Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lämpömittari voi tyhjiössä mukautua tyhjiön seinien lämpöön?

Vierailija
25.11.2015 |

Luin jostain että jos tyhjiöön pistetään lämpömittari niin se mukautuu seinien lämpöön. Mutta jos kyseessä on täydellinen tyhhjiö, niin eikö mittari silloin leiju painottomassa tilassa? Miten se silloin voi reagoida lämpöön, johon se ei ole kosketuksissa? Eihän tyhjiö voi mitenkään johtaa lämpöliikettä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö myös säteilee, ei vain johdu.

Vierailija
2/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa vastata? Vielä vuosi sitten täällä oli paljon myös vanhempaa kouluttautunutta porukkaa. Ehkä tää on nyt tää uusi vauvapalsta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö leviää ympäristössä myös sähkömagneettisena infrapunasäteilynä, joka etenee parhaiten juuri tyhjiössä. Siirtyyhän se auringon lämpökin tänne Maahan vaikka siinäkin on tyhjää välissä.

Vierailija
4/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tyhjiössä on painovoima, lämpömittari lojuu tyhjiön pohjalla ja siksi siihen johtuu seinin lämpötila. Meillä on töissä tyhjiökaappi.

Vierailija
5/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on jo nykyään keksitty ratkaisu. Kysymyshän on kvanttimekaanisesta parittumisesta.

Vierailija
6/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No justiinhan minä vastasin. T.2

Vierailija
7/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aa, ok. Mutta edelleen eikö siihen tarvittaisi niitä jotain liikkuvia partikkeleita että se säteily kulkisi sen matkan seinästä mittariin? Kun tyhjiössähän ei pitäisi olla yhtään mitään, ei siis mitään mikä sen mittarin lisäksi lämpenisi? Olen siis ihan maallikko tässä mutta alkoi vaivaamaan kun en ymmärrä.

Vierailija
8/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin 1 sanoi, lämpö säteilee. Auringon lämpö on säteilyä. Ei tyhjiö ole painoton tila. Siellä se mittari on tyhjiön pohjalla, ellei roikuteta jollain narulla ilmassa.

Vierailija
9/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta absoluuttisessa tyhjiössä ei kai ole painovoimaa tai lämpötilaa? Mutta onko niin ettei ehkä tuollaista tyhjiötä edes ole maailmankaikkeudessa? Mutta teoriassa.

Vierailija
10/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, ok. Mutta edelleen eikö siihen tarvittaisi niitä jotain liikkuvia partikkeleita että se säteily kulkisi sen matkan seinästä mittariin? Kun tyhjiössähän ei pitäisi olla yhtään mitään, ei siis mitään mikä sen mittarin lisäksi lämpenisi? Olen siis ihan maallikko tässä mutta alkoi vaivaamaan kun en ymmärrä.

Lämpösäteily ei tarvitse välittäjäainetta, vaan sitä tarvitaan konvektiossa. Mieti miten auringon lämpö pääsee tänne asti, kun avaruudessa ei ole ilmaa?

T.2

Vierailija
11/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta jos kyseessä on täydellinen tyhhjiö, niin eikö mittari silloin leiju painottomassa tilassa?"

Reps:))

Vierailija
12/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpösäteily ei tarvitse välittäjäainetta, vaan sitä tarvitaan konvektiossa. Mieti miten auringon lämpö pääsee tänne asti, kun avaruudessa ei ole ilmaa?

T.2

Ai olenkin 1, enkä 2.

Vierailija
13/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.2

Niin, mutta itse oon käsittänyt niin, että avaruus ei ole kuitenkaan absoluuttisen aineeton tila, vaikkei siellä ilmaa olekaan?

Vierailija
14/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.2

Niin, mutta itse oon käsittänyt niin, että avaruus ei ole kuitenkaan absoluuttisen aineeton tila, vaikkei siellä ilmaa olekaan?

Se ei nyt varsinaisesti liity tähän, sillä auringon lämmön välittämiseen siellä ei ole tarpeeksi välittäjäainetta. Lämpö saapuu tänne säteilemällä. Ja se mittari lämpiää siellä tyhjiössä samalla tavalla. Täydellinen tyhjiö on ainakin maanpinnalla tekninen mahdottomuus.

Vierailija
15/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaruudessa toki tapahtuu alkeishiukkasten parinmuodostusta, kuten aina tyhjässä tilassa, jossa kuitenkin on energiaa, mutta ei siellä ainetta muuten ole kuin hyvin pitkillä välimatkoilla taivaankappaleissa. Sähkömagneettinen säteily ei tosiaan tarvitse minkäänlaista väliainetta, vaan kulkee kaikkein nopeimmin juuri tyhjiössä.

Vierailija
16/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T.2

Se ei nyt varsinaisesti liity tähän, sillä auringon lämmön välittämiseen siellä ei ole tarpeeksi välittäjäainetta. Lämpö saapuu tänne säteilemällä. Ja se mittari lämpiää siellä tyhjiössä samalla tavalla. Täydellinen tyhjiö on ainakin maanpinnalla tekninen mahdottomuus.

Täydellinen tyhjiö kaikkialla on mahdottomuus, juuri parinmuodostuksen takia. Eli tyhjiölläkin on oma pieni paineensa.

Vierailija
17/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on jo nykyään keksitty ratkaisu. Kysymyshän on kvanttimekaanisesta parittumisesta.

Yritin googlata mutten löytänyt. Mistä tässä on kyse? Vai onko jo jotain liian monimutkaista?

Vierailija
18/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaruudessa toki tapahtuu alkeishiukkasten parinmuodostusta, kuten aina tyhjässä tilassa, jossa kuitenkin on energiaa, mutta ei siellä ainetta muuten ole kuin hyvin pitkillä välimatkoilla taivaankappaleissa. Sähkömagneettinen säteily ei tosiaan tarvitse minkäänlaista väliainetta, vaan kulkee kaikkein nopeimmin juuri tyhjiössä.

Ok, kiitos vastaamisesta! En ymmärrä miten mikään voi kulkea ilman ainetta. Olisi pitänyt kuunnella lukion tunneilla...

Vierailija
19/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastaamisesta! En ymmärrä miten mikään voi kulkea ilman ainetta. Olisi pitänyt kuunnella lukion tunneilla...

Kulkeehan äänikin ilmassa ilman että siinä on mitään varsinaista käsinkosketettavaa ainetta välissä. Tai jos mietit valoa, sekin liikkuu paikasta toiseen ilman että se tarvitsee mitään ainetta matkaa edistämään.

Vierailija
20/30 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta vielä ihmeellisempi asia on vetovoima. Kappaleet vain vetävät toisiaan puoleensa, vaikka välissä ei ole yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi