Kysymyksiä teille, jotka ompelette vaatteita itse

Vierailija

Olen opiskelija, ja olen nyt harkinnut joidenkin omien vaatteiden ompelemista itse. Erityisesti haluaisin ommella suunnilleen polvipituisia mekkoja, koska en ole löytänyt täysin mieleisiä vaatekaupoista.

Aiemmin olen ommellut monenlaisia pienempiä juttuja, ja tietysti joskus yläasteajoilla muutamia vaatteita myös (muistaakseni housut, mekon ja hupparin). Uuteen ompelukoneeseeni tutustuminen on vielä kesken, mutta kaikkien vaativuudeltaan helppojen ja keskitasoisten töiden kanssa luulen selviäväni.

Haluaisin kysyä teiltä, mistä ostatte kankaanne ja mitkä kankaat ovat kokemuksienne mukaan olleet hinta-laatu -suhteeltaan hyviä. Koska olen opiskelija, en kaikkein kalliimpia kankaita voi ostaa, mutten halua hankkia niitä huonoimpia ja halvimpiakaan. Haussa olisi siis jotain keskihintaista ja keskilaatuista.

Lisäksi toivoisin vinkkejä hyvistä "perusmekkojen" kaavoista. Hakusessa olisi etenkin a-linjaisen polvimittaisen mekon kaava aikuiselle. Googlaamalla olen löytänyt joitakin, mutta monet mallit ovat ehkä liian telttamaisia makuuni. Mekko saisi siis levetä alaspäin, mutta olisi kiva, jos siinä olisi jotain istuvuutta yläosassa. Toki voisin kokeilla piirtää kaavat itsekin nykyisiä vaatteitani kopioiden, mutta koska viimeisestä kosketuksesta kynään ja kaavapaperiin on vajaa kymmenen vuotta, olisi mukavampi aloitella valmiilla kaavoilla.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Minä ompelua inhoava aloin ommella onnistuneesti "kahden sauman mekkoja" (googleta!), kun kyllästyin metsästämään tuollaisia pitkähihaisia arkimekkoja kaupoista. Olen tehnyt täyspitkähihaisen, 3/4-hihaisen, pyöreähelmaisen ja roikkohelmaisen sekä yhden sellaisen jossa on korkea kaksinkerroin taittuva kaulus. Käytän noita paksujen sukkahousujen, vyön ja saapikkaiden kanssa.