Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljeni ei ymmärrä etten halua että meillä käyttää sähkötupakkaa sisällä

Vierailija

Veljeni, ihan aikuinen ja mielestäni muuten ihan fiksu tyyppi, veti herneen nenään eilen kun ystävällisesti pyysin siirtymään parvekkeelle sähkötupakkansa kanssa. Eihän siitä tule savua jne seliseli... ei tule savua ei, mutta haisee se silti eikä niitä höyryjäkään ole tutkittu.
Tiedän että isäni ja vaimonsakaan eivät pidä siitä että veljeni käyttää sitä heillä, mutta he eivät saa sanottua mitään.
Onko miten yleistä että sähkötupakkaa käyttävät luulevat että on ookoo käyttää sitä missä tahansa?

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Ei tartte ymmärtääkään. Talon säännöt ja niillä mennään. Lspatossug ei pidä puoliaan. Meillä ei polteta, syy on se, että MINÄ määrään tästä meillä.

Vierailija

Olen törmännyt vähän vastaavaan tapaukseen. Ja tuleehan siitä höyryä ja minulle päänsärkyä. Googlaa netistä, mitä kemikaaleja höyry sisältää ja näytä veljellesi ja isällesi. Se, että sähkötupakasta puuttuu häkä ja terva, ei tee siitä automaattisesti terveellistä vuoristoilmaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onko miten yleistä että sähkötupakkaa käyttävät luulevat että on ookoo käyttää sitä missä tahansa?

Osittain on. Esim. Kuntosaleilla, kuulusin kuntosalihöyry on pakkiksen omista Mike.

----> http://pakkiksenmike.fastspace.fi/files/2014/08/img_7067.jpg

Ja tälläisiä komentteja tulee, jos ko. asian kyseenalaistaa. Toi ei ole Miken kirjoittama kylläkään.

Ottaisitte asioista selvää ennen kuin alatte pätemään. "Sähkösavu on haitatonta tupakoitsijalle ja hänen ympäristölleen, koska se koostuu yksinomaan kondensoidusta vesihöyrystä, nikotiinista ja elintarvikekäyttöön hyväksytyistä makuaineista. Nikotiini ja makuaineet imeytyvät polttajan kehoon, ja siitä syystä ulos puhallettava savu sisältää ainoastaan vaaratonta vesihöyryä.

Vierailija

Talossa talon tavalla. Eihän jalkojen pöydälle laitostakaan ole mitään "haittaa", mutta jos isäntä ei näin halua tehtävän, niin ei vieras niitä siihen pöydälle laita. Käske veljesi kasvaa aikuiseksi, ja opettelemaan miten toisten luona käyttäydytään. Sille on siis aivan yksi lysti, mikä on syynä talon säännölle; onko kyseessä oikean haitan pelko vai lasten kasvatus, mutta toisten kodissa käyttäydytään isäntäväen pyytämällä tavalla. Jos tavat loukkaa itseä, niin sitten ei tarvi käydä kylässä. Kyllä, ja minäkään en usko että sähkötupakka on haitallista, mutta käytöstavat on käytöstapoja, ja jokainen aikuiseksi kasvanut tajuaa että jos pyydetään ettei sisällä käytetä sähkötupakkaa niin sitten ei käytetä. 

Vierailija

Itse siirryin aikoinaan sähkötupakkaan ja alku-innostuksessa tulin sitä

käyttäneeni myös sisätiloissa.

Valitettava tosiasia on, että kyllä siitä tulee sitä hajua. Hieman ummehtuneelta/tunkkaiselta haisee.

Nykyisin höyryttelen vain ulkoilmassa ja myös niitä s-tupakka nesteitä säilytän parvekkeella. Ne nesteetkin haisevat yllättävän voimakkaasti.

Ihan oikea ratkaisu AP.

Vierailija

No tuo pätijä on kyllä pahasti metsässä. Savu saadaan aikaan glyserolilla ja/tai propyleeniglykolilla. Nämä eivät ole makuaineita, nikotiinia (joka on muuten noinkin vaarallista, vaikka ei niin vaarallista kuin tupakan muut aineet, mutta on silti hermomyrkky) tai vesihöyryä. 

Propyleeniglykoli: Lyhytaikainen altistus ärsyttää silmiä ja toistuva tai pitkäaikainen ihokosketus voi aiheuttaa ihon herkistymisen. Ainetta käytetään lentokentillä lentokoneiden jäänpoistoon sekä jäänestoon. Lämmöntalteenottojärjestelmissä propyleeniglykolia käytetään lämmönsiirtonesteenä. Käytetään myös auton jäähdytysnesteenä. Elintarvikkeissa voidaan käyttää aromien ja lisäaineiden kantajana, tosin hyvin pieninä määrinä.

Glyseroli on näistä turvallisempi vaikka sitä käytetäänkin räjähteen valmistuksessa (nitroglyseriini).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 myös niitä s-tupakka nesteitä säilytän parvekkeella. Ne nesteetkin haisevat yllättävän voimakkaasti.

No nyt meni yli hilseen. Kynsilakanpoistoaine eli astonikin haisee hyvin voimakkaasti, mutta ei se haise kun laittaa korkin kiinni. Ne sinun nesteetkin säilyy paremmin kun pidät ne suljetuissa pulloissa, ja suljetusta (ilmatiiviistä) pullosta ei varmasti tule hajua asuntoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Glyseroli on näistä turvallisempi vaikka sitä käytetäänkin räjähteen valmistuksessa (nitroglyseriini).

Tältä ei voi välttyä kukaan.

Glyserolia käytetään monissa teollisuus- ja kuluttajatuotteissa, kuten saippuoissa ja pesuaineissa, lääkkeissä, kosmetiikassa, ruoassa, juomissa, maaleissa, hartseissa ja paperissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tuo pätijä on kyllä pahasti metsässä. Savu saadaan aikaan glyserolilla ja/tai propyleeniglykolilla. Nämä eivät ole makuaineita, nikotiinia (joka on muuten noinkin vaarallista, vaikka ei niin vaarallista kuin tupakan muut aineet, mutta on silti hermomyrkky) tai vesihöyryä. 

Propyleeniglykoli: Lyhytaikainen altistus ärsyttää silmiä ja toistuva tai pitkäaikainen ihokosketus voi aiheuttaa ihon herkistymisen. Ainetta käytetään lentokentillä lentokoneiden jäänpoistoon sekä jäänestoon. Lämmöntalteenottojärjestelmissä propyleeniglykolia käytetään lämmönsiirtonesteenä. Käytetään myös auton jäähdytysnesteenä. Elintarvikkeissa voidaan käyttää aromien ja lisäaineiden kantajana, tosin hyvin pieninä määrinä.

Kuka pätijä? Minä totesin vain etten usko sen aiheuttavan vaaraa (sivulauseessa, en minkäännäköisenä pointtina), koska en itse ole perehtynyt ks. tuotteeseen. Olen tähän asti luullut, että siitä tulee vain vesihöyryä, sillä en käytä ks. tuotetta enkä tupakkaa.Enkä yrittänyt päteä asialla, kunhan totesin että vaikka uskoisi söhkötupakan olevan ok, niin ei silti ole oikein käyttäytyä toisen kodissa isäntäväen toiveiden vastaisella tavalla. Kyllä näissä asioissa pitäisi ihan normaalit kohteliaisuussäännöt riittää, ilman että ihmisten täytyy käydä läpi keskenään (ap:n ja ap:n veljen) kiivas keskustelu mahdollisista haitoista. Niille haitoille kun on ihan sama siinä tapauksessa, jos toinen ei vain yksinkertaisesti halua että hänen kodissaan toimitaan jollain tavalla. Ap:n ei tarvi puolustella asiaa, eikä hänen täydy sitä tieteelliseen tietoonn vedoten perustella. Riittää kun hän sanoo, että se ei ole ok.

4

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Glyserolia käytetään monissa teollisuus- ja kuluttajatuotteissa, kuten saippuoissa ja pesuaineissa, lääkkeissä, kosmetiikassa, ruoassa, juomissa, maaleissa, hartseissa ja paperissa.

Ja siitä syystä näet tarpeelliseksi hengittää sitä keuhkoihisi vesikemikaalihöyryseoksessa? Vaikka sähkötupakka olisi pelkkää vesihöyryä, mitä se ei toki ole, ei jokainen ihminen halua hengittää edes vesihöyryä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja siitä syystä näet tarpeelliseksi hengittää sitä keuhkoihisi vesikemikaalihöyryseoksessa? Vaikka sähkötupakka olisi pelkkää vesihöyryä, mitä se ei toki ole, ei jokainen ihminen halua hengittää edes vesihöyryä.

Mistä päättelit, että minä poltan sähkötupakkaa? En minä ole koskaan polttanut tupakkaa/sähkötupakkaa, kerroin vain missä glyserolia käytetään. Jos ei esitä vain negatiivisia kommentteja on automaattisesti käyttäjä. Näinkö sinä asian ajattelet?

Vierailija

Minä käytän sähkötupakkaa vain siellä missä saa tupakoida, poikkeuksena baarit ja ystävien kodit, jos saan luvan. Joistain (tupakka)nesteistä tosiaan lähtee melkoiset kissankusiaromit ja niitä välttelen seurassa.

Voisit sanoa veljellesi, että nyt kun sähkötupakan kohtalo on jo valmiiksi vaakalaudalla, niin kannattaa ainakin omalta osaltaan välttää negatiivisen huomion hankkimista asialle höyryttelemällä kielletyissä paikoissa, eli käytännössä niissä, missä ei saa tupakoida. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mistä päättelit, että minä poltan sähkötupakkaa? En minä ole koskaan polttanut tupakkaa/sähkötupakkaa, kerroin vain missä glyserolia käytetään. Jos ei esitä vain negatiivisia kommentteja on automaattisesti käyttäjä. Näinkö sinä asian ajattelet?

Kommenttisi välttymättömyydestä oli outo. Etkö näe eroa käsisaippuan tai käsivoiteen käytössä verrattuna saman aineen hengittämiseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi välttymättömyydestä oli outo. Etkö näe eroa käsisaippuan tai käsivoiteen käytössä verrattuna saman aineen hengittämiseen?

Näen, mutta aineen syömisen ja polttamisen eroa en pidä suurena. Sitähän käytetään elintarvikkeissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näen, mutta aineen syömisen ja polttamisen eroa en pidä suurena. Sitähän käytetään elintarvikkeissa. 

Keuhkoissakin systeemi, joka käsittelee ja pilkkoo aineet jä pökälöit ne lopulta? Joo, kyllähän ne keuhkot yrittää pykiä vierasaineita liman mukana ulos, mutta sinne se osa silti jää keuhkoputkia tukkimaan ja hapenottoa hankaloittamaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat