tunneilmaisusi on niukkaa voi auttaa sinua antamaan asiallisen empaattisen vaikutelman joka rauhoittaa potilaita sen sijaan että hötkyilisit tai ylieläytyisit potilaan tunteisiin. Asperger ei ole mikään vamma tai mielisairaus vaan erilaisuutta. Neurotyypillisyys ei myöskään ole täydellisyyttä! Älyä sinulla on, joten käytä sitä sen miettimiseen, miten voisit hyödyntää erityispiirteitäsi ja vahvuuksiasi. Heikkouksien kanssa toimeentulemiseen voit pyytää apua ja tukea.
Ja muista: yleisääkärin koulutus on vain peruskoulutus, myöhemmin voit erikoistua sinulle soveltuvalle ja kiinnostavalle erikoisalalle.
On sellaisiakin lääkäreitä, jotka eivät joudu kommunikoimaan kovin paljoa potilaiden kanssa. Sosiaalisesti vähemmän lahjakkaat voisivat olla vaikka anestesialääkäreitä.
Uskon, että as-ihminen toimisi vallan loistavana lääkärinä. Ainakin hän olisi perehtynyt ihan 100%sti potilaisiinsa ja oireisiin. Jokin välillä saattaisi tuntua, että puuttuu empatiakykyä, mutta sekään ei ole fakta.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi heikkolahjainen ihmisten ahdistelija joka ei osaa matikkaa. Dream on, Henna.
Kuka on Henna ja eikö ole muita as-henkilöitä? tunnen pojan, joka osasi 5 v laskutehtäviä, joita kuudesluokkalainen ei osannut.
Esim. tutkijalääkäriksi sopii erittäin hyvin, jos kerran on opiskelemaan päässyt, niin varmasti pärjää.
Minusta voit toimia!