Kysymyksiä teille, jotka ompelette vaatteita itse

Vierailija

Olen opiskelija, ja olen nyt harkinnut joidenkin omien vaatteiden ompelemista itse. Erityisesti haluaisin ommella suunnilleen polvipituisia mekkoja, koska en ole löytänyt täysin mieleisiä vaatekaupoista.

Aiemmin olen ommellut monenlaisia pienempiä juttuja, ja tietysti joskus yläasteajoilla muutamia vaatteita myös (muistaakseni housut, mekon ja hupparin). Uuteen ompelukoneeseeni tutustuminen on vielä kesken, mutta kaikkien vaativuudeltaan helppojen ja keskitasoisten töiden kanssa luulen selviäväni.

Haluaisin kysyä teiltä, mistä ostatte kankaanne ja mitkä kankaat ovat kokemuksienne mukaan olleet hinta-laatu -suhteeltaan hyviä. Koska olen opiskelija, en kaikkein kalliimpia kankaita voi ostaa, mutten halua hankkia niitä huonoimpia ja halvimpiakaan. Haussa olisi siis jotain keskihintaista ja keskilaatuista.

Lisäksi toivoisin vinkkejä hyvistä "perusmekkojen" kaavoista. Hakusessa olisi etenkin a-linjaisen polvimittaisen mekon kaava aikuiselle. Googlaamalla olen löytänyt joitakin, mutta monet mallit ovat ehkä liian telttamaisia makuuni. Mekko saisi siis levetä alaspäin, mutta olisi kiva, jos siinä olisi jotain istuvuutta yläosassa. Toki voisin kokeilla piirtää kaavat itsekin nykyisiä vaatteitani kopioiden, mutta koska viimeisestä kosketuksesta kynään ja kaavapaperiin on vajaa kymmenen vuotta, olisi mukavampi aloitella valmiilla kaavoilla.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minä ompelua inhoava aloin ommella onnistuneesti "kahden sauman mekkoja" (googleta!), kun kyllästyin metsästämään tuollaisia pitkähihaisia arkimekkoja kaupoista. Olen tehnyt täyspitkähihaisen, 3/4-hihaisen, pyöreähelmaisen ja roikkohelmaisen sekä yhden sellaisen jossa on korkea kaksinkerroin taittuva kaulus. Käytän noita paksujen sukkahousujen, vyön ja saapikkaiden kanssa.

Kankaani ostan kaupungin ainoasta kangaskaupasta, jossa tarpeisiini sopiva valikoima on vähän suppea. Yritän löytää laadukkaan tuntuisia puuvilla-, villa- tai viskoosisekoitteita, kauniisti laskeutuvaa kangasta. Viimeksi S-koon trikoomekolleni tuli hintaa 36 euroa...

Vierailija

Vaatteiden ompelu tulee kalliimmaksi kuin valmiin ostaminen. Helpoimmalla ja halvimmalla pääsisit, että muokkaat valmista vaatetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden ompelu tulee kalliimmaksi kuin valmiin ostaminen. Helpoimmalla ja halvimmalla pääsisit, että muokkaat valmista vaatetta.

Olen tätäkin miettinyt nimenomaan tuon hinnan takia. Olen todella lyhyt ja muutenkin pienikokoinen, joten normaalisti pienennän ja kavennan joka tapauksessa ostamiani vaatteita. Noita hyviä arkimekkoja löytyy vaan hieman heikosti, ja silloin kun löydän niitä, en ole tyytyväinen esim. väriin tai kuosiin (tiedän, kuulostan nyt kamalalta mussuttajalta). Tuntuisi mukavammalta tehdä alusta asti itse oman maun mukaan, kun ostaa keskinkertainen ja muokata sitten. Mutta toki tiedostan sen, että 29 € mekko henkkamaukalta helposti tulee halvemmaksi kuin ompelu itse. 

- Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä ompelua inhoava aloin ommella onnistuneesti "kahden sauman mekkoja" (googleta!), kun kyllästyin metsästämään tuollaisia pitkähihaisia arkimekkoja kaupoista. Olen tehnyt täyspitkähihaisen, 3/4-hihaisen, pyöreähelmaisen ja roikkohelmaisen sekä yhden sellaisen jossa on korkea kaksinkerroin taittuva kaulus. Käytän noita paksujen sukkahousujen, vyön ja saapikkaiden kanssa.

Kankaani ostan kaupungin ainoasta kangaskaupasta, jossa tarpeisiini sopiva valikoima on vähän suppea. Yritän löytää laadukkaan tuntuisia puuvilla-, villa- tai viskoosisekoitteita, kauniisti laskeutuvaa kangasta. Viimeksi S-koon trikoomekolleni tuli hintaa 36 euroa...

Kiitos vinkistä, täytyy googlailla!

Minäkin vähän pelkään, että pienehkön opiskelupaikkakuntani kangasvalikoima voi olla suppea. Mietin myös netistä kankaiden tilaamista, mutta silloin ei pääse hypistelemään, eli tilaa sian säkissä. Lisäksi postikulut nousevat äkkiä suuriksi. 

Vierailija

Oon kokoa xs/xxs ja pääasiassa ompelen itselleni vaatteita kirppareilta ostetuista vanhoista vaatteista. Tänä syksynä ompelin miesten popliinitakista itselleni trenssin, takki maksoi Fidassa 8 euroa ja napit nappikaupasta 5 euroa. Työtunteja meni kyllä toistakymmentä... Muita syys/talvivaateompeluksia ovat korkeavyötäröinen kynähame miesten vanhasta collegepaidasta (2e), siitä tuli ihana! Sekä juhlatoppi sifonkikauluspaidasta.

Nyt työn alla odottaa vanhempieni vanhasta nahkasohvasta ''teruastamani'' selkä- ja kylkiosat, pitäisi riittää puolihameeseen ja rentoon olkakassiin nahka. Odottelen vain koneeseen sopivaa neulaa postista, joka tulee kun tulee... Nahkanojatuolin selkämyksestä ja kyljistä olen jo käsin ommellut pari meikkipussukkaa joululahjaksi :)

Vierailija

Minä tein trikoosta arkimekon sillä, että otin t-paidan ja piirsin siitä kaavan jota pidensin ja levensin. Rintojen alapuolelle ompelin kuminauhakujan jolla sain istuvuutta. Lisäksi pidensin hihoja, tein niistä alaspäin levenevät ja ompelin hihansuihin kuminauhat. Olen ompelija eli olisin osannut kaavoittaakin mutta en jaksanut vaivautua sen suuremmin.

Vierailija

Juu ei se juurikaan halvemmaksi tule itse tehden. Toisaalta, kun en vaan onnistu löytämään etsimääni niistä paikoista joiden tarjontaan mulla olisi varaa, niin eipä oikein ole vaihtoehtoja. Eikä mun auta yrittää muokata jotain muuta tai mukamas sijoittaa yhteen kalliimpaan, kun akuutti mekontarve on jo pitkittynyt. -4-

Vierailija

Ja kankaita kannattaa metsästää kirpputoreilta; Kierrätyskeskus, SPRn Kontti, Pelastusarmeija, Fida. Toki taviskirpuillakin saattaa olla....

Vierailija

Ompeleminen on hyvä harrastus. Siinä voi kehittyä huiman pitkälle, saa sellaisia vaatteita kuin haluaa, saa onnistumisen kokemuksia ja paljon muuta hyvää. 

Perhepiirissäni on monta loistavaa ompelijaa ja on ilo seurata heidän työtään. Oma taitonsa on myös tehdä kaavoja itse. Itsekin olen ajatellut opetella. 

Tsemppiä aloittajalle! Taito kehittyy pikkuhiljaa.

Vierailija

Minä etsisin kirpputoreilta vaatteita muokattavaksi! Varsinkin jos on pienikokoinen, valikoimaa on, koska suuresta vaatteesta riittää jo yksinään pienempikokoiseen uuteen vaatteeseen materiaalia. Voi toki myös yhdistää kahdesta eri vaatteesta, esim. yksivärisestä ja kuviollisesta, joiden värit sopivat yhteen. Myös kahden erilaisen kuvion yhdistämällä voi saada todella kivan lopputuloksen.

Kirppisvaatteiden joukosta voi löytää hyvinkin laadukkaista materiaaleista tehtyjä tuotteita, joissa vain malli on vanhanaikainen, edulliseen hintaan. Näin itse tekemällä saa todella laadukkaan ja juuri itselle sopivan vaatteen pilkkahinnalla! Lisäksi valmistusvaihe on usein hieman nopeampi, kun kaikkia reunoja ei välttämättä tarvitse itse päärmätä vaan valmiita huolitteluja voi käyttää hyödyksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat