Miten lämpömittari voi tyhjiössä mukautua tyhjiön seinien lämpöön?

Vierailija

Luin jostain että jos tyhjiöön pistetään lämpömittari niin se mukautuu seinien lämpöön. Mutta jos kyseessä on täydellinen tyhhjiö, niin eikö mittari silloin leiju painottomassa tilassa? Miten se silloin voi reagoida lämpöön, johon se ei ole kosketuksissa? Eihän tyhjiö voi mitenkään johtaa lämpöliikettä?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Eikö kukaan osaa vastata? Vielä vuosi sitten täällä oli paljon myös vanhempaa kouluttautunutta porukkaa. Ehkä tää on nyt tää uusi vauvapalsta?

Vierailija

Lämpö leviää ympäristössä myös sähkömagneettisena infrapunasäteilynä, joka etenee parhaiten juuri tyhjiössä. Siirtyyhän se auringon lämpökin tänne Maahan vaikka siinäkin on tyhjää välissä.

Vierailija

Kyllä tyhjiössä on painovoima, lämpömittari lojuu tyhjiön pohjalla ja siksi siihen johtuu seinin lämpötila. Meillä on töissä tyhjiökaappi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lämpö myös säteilee, ei vain johdu.

Aa, ok. Mutta edelleen eikö siihen tarvittaisi niitä jotain liikkuvia partikkeleita että se säteily kulkisi sen matkan seinästä mittariin? Kun tyhjiössähän ei pitäisi olla yhtään mitään, ei siis mitään mikä sen mittarin lisäksi lämpenisi? Olen siis ihan maallikko tässä mutta alkoi vaivaamaan kun en ymmärrä.

Vierailija

Niin kuin 1 sanoi, lämpö säteilee. Auringon lämpö on säteilyä. Ei tyhjiö ole painoton tila. Siellä se mittari on tyhjiön pohjalla, ellei roikuteta jollain narulla ilmassa.

Vierailija

Mutta absoluuttisessa tyhjiössä ei kai ole painovoimaa tai lämpötilaa? Mutta onko niin ettei ehkä tuollaista tyhjiötä edes ole maailmankaikkeudessa? Mutta teoriassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aa, ok. Mutta edelleen eikö siihen tarvittaisi niitä jotain liikkuvia partikkeleita että se säteily kulkisi sen matkan seinästä mittariin? Kun tyhjiössähän ei pitäisi olla yhtään mitään, ei siis mitään mikä sen mittarin lisäksi lämpenisi? Olen siis ihan maallikko tässä mutta alkoi vaivaamaan kun en ymmärrä.

Lämpösäteily ei tarvitse välittäjäainetta, vaan sitä tarvitaan konvektiossa. Mieti miten auringon lämpö pääsee tänne asti, kun avaruudessa ei ole ilmaa?
T.2

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Lämpösäteily ei tarvitse välittäjäainetta, vaan sitä tarvitaan konvektiossa. Mieti miten auringon lämpö pääsee tänne asti, kun avaruudessa ei ole ilmaa?
T.2

Ai olenkin 1, enkä 2.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.2

Niin, mutta itse oon käsittänyt niin, että avaruus ei ole kuitenkaan absoluuttisen aineeton tila, vaikkei siellä ilmaa olekaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

T.2

Niin, mutta itse oon käsittänyt niin, että avaruus ei ole kuitenkaan absoluuttisen aineeton tila, vaikkei siellä ilmaa olekaan?

Se ei nyt varsinaisesti liity tähän, sillä auringon lämmön välittämiseen siellä ei ole tarpeeksi välittäjäainetta. Lämpö saapuu tänne säteilemällä. Ja se mittari lämpiää siellä tyhjiössä samalla tavalla. Täydellinen tyhjiö on ainakin maanpinnalla tekninen mahdottomuus.

Vierailija

Avaruudessa toki tapahtuu alkeishiukkasten parinmuodostusta, kuten aina tyhjässä tilassa, jossa kuitenkin on energiaa, mutta ei siellä ainetta muuten ole kuin hyvin pitkillä välimatkoilla taivaankappaleissa. Sähkömagneettinen säteily ei tosiaan tarvitse minkäänlaista väliainetta, vaan kulkee kaikkein nopeimmin juuri tyhjiössä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat